Waddenfonds steekt 1,2 miljoen in ‘groene’ Doeksen-boot

Het Waddenfonds heeft een subsidie van 1.207.500 euro toegekend aan Rederij Doeksen voor het ombouwen van haar huidige vrachtcatamaran ms Noord-Nederland naar LNG brandstof (Dual Fuel). Doeksen-directeur Paul Melles kreeg het bedrag donderdag 9 januari symbolisch overhandigd uit handen van Waddenfondsdirecteur Bram van de Klundert.

Waddenfonds steekt 1,2 miljoen in ‘groene' Doeksen-boot

De vrachtcatamaran wordt uitgerust met een voortstuwingsinstallatie op ‘Dual Fuel’ (85% LNG (Liquified Natural Gas), 15% gasolie). Het resultaat is een schone en zuinige vrachtgoederen-/veerdienst, waarmee een hogere mate van milieubescherming wordt bereikt dan wettelijk verplicht. Met het project is een investering van in totaal 3.450.000 euro gemoeid.

Met deze ombouw van de vrachtboot wordt een eerste stap gezet in de richting van LNG-transitie in het waddengebied voor veerdiensten en binnenvaartschepen. Daarmee draagt het project bij aan het thema ‘Duurzame ontwikkeling havens en energietransitie’ uit het Pioniersprogramma Waddenfonds 2012-2013.

Doeksen-directeur Paul Melles is blij met de subsidie. ‘Wij doen al sinds 2003 onderzoek naar de mogelijkheden van LNG als voortstuwingsbrandstof voor onze vloot. In samenwerking met scheepswerf Damen hebben we in 2012 voor onze veerdienst een innovatief groen veerbootconcept ontwikkeld en afgerond.’ Rederij Doeksen hoopt in het najaar van 2014 met het ombouwen te beginnen.

Ms Noord-Nederland (IV) werd in 2002 door Rederij Doeksen in de vaart genomen. Het schip was destijds het eerste in z’n soort in Europa. De Noord-Nederland is 48 meter lang en 15 meter breed. Hoewel het schip zelf ‘slechts’ 204 ton weegt, kan het een lading van 250 ton vervoeren. Vier motoren van 280 kW elk zorgen voor een snelheid van 12 mijl per uur (ca. 22 km/u). Aan boord is ruimte voor in totaal 250 ton vracht (100 meter) en 12 passagiers (de chauffeurs van de vrachtwagens). (DvdM)

 

Waddenfonds steekt 1,2 miljoen in ‘groene’ Doeksen-boot | Schuttevaer.nl

Waddenfonds steekt 1,2 miljoen in ‘groene’ Doeksen-boot

Het Waddenfonds heeft een subsidie van 1.207.500 euro toegekend aan Rederij Doeksen voor het ombouwen van haar huidige vrachtcatamaran ms Noord-Nederland naar LNG brandstof (Dual Fuel). Doeksen-directeur Paul Melles kreeg het bedrag donderdag 9 januari symbolisch overhandigd uit handen van Waddenfondsdirecteur Bram van de Klundert.

Waddenfonds steekt 1,2 miljoen in ‘groene' Doeksen-boot

De vrachtcatamaran wordt uitgerust met een voortstuwingsinstallatie op ‘Dual Fuel’ (85% LNG (Liquified Natural Gas), 15% gasolie). Het resultaat is een schone en zuinige vrachtgoederen-/veerdienst, waarmee een hogere mate van milieubescherming wordt bereikt dan wettelijk verplicht. Met het project is een investering van in totaal 3.450.000 euro gemoeid.

Met deze ombouw van de vrachtboot wordt een eerste stap gezet in de richting van LNG-transitie in het waddengebied voor veerdiensten en binnenvaartschepen. Daarmee draagt het project bij aan het thema ‘Duurzame ontwikkeling havens en energietransitie’ uit het Pioniersprogramma Waddenfonds 2012-2013.

Doeksen-directeur Paul Melles is blij met de subsidie. ‘Wij doen al sinds 2003 onderzoek naar de mogelijkheden van LNG als voortstuwingsbrandstof voor onze vloot. In samenwerking met scheepswerf Damen hebben we in 2012 voor onze veerdienst een innovatief groen veerbootconcept ontwikkeld en afgerond.’ Rederij Doeksen hoopt in het najaar van 2014 met het ombouwen te beginnen.

Ms Noord-Nederland (IV) werd in 2002 door Rederij Doeksen in de vaart genomen. Het schip was destijds het eerste in z’n soort in Europa. De Noord-Nederland is 48 meter lang en 15 meter breed. Hoewel het schip zelf ‘slechts’ 204 ton weegt, kan het een lading van 250 ton vervoeren. Vier motoren van 280 kW elk zorgen voor een snelheid van 12 mijl per uur (ca. 22 km/u). Aan boord is ruimte voor in totaal 250 ton vracht (100 meter) en 12 passagiers (de chauffeurs van de vrachtwagens). (DvdM)