Trimsystemen leveren brandstofbesparing op

Het onder alle condities optimaal trimmen van een schip levert brandstofbesparingen op van 2 tot 4%. Dat blijkt uit testen in Japan, Finland en Griekenland met diverse soorten schepen waarvoor computerprogramma’s zijn ontwikkeld die de optimale trim berekenen, rekening houdend met beladingsgraad, vaargebied en de specifieke eigenschappen van het schip.

Trim

Door Hans Heynen
Het Japanse Mitsui OSK Lines (MOL) meldde 6 april de ontwikkeling van een optimaal adviserend trimsysteem met Akishima Laboratories (Mitsui Zosen). Het systeem is het afgelopen jaar uitgetest op een carcarrier die 6400 auto’s meeneemt. Door het schip onder alle omstandigheden optimaal te trimmen, kon een brandstofbesparing van 4% worden gerealiseerd in vergelijking met een conventioneel getrimd schip.
Het door Mitsui ontwikkelde trimsysteem gebruikt praktische kennis van kapiteins die bij MOL werken op het gebied van het vaargedrag van de schepen, van informatie verzameld met modeltesten in testbassins en van testen op het voor de pilot gebruikte schip zelf. Alle informatie is omgezet in grafieken om het gebruik van het trimsysteem voor de bemanning te vereenvoudigen. De testen in de sleeptanks van Akishima Laboratories toonden aan dat aanpassingen van de trim tot significante vermindering van de waterweerstand leidt met minder boeg- en hekgolven. De resultaten zijn bevestigd tijdens praktijktesten met de carcarrier. MOL gaat bij de ontwikkeling van nieuwe schepen rekening houden met de uitkomsten van het onderzoek om de manier van trimmen van schepen te vereenvoudigen voor de bemanning.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Trimsystemen leveren brandstofbesparing op | Schuttevaer.nl

Trimsystemen leveren brandstofbesparing op

Het onder alle condities optimaal trimmen van een schip levert brandstofbesparingen op van 2 tot 4%. Dat blijkt uit testen in Japan, Finland en Griekenland met diverse soorten schepen waarvoor computerprogramma’s zijn ontwikkeld die de optimale trim berekenen, rekening houdend met beladingsgraad, vaargebied en de specifieke eigenschappen van het schip.

Trim

Door Hans Heynen
Het Japanse Mitsui OSK Lines (MOL) meldde 6 april de ontwikkeling van een optimaal adviserend trimsysteem met Akishima Laboratories (Mitsui Zosen). Het systeem is het afgelopen jaar uitgetest op een carcarrier die 6400 auto’s meeneemt. Door het schip onder alle omstandigheden optimaal te trimmen, kon een brandstofbesparing van 4% worden gerealiseerd in vergelijking met een conventioneel getrimd schip.
Het door Mitsui ontwikkelde trimsysteem gebruikt praktische kennis van kapiteins die bij MOL werken op het gebied van het vaargedrag van de schepen, van informatie verzameld met modeltesten in testbassins en van testen op het voor de pilot gebruikte schip zelf. Alle informatie is omgezet in grafieken om het gebruik van het trimsysteem voor de bemanning te vereenvoudigen. De testen in de sleeptanks van Akishima Laboratories toonden aan dat aanpassingen van de trim tot significante vermindering van de waterweerstand leidt met minder boeg- en hekgolven. De resultaten zijn bevestigd tijdens praktijktesten met de carcarrier. MOL gaat bij de ontwikkeling van nieuwe schepen rekening houden met de uitkomsten van het onderzoek om de manier van trimmen van schepen te vereenvoudigen voor de bemanning.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer