Nieuwe sluis Delfzijl niet voor 2030

De zeesluis in Delfzijl verkeert in goede staat. Verlenging van dit kunstwerk kost meer dan het oplevert en is dan ook niet realistisch. Vandaar dat wordt aangekoerst op de bouw van een nieuwe, grotere sluis in 2030. Hiervoor moet Delfzijl ruimte reserveren ten oosten van de bestaande zeesluis.

Dat schrijft het College van Gedeputeerde Staten (GS) van Groningen aan Provinciale Staten in het kader van het vervolgonderzoek MIRT-verkenning sluizen Delfzijl (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport). Door de bodemdaling als gevolg van de aardgaswinning, waarvoor de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) verantwoordelijk is, moet het schutpeil op niveau worden gehouden. Vandaar dat er voor de bouw van de nieuwe sluis een financiële claim moet worden ingediend bij de Commissie Bodemdaling, die daarvoor een fonds beheert. Er zijn immers aanvullende voorzieningen nodig.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nieuwe sluis Delfzijl niet voor 2030 | Schuttevaer.nl

Nieuwe sluis Delfzijl niet voor 2030

De zeesluis in Delfzijl verkeert in goede staat. Verlenging van dit kunstwerk kost meer dan het oplevert en is dan ook niet realistisch. Vandaar dat wordt aangekoerst op de bouw van een nieuwe, grotere sluis in 2030. Hiervoor moet Delfzijl ruimte reserveren ten oosten van de bestaande zeesluis.

Dat schrijft het College van Gedeputeerde Staten (GS) van Groningen aan Provinciale Staten in het kader van het vervolgonderzoek MIRT-verkenning sluizen Delfzijl (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport). Door de bodemdaling als gevolg van de aardgaswinning, waarvoor de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) verantwoordelijk is, moet het schutpeil op niveau worden gehouden. Vandaar dat er voor de bouw van de nieuwe sluis een financiële claim moet worden ingediend bij de Commissie Bodemdaling, die daarvoor een fonds beheert. Er zijn immers aanvullende voorzieningen nodig.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer