Zeevrachtenmarkt: Subsidies verstoren vrachtenmarkt

Er lijkt geen einde te komen aan de stroom nieuwbouworders voor VLOC’s (very large ore carriers). Het Chinese ICBC Financial Leasing bestelde al negen 325.000 dwt ‘mini-valemaxen’ en nu zou Korea Transportation Asset Management de bouw van 10 van dergelijke schepen voorbereiden. De opdracht gaat naar drie Chinese werven.

Het China State Shipbuilding Corp steunt de Chinese scheepsbouw met $ 1,6 miljard. Vorig haar werd al $ 3,3 miljard in de Chinese scheepsbouw gepompt. Dit terwijl de Japanse minister van Transport juist een beroep deed op de internationale scheepsbouwnaties, met name Zuid-Korea en China, om de subsidies te stoppen. De minister heeft gelijk met zijn stelling dat subsidies de vrachtenmarkten verstoren, doordat er schepen in de vaart komen die bij een juiste prijsbepaling niet zouden zijn besteld.
De Taiwanese rederij U-Ming Marine tekende met de Braziliaanse mijnbouwer Vale een langlopend contract van 25 jaar, waarde ruim $ 600 miljoen voor het vervoer van ertsen. U-Ming zal twee VLOC’s bestellen bij Chinese werven. Prijs van de schepen: tussen $ 72 en $ 75 miljoen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer