-
Havenbedrijf stimuleerde duurzame scheepvaart in 2013 met € 3,5 miljoen
Het is de derde keer dat het Havenbedrijf – één van de initiatiefnemers van de ontwikkeling van de ESI – de prijs van het duurzaamste schip uitreikt. In 2011 was het de Morning Carol, een autocarrier; in 2012 containerschip Cosco Pride en nu dus de Olympus. Het Havenbedrijf Rotterdam stimuleerde in 2013 met ongeveer 3,5 miljoen euro duurzame scheepvaart door het ondersteunen van ESI en de Green Award Foundation. Schepen die goed scoren op deze certificatiesystemen krijgen een bonus ter waarde van ongeveer vijf procent van het te betalen havengeld.
Duurzame prestaties
De Olympus verblijft momenteel in de Rotterdamse haven. Vrijdagavond arriveerde ze bij Vopak in de Botlek. De producttanker scoort zo hoog op de ESI omdat het een katalysator heeft, waardoor de stikstof (NOx)-uitstoot is gedaald met 90 procent. Het schip heeft de techniek om te voldoen aan nieuwe regelgeving van de International Maritime Organisation die straks (2016 of – zeer waarschijnlijk – 2021) gaan gelden voor nieuwe schepen op de Noordzee.
‘De reductie is bij dit schip zelfs hoger dan bij LNG (vloeibaar aardgas) aangedreven motoren’, zegt Fer van der Laar, directeur Europa van de International Asociation for Ports and Harbors (IAPH). ‘Er zijn zelfs nog geen LNG-motoren op de markt die kunnen voldoen aan die toekomstige regelgeving. Dit laatste gaat waarschijnlijk wel komen.’
Voor zwavelemissie geldt dat de Olympus hoofdzakelijk in SECA gebied vaart, Sulphur Emission Control Area. Dat betekent dat de brandstof minder dan 1% zwavel op zee mag bevatten – vanaf 2015 wordt dit 0,1% – en 0,1% zwavel in de haven. Zware stookolie is daarmee geen optie voor de Olympus. Het schip heeft geen scrubber voor extra zwaveldioxidereductie. ‘Op dit gebied scoort het schip slechter dan schepen met LNG als brandstof’, aldus Van der Laar.
Environmental Ship Index
De ESI is een certificaat dat per 1 januari 2011 op verzoek van de scheepseigenaren wordt verstrekt door de World Port Climate Initiative. De index geeft de milieuprestatie van schepen weer over de uitstoot van luchtverontreiniging (NOx en SOx) en CO2. Havens en andere nautische dienstverleners over de hele wereld kunnen de index gebruiken om schepen te belonen en zodoende duurzaam gedrag in de scheepvaart te stimuleren. Inmiddels verstrekken 27 havens en andere nautische dienstverleners ‘ESI-schepen’ met een bepaalde score een bonus. Daaronder zijn havens als Rotterdam, Antwerpen, Los Angeles, New York, Sohar en Vancouver.
World Ports Climate Initiative is een collectief van 55 toonaangevende havens die zich actief inzetten voor het verminderen van luchtverontreiniging en de uitstoot van CO2 in het bijzonder. Dat doet het onder auspiciën van de International Association of Ports and Harbors, de internationale belangenbehartiger van zeehavens.
Top 20 Rotterdam 2013
1. Olympus | 65,7 |
2. Tharsis | 64,7 |
3. Global Laguna | 56,6 |
4. Flinterbirka | 54,9 |
5. Ever Leading | 54 |
6. Hyundai Together | 53,9 |
7. YM Upsurgence | 53,9 |
8. Cosco Glory | 53,8 |
9. Rio Thompson | 53,5 |
10. Hyundai Smart Cosco | 53,4 |
11. Development | 53,3 |
12. Adamas | 53,1 |
13. Cosco Excellence | 53,1 |
14. Cosco Faith | 52,7 |
15. Cosco Fortune | 52,7 |
16. Cosco Pride | 52,7 |
17. Cosco Harmony | 52,3 |
18. Cosco Hope | 52,3 |
19. Hyundai Tenacity | 52,1 |
20. Wilson Norfolk | 52,1 |
ESI Top 5 meest duurzame schepen ter wereld
1. Al Marrouna | 78,3 |
2. Al Areesh | 78,3 |
3. Al Daayen | 78,3 |
4. Olympus | 65,7 |
5. Tharsis | 64,7 |