Vrachtenmarkt: Tankermarkt in vrije val

De huren en vrachten in de droge-ladingmarkt reageren al weken heel wisselvallig op tamelijk onbelangrijk nieuws. Zodra de grote ertsmijnen weer eens wat capesizers charteren gaan de vrachtprijzen wat omhoog om vervolgens enkele dagen later weer in te zakken. En de panamaxen volgen vaak de bewegingen van de capesizers. Voor de panamaxen kwam er wel een verbetering door vooral graanaanbod in Zuid-Amerika en de US Gulf, maar dat aanbod nam helaas weer af.

Daarbij kwam dat een aantal panamaxen in ballast uit het Verre Oosten naar de Atlantic waren gekomen, waardoor op de Atlantische routes de druk op de vrachten verder toenam. In het Verre Oosten is het voor de panamaxen al lang erg slecht. De Antoine D (78.000 dwt, 1983) werd gecharterd voor een reis met ijzererts van Goa naar China voor $ 9500 per dag. Zo erg is het op de andere routes voor de panamaxen nog niet. De C. Journey (73.000 dwt, 1995) werd gecharterd voor een graanreis van Zuid-Amerika naar Singapore/Japan voor $ 12.250 per dag, de Lord Byron (77.000 dwt, 2005) voor een kolenreis uit de Zwarte Zee naar China voor $ 18.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrachtenmarkt: Tankermarkt in vrije val | Schuttevaer.nl

Vrachtenmarkt: Tankermarkt in vrije val

De huren en vrachten in de droge-ladingmarkt reageren al weken heel wisselvallig op tamelijk onbelangrijk nieuws. Zodra de grote ertsmijnen weer eens wat capesizers charteren gaan de vrachtprijzen wat omhoog om vervolgens enkele dagen later weer in te zakken. En de panamaxen volgen vaak de bewegingen van de capesizers. Voor de panamaxen kwam er wel een verbetering door vooral graanaanbod in Zuid-Amerika en de US Gulf, maar dat aanbod nam helaas weer af.

Daarbij kwam dat een aantal panamaxen in ballast uit het Verre Oosten naar de Atlantic waren gekomen, waardoor op de Atlantische routes de druk op de vrachten verder toenam. In het Verre Oosten is het voor de panamaxen al lang erg slecht. De Antoine D (78.000 dwt, 1983) werd gecharterd voor een reis met ijzererts van Goa naar China voor $ 9500 per dag. Zo erg is het op de andere routes voor de panamaxen nog niet. De C. Journey (73.000 dwt, 1995) werd gecharterd voor een graanreis van Zuid-Amerika naar Singapore/Japan voor $ 12.250 per dag, de Lord Byron (77.000 dwt, 2005) voor een kolenreis uit de Zwarte Zee naar China voor $ 18.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer