Nieuwe veiligheidsvoorschriften tergen Duitse garnalenvissers

De garnalenvissers aan de Duitse Noordzeekust zijn gefrustreerd. Zij vrezen dat de nieuwe veiligheidsvoorschriften van de See Berufsgenossenschaft (SeeBG) hun bedrijfstak kunnen ruïneren. Vooral een verplichte slingertest na elke reparatie aan een viskotter, wordt gezien als nekslag. Bijna de helft van de 300 Duitse kotters zou erdoor in problemen komen.

‘Van de winter vaar ik voor een reparatie naar Urk en moet dan ook aan de nieuwe slingertest geloven’, zegt Gerold Conradi, voorzitter van de Erzeugergemeinschaft der Küsten- und Kutterfischer Emsmündung e.V. ‘Mijn kotter is in 1977 gebouwd en tien jaar geleden aan een sleeptest onderworpen. Ze is stabiel volgens de oude criteria, maar sinds 1989 gelden weer andere richtlijnen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nieuwe veiligheidsvoorschriften tergen Duitse garnalenvissers | Schuttevaer.nl

Nieuwe veiligheidsvoorschriften tergen Duitse garnalenvissers

De garnalenvissers aan de Duitse Noordzeekust zijn gefrustreerd. Zij vrezen dat de nieuwe veiligheidsvoorschriften van de See Berufsgenossenschaft (SeeBG) hun bedrijfstak kunnen ruïneren. Vooral een verplichte slingertest na elke reparatie aan een viskotter, wordt gezien als nekslag. Bijna de helft van de 300 Duitse kotters zou erdoor in problemen komen.

‘Van de winter vaar ik voor een reparatie naar Urk en moet dan ook aan de nieuwe slingertest geloven’, zegt Gerold Conradi, voorzitter van de Erzeugergemeinschaft der Küsten- und Kutterfischer Emsmündung e.V. ‘Mijn kotter is in 1977 gebouwd en tien jaar geleden aan een sleeptest onderworpen. Ze is stabiel volgens de oude criteria, maar sinds 1989 gelden weer andere richtlijnen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer