Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Minister voert motie voor bevrachtingswet niet uit

DEN HAAG

Demissionair minister Schultz van Infrastructuur en Milieu ziet niets in een wettelijke regeling voor bevrachters in de binnenvaart. De minister blijft hameren op meer samenwerking in de binnenvaart, zoals in coöperaties waarin de rol van de bevrachter en vervoerder zijn geïntegreerd en elkaar geen kwaad kunnen doen.

Rol bevrachter ‘geen urgent probleem’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (3)
  • Duo Welbekend

    Zo serieus neemt deze demissionaire minister haar eigen collega,s kamerleden ,ze voert gewoon de motie niet uit.
    De kamerleden vinden de samenwerkingsverbanden ook geen oplossingen voor een gezonde binnenvaart ,als dat wel de oplossing was hadden ze geen motie in gediend.
    De kamerleden die voor de motie stemden zien dat er heel veel schepen verdwijnen doordat de inkomsten minimaal zijn om deze te vernieuwen en te vergroenen en zien daardoor dat de wegen steeds voller worden en meer files bijkomen.Kamerleden zien dat de bevrachters met 2 petten zitten en daardoor 2 verschillende belangen hebben ,en toch wordt de motie niet uitgevoerd.
    En een meerderheid van de kamerleden hebben de motie gesteund,conclusie dat deze kamerleden het wel goed zien dat de binnenvaart gezond moet worden gemaakt omdat deze een belangrijk onderdeel is in de logistieke dienstverlening.

  • M. Smitsman

    Ze blijft e-motieloos 😉 Zit te bedenken welke motie ze achterliggende jaren wel heeft uitgevoerd???

  • Piet Bennik

    Onze demissinaire blijft tot de laatst snik voor de EVO en zo goedkoop mogelijk transport, jammer ze zou meer moeten pleiten voor een gelijkwaardige markt zoals in het rapport van Nijenrode was beschreven, die hadden bevindingen die dus haaks staan op haar beleid. Het is maar net welk rapport je pakt en welk rapport je het beste uitkomt.

    Maar dat er onder de huidig bevrachters lieden zijn die tot 25% van de vracht in hun zak steken word niet over gesproken.
    Ik zie wel degelijk een verschil tussen een makelaar in scheepsvrachten of een bevrachter die transport overname doet. Als ze zo voor coöperaties was had ze de EUBO destijds ook wel kunnen subsidiëren. Ik zie voor als nog niet echt voordelen van een coöperatie ook die moeten tenderen en concurreren. En om de zaak te verdoezelen zeggen we maar dat vergroenen via samenwerkingsverbanden beter gaat.

    Gelukkig is er een pilot van twee jaar in de maak waar de werkelijke transparantie die we brood nodig hebben eindelijk tevoorschijn komt. En dan kan de schipper/ondernemer zien wat er werkelijk in de markt gebeurt en hier krijgt de makelaar in scheepsvrachten een heel andere rol. Dan word de prijs bepaald door de schipper en niet word de prijs niet meer opgelegd.

    Veel wijsheid en vaarplezier.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook