Zeevrachtenmarkt: Betere vooruitzichten lijnvaart

Terwijl de markt flink verslechterde voor de capesizers, werd het beter voor de kleinere bulkschepen. De gemiddelde charterhuur voor de capesizers daalde tot rond $ 6500 per dag. Volgens het International Energy Agency daalt het kolenvervoer de komende vijf jaren.

Zeevrachtenmarkt: Betere vooruitzichten lijnvaart

Met name China zou de invoer van kolen gaan verlagen. Voor de supramaxen (40.000-65.000 dwt) steeg de gemiddelde charterhuur tot rond $ 10.000 per dag. Vooral op de Atlantische routes waren de huren goed. De Yasa Kaptan Erbil (56.169 dwt, 2010) werd gecharterd voor een reis van de oostkust van Zuid-Amerika naar de Middellandse- en Zwarte Zee voor $ 15.500 per dag.
In het Verre Oosten waren de huren beduidend lager. De Conti Peridot (57.000 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering Hongkong, via Indonesië, teruglevering China voor $ 5600 per dag. Voor de handysizers (10.000-40.000 dwt) werd de markt ook wat vriendelijker, maar minder dan voor de supramaxen. De gemiddelde charterhuur steeg tot rond $ 8200 per dag. Maar de best presterende droge-bulkschepen waren de panamaxen (65.000-100.000 dwt). Lang in de hoek waar de klappen vielen en nu koploper. Door de invoer van kolen door India en China gingen er meer panamaxen naar het Verre Oosten. Daardoor konden de huren en vrachten op de Atlantische routes stijgen, mede door de graanreizen vanuit de Verenigde Staten. De gemiddelde charterhuur kwam op rond $ 10.600 per dag, na een paar dagen eerder nog rond $ 12.500 te hebben gestaan. Maar de overcapaciteit is er nog steeds en dus blijft de toekomst onzeker.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Betere vooruitzichten lijnvaart | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Betere vooruitzichten lijnvaart

Terwijl de markt flink verslechterde voor de capesizers, werd het beter voor de kleinere bulkschepen. De gemiddelde charterhuur voor de capesizers daalde tot rond $ 6500 per dag. Volgens het International Energy Agency daalt het kolenvervoer de komende vijf jaren.

Zeevrachtenmarkt: Betere vooruitzichten lijnvaart

Met name China zou de invoer van kolen gaan verlagen. Voor de supramaxen (40.000-65.000 dwt) steeg de gemiddelde charterhuur tot rond $ 10.000 per dag. Vooral op de Atlantische routes waren de huren goed. De Yasa Kaptan Erbil (56.169 dwt, 2010) werd gecharterd voor een reis van de oostkust van Zuid-Amerika naar de Middellandse- en Zwarte Zee voor $ 15.500 per dag.
In het Verre Oosten waren de huren beduidend lager. De Conti Peridot (57.000 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering Hongkong, via Indonesië, teruglevering China voor $ 5600 per dag. Voor de handysizers (10.000-40.000 dwt) werd de markt ook wat vriendelijker, maar minder dan voor de supramaxen. De gemiddelde charterhuur steeg tot rond $ 8200 per dag. Maar de best presterende droge-bulkschepen waren de panamaxen (65.000-100.000 dwt). Lang in de hoek waar de klappen vielen en nu koploper. Door de invoer van kolen door India en China gingen er meer panamaxen naar het Verre Oosten. Daardoor konden de huren en vrachten op de Atlantische routes stijgen, mede door de graanreizen vanuit de Verenigde Staten. De gemiddelde charterhuur kwam op rond $ 10.600 per dag, na een paar dagen eerder nog rond $ 12.500 te hebben gestaan. Maar de overcapaciteit is er nog steeds en dus blijft de toekomst onzeker.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer