Zeevrachtenmarkt: Verbetering containermarkt blijkt verrassend sterk

Het gaat al enige tijd redelijk goed voor de panamaxen. Ook in het Verre Oosten zijn de huren inmiddels tot boven $ 30.000 per dag gestegen, maar liggen nog steeds iets onder de huren die voor reizen op de Atlantische routes worden betaald. De Wadi Al Arish (64.214dwt, 1994) werd gecharterd oplevering West-Europa voor Atlantische reizen, teruglevering West-Europa voor $ 36.000 per dag, de Maritime Harmony (76.302dwt, 2008) oplevering Ulsan, via Australië, teruglevering China voor $ 31.000 per dag.

Als de vrachtenmarkt enige tijd goed is, begint het bij de reders weer te kriebelen en wordt er serieus overwogen om nieuwbouworders te plaatsen, ondanks het feit dat er al meer dan 800 nieuwe panamaxen in de pijplijn zitten en de werven inmiddels weer in een positie zijn om hogere prijzen te vragen. De geschiedenis blijft zich maar herhalen: de reders zorgen zelf voor overcapaciteit.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Verbetering containermarkt blijkt verrassend sterk | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Verbetering containermarkt blijkt verrassend sterk

Het gaat al enige tijd redelijk goed voor de panamaxen. Ook in het Verre Oosten zijn de huren inmiddels tot boven $ 30.000 per dag gestegen, maar liggen nog steeds iets onder de huren die voor reizen op de Atlantische routes worden betaald. De Wadi Al Arish (64.214dwt, 1994) werd gecharterd oplevering West-Europa voor Atlantische reizen, teruglevering West-Europa voor $ 36.000 per dag, de Maritime Harmony (76.302dwt, 2008) oplevering Ulsan, via Australië, teruglevering China voor $ 31.000 per dag.

Als de vrachtenmarkt enige tijd goed is, begint het bij de reders weer te kriebelen en wordt er serieus overwogen om nieuwbouworders te plaatsen, ondanks het feit dat er al meer dan 800 nieuwe panamaxen in de pijplijn zitten en de werven inmiddels weer in een positie zijn om hogere prijzen te vragen. De geschiedenis blijft zich maar herhalen: de reders zorgen zelf voor overcapaciteit.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer