Rijn van A tot Z: ‘Het is een groot drama voor de tijd van het jaar’

‘Ik heb nu eindelijk eens tijd voor mijn collega’s’, meldt een bevrachter die normaal gesproken rond deze tijd met zijn oor aan de telefoon en met zijn gezicht in zijn beeldscherm zat gedoken. Hij had vorige week amper iets te doen. ‘Voor de maand december is het echt een groot drama, zoals het er nu voorstaat. Er zijn veel lege schepen en de prijzen liggen op niet meer dan zomerniveau. De schippers reageren wisselend. De een besluit alvast stil te gaan liggen, anderen besluiten nog leeg op te gaan, zodat ze voor de kerst weer terug kunnen zijn.’

Het water stijgt aan het einde van de week. Gaf de pegel van Pfelling vorige week nog 3,70 meter aan, aan het begin van de week daalde het water hier nog naar 3,48 meter, aan het einde van de week staat het water op 3,75 meter. Konstanz gaf vorige week 2,90 meter aan, begin deze week kwam daar een paar centimeter bij. De waterstand bij Maxau bleef op 4,50 meter vrijwel op dezelfde stand. Kaub daalde aan het begin van de week van 2,15 naar 1,89 meter. Aan het einde van de week geeft Kaub ongeveer 2,50 meter aan. In Koblenz daalde water in eerste instantie van 2,85 naar 2,26 meter. Aan het einde van de week was daar zoveel water bijgekomen dat de waterstand weer op de stand van het begin van de week stond. Het water bij Keulen daalde begin deze week van 3,20 meter naar 3,03 meter. Aan het einde van de week stijgt het water daar weer naar 3,75 meter. Ruhrort gaf vorige week 4,40 meter water aan, midden van de week bedroeg de waterstand hiet 4,10 meter, aan het einde van de week kwam daar nog 85 centimeter bij.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Vooruit jongens, geef die bevrachters maar weer de schuld het lijkt wel of zij al die schepen besteld hebben. Wij bunkeren en repareren toch ook bij de goedkoopste. Als je de vracht te laag vind gewoon niet doen.

    Geplaatst door: klaas op
  • Beste voorgaande rea-guurder:

    Je ondertekening is al veelzeggend:
    “Niet zeiken, maar varen.”

    Ik hoor graag van u; hoelang u nog kunt handelen wanneer er geen enkele schipper meer voor u wil varen als bevrachter (of werkt u alleen met ‘vaste relaties’ als schippers, die u ook al 24-7 in de verwurgende-houtgreep vast heeft).

    Lekkere relaties in de zakelijke (profesionele?!?) markt die Binnenvaart(-bevrachtingen) heet!

    Ik wens ierdeen ook morgen weer; Een prettige wedstijd,

    Geplaatst door: C. Jans_zn. op
  • ja… wat dan?Bij mij is niets goedkoper geworden??? Je hebt wel gelijk, je moet ze niet over één kam scheren, ik kan tegen mijn bevrachter niet veel inbrengen maar er zijn er wel anderen,

    Geplaatst door: x op
  • Wat een misselijkmakende reacties staan hier.Persoonlijk gun ik iedereen het beste, maar dat schijnt hier eerder uitzondering dan regel te zijn. Elkaar afzeiken kunnen ze allemaal als de beste, maar eens bij jezelf ten rade gaan, kost zo te zien te veel moeite. Iedereen is mede schuldig aan deze crisis, niet alleen de bevrachters, de schippers, de banken, de makelaars of noem maar op. Wie dat niet kan of wil zien, heeft of boter op z’n hoofd of te beperkte verstandelijke vermogens. PS Een eindklant betaald al lang niet meer hetzelfde voor vervoer. Dat lijkt me nogal logisch, ook U betaald immers aanmerkelijk minder voor sommige goederen e/o diensten dan voor de crisis.

    Geplaatst door: Niet zeiken, maar varen. op
  • Het begint er eindelijk op te lijken dat de luizen uit de pels vallen.

    Geplaatst door: Bente op
  • Dat wij slachtoffers waren van de bevrachtingsoorlog is ons wel bekend.
    Enkel wordt het hier toegegeven. Maar wij als binnenvaartondernemers moeten wel alert blijven dat we ons weinig zuur verdiende geld blijven ontvangen. Want ook bevrachtingskantoren dreigen in financiële problemen te komen en er zullen er daar gemakkelijker omvallen dan bij ons. Dan is het wel te betreuren wanneer je er nog geld van tegoed hebt.
    Goede vaart.

    Geplaatst door: M op
  • Ik kan er niet wakker van liggen dat er bevrachtingskantoren gaan omvallen !

    Toen de vrachten slechter werden hadden ze de grootste lol .

    Nu zijn wij aan de beurt !

    En ja nu komen ze echt aan de beurt !

    Goed gedaan !

    Ze hadden beter met ons kunnen gaan samenwerken dan hadden we met zijn allen wat verdiend maar dat was er niet bij !

    Nou veel suc6

    Trouwens ik hoop wel als er een omvalt dat dan niet weer een hoop schippers hun geld kwijt zijn !

    Wij krijgen nog 14000 euro van Hanno

    Geplaatst door: Roel Koopmans op
  • Binnenschippers: eigen schuld dikke bult! Jullie moeten leren dat je niet onbeperkt identieke schepen in een en dezelfde sloot aan het werk kunt houden.

    Geplaatst door: Klaas Klaassen op
  • Geachte lezers.

    Ik ben geen binnenvaartondernemer maar wat die bevrachter hierboven laat optekenen is niet te geloven. Heb het stukje hieronder gezet:Zelf vragen ze zich af of de schipper nog wel kan varen voor de lage prijzen van dit moment. Volgens een bevrachter is het ook voor hem ook een kwestie van een uitweg vinden en in leven te blijven. ‘Want ik zie het niet positief in. Wij hebben veertig procent minder omzet gemaakt. Want iedereen is bereid met je te werken als je maar de goedkoopste bent. Daarom moeten we soms prijzen bieden waarvan wij ook wel weten dat het voor de schipper eigenlijk niet kan. Je gooit dan een partij voor 2 euro op de markt. Een veel te lage prijs. Komt er niemand voor dat geld, dan gooi je er een kwartje bij. Dan heb je er ineens vier. Zo werkt het op dit moment.’
    Dit zijn toch de reinste diefstalpraktijken he. Bah wat een smerige insteek van die bevrachter. Alleen al : gooi je er een kwartje bij! Dat is de arrogantie ten top.
    Heren schippers/ondernemers ik heb het met jullie te doen.
    Groeten Kees

    Geplaatst door: Kees op
  • Hehe, de bevrachter zien nu ook het licht. Waar het een aantal maanden geleden nog een wedstrijd onder elkaar was om een partij het goedkoopste weg te krijgen beginnen ze nu zelf ook de gevolgen ervan te zien. Het is toch schoftig. Nu ze er achtergekomen zijn dat hun eigen toko misschien wel in de problemen kan komen hebben ze ineens medelijden met die ”arme schippers” waar voor het volgens hun eigenlijk niet mogelijk is om onder kostprijs te varen. Wakker worden : dat doen we al een jaar. Niet alleen de schippers maar ook de bevrachters hebben meer macht dan ze zelf denken. Als hun nu eens massaal met een normale prijs inschrijven en wij alles weigeren wat te laag is dan is onze kans om deze crisis te overleven al een stuk groter. Heren bevrachters het is ook uw boterham. Stop met die rare spelletjes van de afgelopen tijd en kom op voor uw eigen bedrijf en voor uw klanten. Dat het geld voor normale vrachten er is, dat weten we allemaal. De eindklant betaald nog steeds net zoveel. SUCCES allemaal.

    Geplaatst door: Kees v/d O op
  • Bemerk ik hier toch wat schichtige oogbewegingen?
    Begint hier dan toch echt de realisatie door te breken; dat ook x-procent van heel weinig neerkomt op vrijwel niets??

    Sterkte heren (en de verdwaalde dame),
    doe nog eens iets goed voor de sector!
    Leg eens aan uw relaties uit dat werken onder kostprijs (zelfs als het 50% onder kostprijs betreft!); voor nieumand leidt tot een levensvatbare sector!!

    Geplaatst door: C. Jans_zn. op

Reageer

Rijn van A tot Z: ‘Het is een groot drama voor de tijd van het jaar’ | Schuttevaer.nl

Rijn van A tot Z: ‘Het is een groot drama voor de tijd van het jaar’

‘Ik heb nu eindelijk eens tijd voor mijn collega’s’, meldt een bevrachter die normaal gesproken rond deze tijd met zijn oor aan de telefoon en met zijn gezicht in zijn beeldscherm zat gedoken. Hij had vorige week amper iets te doen. ‘Voor de maand december is het echt een groot drama, zoals het er nu voorstaat. Er zijn veel lege schepen en de prijzen liggen op niet meer dan zomerniveau. De schippers reageren wisselend. De een besluit alvast stil te gaan liggen, anderen besluiten nog leeg op te gaan, zodat ze voor de kerst weer terug kunnen zijn.’

Het water stijgt aan het einde van de week. Gaf de pegel van Pfelling vorige week nog 3,70 meter aan, aan het begin van de week daalde het water hier nog naar 3,48 meter, aan het einde van de week staat het water op 3,75 meter. Konstanz gaf vorige week 2,90 meter aan, begin deze week kwam daar een paar centimeter bij. De waterstand bij Maxau bleef op 4,50 meter vrijwel op dezelfde stand. Kaub daalde aan het begin van de week van 2,15 naar 1,89 meter. Aan het einde van de week geeft Kaub ongeveer 2,50 meter aan. In Koblenz daalde water in eerste instantie van 2,85 naar 2,26 meter. Aan het einde van de week was daar zoveel water bijgekomen dat de waterstand weer op de stand van het begin van de week stond. Het water bij Keulen daalde begin deze week van 3,20 meter naar 3,03 meter. Aan het einde van de week stijgt het water daar weer naar 3,75 meter. Ruhrort gaf vorige week 4,40 meter water aan, midden van de week bedroeg de waterstand hiet 4,10 meter, aan het einde van de week kwam daar nog 85 centimeter bij.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Vooruit jongens, geef die bevrachters maar weer de schuld het lijkt wel of zij al die schepen besteld hebben. Wij bunkeren en repareren toch ook bij de goedkoopste. Als je de vracht te laag vind gewoon niet doen.

    Geplaatst door: klaas op
  • Beste voorgaande rea-guurder:

    Je ondertekening is al veelzeggend:
    “Niet zeiken, maar varen.”

    Ik hoor graag van u; hoelang u nog kunt handelen wanneer er geen enkele schipper meer voor u wil varen als bevrachter (of werkt u alleen met ‘vaste relaties’ als schippers, die u ook al 24-7 in de verwurgende-houtgreep vast heeft).

    Lekkere relaties in de zakelijke (profesionele?!?) markt die Binnenvaart(-bevrachtingen) heet!

    Ik wens ierdeen ook morgen weer; Een prettige wedstijd,

    Geplaatst door: C. Jans_zn. op
  • ja… wat dan?Bij mij is niets goedkoper geworden??? Je hebt wel gelijk, je moet ze niet over één kam scheren, ik kan tegen mijn bevrachter niet veel inbrengen maar er zijn er wel anderen,

    Geplaatst door: x op
  • Wat een misselijkmakende reacties staan hier.Persoonlijk gun ik iedereen het beste, maar dat schijnt hier eerder uitzondering dan regel te zijn. Elkaar afzeiken kunnen ze allemaal als de beste, maar eens bij jezelf ten rade gaan, kost zo te zien te veel moeite. Iedereen is mede schuldig aan deze crisis, niet alleen de bevrachters, de schippers, de banken, de makelaars of noem maar op. Wie dat niet kan of wil zien, heeft of boter op z’n hoofd of te beperkte verstandelijke vermogens. PS Een eindklant betaald al lang niet meer hetzelfde voor vervoer. Dat lijkt me nogal logisch, ook U betaald immers aanmerkelijk minder voor sommige goederen e/o diensten dan voor de crisis.

    Geplaatst door: Niet zeiken, maar varen. op
  • Het begint er eindelijk op te lijken dat de luizen uit de pels vallen.

    Geplaatst door: Bente op
  • Dat wij slachtoffers waren van de bevrachtingsoorlog is ons wel bekend.
    Enkel wordt het hier toegegeven. Maar wij als binnenvaartondernemers moeten wel alert blijven dat we ons weinig zuur verdiende geld blijven ontvangen. Want ook bevrachtingskantoren dreigen in financiële problemen te komen en er zullen er daar gemakkelijker omvallen dan bij ons. Dan is het wel te betreuren wanneer je er nog geld van tegoed hebt.
    Goede vaart.

    Geplaatst door: M op
  • Ik kan er niet wakker van liggen dat er bevrachtingskantoren gaan omvallen !

    Toen de vrachten slechter werden hadden ze de grootste lol .

    Nu zijn wij aan de beurt !

    En ja nu komen ze echt aan de beurt !

    Goed gedaan !

    Ze hadden beter met ons kunnen gaan samenwerken dan hadden we met zijn allen wat verdiend maar dat was er niet bij !

    Nou veel suc6

    Trouwens ik hoop wel als er een omvalt dat dan niet weer een hoop schippers hun geld kwijt zijn !

    Wij krijgen nog 14000 euro van Hanno

    Geplaatst door: Roel Koopmans op
  • Binnenschippers: eigen schuld dikke bult! Jullie moeten leren dat je niet onbeperkt identieke schepen in een en dezelfde sloot aan het werk kunt houden.

    Geplaatst door: Klaas Klaassen op
  • Geachte lezers.

    Ik ben geen binnenvaartondernemer maar wat die bevrachter hierboven laat optekenen is niet te geloven. Heb het stukje hieronder gezet:Zelf vragen ze zich af of de schipper nog wel kan varen voor de lage prijzen van dit moment. Volgens een bevrachter is het ook voor hem ook een kwestie van een uitweg vinden en in leven te blijven. ‘Want ik zie het niet positief in. Wij hebben veertig procent minder omzet gemaakt. Want iedereen is bereid met je te werken als je maar de goedkoopste bent. Daarom moeten we soms prijzen bieden waarvan wij ook wel weten dat het voor de schipper eigenlijk niet kan. Je gooit dan een partij voor 2 euro op de markt. Een veel te lage prijs. Komt er niemand voor dat geld, dan gooi je er een kwartje bij. Dan heb je er ineens vier. Zo werkt het op dit moment.’
    Dit zijn toch de reinste diefstalpraktijken he. Bah wat een smerige insteek van die bevrachter. Alleen al : gooi je er een kwartje bij! Dat is de arrogantie ten top.
    Heren schippers/ondernemers ik heb het met jullie te doen.
    Groeten Kees

    Geplaatst door: Kees op
  • Hehe, de bevrachter zien nu ook het licht. Waar het een aantal maanden geleden nog een wedstrijd onder elkaar was om een partij het goedkoopste weg te krijgen beginnen ze nu zelf ook de gevolgen ervan te zien. Het is toch schoftig. Nu ze er achtergekomen zijn dat hun eigen toko misschien wel in de problemen kan komen hebben ze ineens medelijden met die ”arme schippers” waar voor het volgens hun eigenlijk niet mogelijk is om onder kostprijs te varen. Wakker worden : dat doen we al een jaar. Niet alleen de schippers maar ook de bevrachters hebben meer macht dan ze zelf denken. Als hun nu eens massaal met een normale prijs inschrijven en wij alles weigeren wat te laag is dan is onze kans om deze crisis te overleven al een stuk groter. Heren bevrachters het is ook uw boterham. Stop met die rare spelletjes van de afgelopen tijd en kom op voor uw eigen bedrijf en voor uw klanten. Dat het geld voor normale vrachten er is, dat weten we allemaal. De eindklant betaald nog steeds net zoveel. SUCCES allemaal.

    Geplaatst door: Kees v/d O op
  • Bemerk ik hier toch wat schichtige oogbewegingen?
    Begint hier dan toch echt de realisatie door te breken; dat ook x-procent van heel weinig neerkomt op vrijwel niets??

    Sterkte heren (en de verdwaalde dame),
    doe nog eens iets goed voor de sector!
    Leg eens aan uw relaties uit dat werken onder kostprijs (zelfs als het 50% onder kostprijs betreft!); voor nieumand leidt tot een levensvatbare sector!!

    Geplaatst door: C. Jans_zn. op

Reageer