ASV dient klacht in tegen minister Schultz van Haegen

De Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) heeft een klacht ingediend tegen minister Schultz van Haegen bij Solvit, de Europese klachtencommissie die optreedt als burgers in de knel komen door grensoverschrijdende zaken. Volgens de ASV schendt de minister van Infrastructuur en Milieu het CDNI-verdrag door in Nederland een betaalsysteem voor de afgifte van huisvuil in te voeren voor de binnenvaart. De navolgende brief is naar de klachtencommissie verstuurd.

Geachte Solvit,
De Algemeene Schippers Vereeniging in het kort de ASV wil bij deze een klacht indienen. Minister Schultz van Haegen schendt het internationale CDNI-verdrag.
Het nieuwe systeem, dat door de Minister per 1-11-2013 is ingevoerd en zij daarmee dus zelf invulling aan het C gedeelte van dit scheepsafvalstoffenverdrag geeft, blijkt niet te werken.
In het nieuwe systeem heeft Rijkswaterstaat ruim 70% van de vrij toegankelijke afvalcontainers langs de Rijksvaarwegen in Nederland verwijderd en de resterende 25 afvalcontainers zijn alleen toegankelijk d.m.v. een chip met de daarbij horende abonnementskosten van € 469,- per jaar.
Sinds de eerste voorlichtingsbijeenkomst van het Ministerie over het nieuwe beleid in februari 2013, hebben de binnenvaartorganisaties de Minister diverse malen erop gewezen dat het nieuwe systeem niet voldoende zal gaan functioneren, totaal niet is nu gebleken. Daarbij handelt de Minister ons inziens met dit beleid in strijd met internationale afspraken die Nederland heeft met België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en Zwitserland in het Scheepsafvalstoffenverdrag (CDNI) (bijlage 1), specifiek de artikelen 5 en 7.1 uit genoemd verdrag:
Artikel 5
Grondslag van de financiering
De Verdragsluitende Staten voeren een uniforme financieringswijze in voor de inname en verwijdering van scheepsafval.

Artikel 7
Financiering van de inname en verwijdering van overig scheepsbedrijfsafval

1.In havens, bij overslaginstallaties alsmede bij ligplaatsen en sluizen worden voor de inname en verwijdering van huisvuil geen aparte heffingen geheven.
De ASV heeft een petitie opgestart voor de schippers "Binnenvaart weigert mee te werken aan schending Scheepsafvalstoffenverdrag" (bijlage 2), waarvan wij de 1068 handtekeningen op 16 april 2013 hebben aangeboden aan de Nederlandse voorzitter van de Kamercommissie de heer Paulus Jansen. Daarnaast is Minister Schultz van Haegen door de gezamenlijke binnenvaartorganisaties , per brief d.d. 29 mei 2013 (bijlage 3), verzocht de invoering van het systeem uit te stellen tot 1-1-2016, zodoende de invulling van deel C van het Scheepsafvalstoffenverdrag "overig scheepsbedrijfsafval’ in internationaal verband vorm te kunnen geven.
De gehele zomerperiode is er van de Minister geen reactie gekomen op de argumentatie van de binnenvaartorganisaties. Pas eind september 2013 werden de binnenvaartorganisaties per brief (bijlage 4) door de Minister verzocht een keuze te maken uit verschillende abonnementsvormen, negerend de bezwaren tegen het voorgenomen beleid. De binnenvaartorganisaties hebben de Minister per brief meegedeeld hier geen verdere medewerking aan te verlenen (bijlage 5). De keuze zou een dag na dagtekening van dit schrijven door de Minister ontvangen moeten zijn. Indien dit niet het geval zou zijn, zou de Minister zelf een keuze maken.
Zonder enig draagvlak in de binnenvaartsector en zonder verdere argumentatie van de beleidskeuze is het systeem per 1-11-2013 langs de Rijksvaarwegen door de Minister ingevoerd.

Wij hebben een brief verstuurd naar de N.L Kamercommissie ( zie bijlage 6), omdat de gevolgen van het gevoerde beleid zichtbaar worden en wij ons verplicht voelen de volksvertegenwoordiging over de gang van zaken in te lichten. Enkele gevolgen die nu zichtbaar worden zijn:

– Overvolle afvalcontainers in havens en bij gemeenten.
– Overvolle afvalcontainers over de grens in België en Duitsland.
– Afvaldumping, o.a. naast de afgesloten containers van Rijkswaterstaat.
– Drijvende afvalzakken in het oppervlaktewater.
– Afval moet voor langere perioden (weken) aan boord van schepen worden opgeslagen.
– Schippers voelen zich genoodzaakt afval in hun personenauto mee naar huis te vervoeren.

Tevens zijn er signalen van ongedierte op en rondom sluizen wat een verhoogd risico voor de volksgezondheid met zich meebrengt.

Als ASV hebben we gezamenlijk met de andere bonden wederom een brief aan de Minister geschreven (bijlage 7) hierop is wederom geen reactie gekomen van de Minister.

De vragen van de kamercomissie zijn beantwoord door de Minister (bijlage 8) en roepen nog meer vragen op.
Volgende week gaat de SP wederom Kamervragen stellen (bijlage 9).

Ondertussen is er een gesprek geweest met de gezamenlijke schippersbonden en Rijkswaterstaat en vertegenwoordigers van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Zij deelden echter mee dat zij niets aan het beleid mogen veranderen.
De ASV gaat tevens de CCR commissie een brief sturen, zij behoren het CDNI verdrag te bewaken, maar hebben nog geen enkele actie of reactie gegeven over de ontstane problemen in Nederland.

Deze ontstane situatie vinden wij zeer zorgelijk en onacceptabel voor de leefomgeving op en langs de vaarwegen in Nederland. Als reactie op de situatie is er een groep vrouwen in de binnenvaart (VIBIA) opgestaan die in actie komen tegen het beleid. Via verschillende media hebben zij aangeven de ontstane situatie onacceptabel te vinden (de Facebookgroep "Voor gratis vuilcontainers in de binnenvaart" telt inmiddels meer dan 1400 leden) . Ook in de verschillende afdelingsvergaderingen van Koninklijke Schuttevaer, die traditioneel in de laatste weken van het jaar worden gehouden, is er veel ophef ontstaan over het gevoerde afvalbeleid.

Op Kamervragen van de SGP antwoordt de minister dat er 245 schippers een abonnementen hebben afgesloten  van de 10.000 internationaal varende schippers waarvan zo’n 6.000 schippers de Nederlandse nationaliteit bezitten. Hieruit moeten we concluderen  dat er geen draagvlak is voor dit beleid. Kennelijk ziet de Minister dit anders.

Wij,als ASV, maken uit de ophef op dat de binnenvaart een eensluidende conclusie trekt: Dat het zo niet langer kan! Daarom willen we deze klacht neerleggen bij u zodat de Minister wordt gedwongen haar beleid te corrigeren en wel zodanig dat het beleid in lijn is met de bepalingen in het Scheepsafvalstoffenverdrag zoals dat in 2009 in werking is getreden. Alleen als aan die voorwaarde is voldaan kan de Minister rekenen op draagvlak in de binnenvaartsector.Omdat wij bij de Minister op deze wijze niet verder lijken te komen verzoeken we u dringend onze klacht te onderzoeken.

Wij hopen een positief bericht van uw zijde op korte termijn te mogen ontvangen.

Met vriendelijke groet
namens de Algemeene Schippers Vereeniging

Esther Lubbers
ALGEMEENE SCHIPPERS VEREENIGING (ASV)

Bijlagen :

– 1 Scheepsafvalstoffenverdrag CDNI
– 2 Petitie "Binnenvaart weigert mee te werken aan Scheepsafvalstoffenverdrag".

– 3 Brief van de gezamenlijke binnenvaartorganisaties aan de minister Schultz van Haegen van I&M   d.d. 29 mei 2013.
– 4 Brief van de minister Schultz van Haegen van I&M aan de gezamenlijke binnenvaartorganisaties d.d. 24 september 2013.
– 5 Brief van de gezamenlijke binnenvaartorganisaties aan de minister Schultz van Haegen van I&M 25 September 2013
– 6 Brief aan kamercommissie  d,d, 13-1-2014
– 7 Brief van de gezamenlijke binnenvaartorganisaties aan de minister Schultz van Haegen van I&M  14 Januarie 2014
– 8 eantwoording kamervragen van de minister Schultz van Haegen van I&M d.d. 21-1-2014
– 9 SP kamervragen aan minister Schultz van Haegen.

2 de petitie

http://petities.nl/petitie/binnenvaart-weigert-mee-te-werken-aan-schending-scheepsafvalstoffenverdrag-sav

 

ASV dient klacht in tegen minister Schultz van Haegen | Schuttevaer.nl

ASV dient klacht in tegen minister Schultz van Haegen

De Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) heeft een klacht ingediend tegen minister Schultz van Haegen bij Solvit, de Europese klachtencommissie die optreedt als burgers in de knel komen door grensoverschrijdende zaken. Volgens de ASV schendt de minister van Infrastructuur en Milieu het CDNI-verdrag door in Nederland een betaalsysteem voor de afgifte van huisvuil in te voeren voor de binnenvaart. De navolgende brief is naar de klachtencommissie verstuurd.

Geachte Solvit,
De Algemeene Schippers Vereeniging in het kort de ASV wil bij deze een klacht indienen. Minister Schultz van Haegen schendt het internationale CDNI-verdrag.
Het nieuwe systeem, dat door de Minister per 1-11-2013 is ingevoerd en zij daarmee dus zelf invulling aan het C gedeelte van dit scheepsafvalstoffenverdrag geeft, blijkt niet te werken.
In het nieuwe systeem heeft Rijkswaterstaat ruim 70% van de vrij toegankelijke afvalcontainers langs de Rijksvaarwegen in Nederland verwijderd en de resterende 25 afvalcontainers zijn alleen toegankelijk d.m.v. een chip met de daarbij horende abonnementskosten van € 469,- per jaar.
Sinds de eerste voorlichtingsbijeenkomst van het Ministerie over het nieuwe beleid in februari 2013, hebben de binnenvaartorganisaties de Minister diverse malen erop gewezen dat het nieuwe systeem niet voldoende zal gaan functioneren, totaal niet is nu gebleken. Daarbij handelt de Minister ons inziens met dit beleid in strijd met internationale afspraken die Nederland heeft met België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en Zwitserland in het Scheepsafvalstoffenverdrag (CDNI) (bijlage 1), specifiek de artikelen 5 en 7.1 uit genoemd verdrag:
Artikel 5
Grondslag van de financiering
De Verdragsluitende Staten voeren een uniforme financieringswijze in voor de inname en verwijdering van scheepsafval.

Artikel 7
Financiering van de inname en verwijdering van overig scheepsbedrijfsafval

1.In havens, bij overslaginstallaties alsmede bij ligplaatsen en sluizen worden voor de inname en verwijdering van huisvuil geen aparte heffingen geheven.
De ASV heeft een petitie opgestart voor de schippers "Binnenvaart weigert mee te werken aan schending Scheepsafvalstoffenverdrag" (bijlage 2), waarvan wij de 1068 handtekeningen op 16 april 2013 hebben aangeboden aan de Nederlandse voorzitter van de Kamercommissie de heer Paulus Jansen. Daarnaast is Minister Schultz van Haegen door de gezamenlijke binnenvaartorganisaties , per brief d.d. 29 mei 2013 (bijlage 3), verzocht de invoering van het systeem uit te stellen tot 1-1-2016, zodoende de invulling van deel C van het Scheepsafvalstoffenverdrag "overig scheepsbedrijfsafval’ in internationaal verband vorm te kunnen geven.
De gehele zomerperiode is er van de Minister geen reactie gekomen op de argumentatie van de binnenvaartorganisaties. Pas eind september 2013 werden de binnenvaartorganisaties per brief (bijlage 4) door de Minister verzocht een keuze te maken uit verschillende abonnementsvormen, negerend de bezwaren tegen het voorgenomen beleid. De binnenvaartorganisaties hebben de Minister per brief meegedeeld hier geen verdere medewerking aan te verlenen (bijlage 5). De keuze zou een dag na dagtekening van dit schrijven door de Minister ontvangen moeten zijn. Indien dit niet het geval zou zijn, zou de Minister zelf een keuze maken.
Zonder enig draagvlak in de binnenvaartsector en zonder verdere argumentatie van de beleidskeuze is het systeem per 1-11-2013 langs de Rijksvaarwegen door de Minister ingevoerd.

Wij hebben een brief verstuurd naar de N.L Kamercommissie ( zie bijlage 6), omdat de gevolgen van het gevoerde beleid zichtbaar worden en wij ons verplicht voelen de volksvertegenwoordiging over de gang van zaken in te lichten. Enkele gevolgen die nu zichtbaar worden zijn:

– Overvolle afvalcontainers in havens en bij gemeenten.
– Overvolle afvalcontainers over de grens in België en Duitsland.
– Afvaldumping, o.a. naast de afgesloten containers van Rijkswaterstaat.
– Drijvende afvalzakken in het oppervlaktewater.
– Afval moet voor langere perioden (weken) aan boord van schepen worden opgeslagen.
– Schippers voelen zich genoodzaakt afval in hun personenauto mee naar huis te vervoeren.

Tevens zijn er signalen van ongedierte op en rondom sluizen wat een verhoogd risico voor de volksgezondheid met zich meebrengt.

Als ASV hebben we gezamenlijk met de andere bonden wederom een brief aan de Minister geschreven (bijlage 7) hierop is wederom geen reactie gekomen van de Minister.

De vragen van de kamercomissie zijn beantwoord door de Minister (bijlage 8) en roepen nog meer vragen op.
Volgende week gaat de SP wederom Kamervragen stellen (bijlage 9).

Ondertussen is er een gesprek geweest met de gezamenlijke schippersbonden en Rijkswaterstaat en vertegenwoordigers van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Zij deelden echter mee dat zij niets aan het beleid mogen veranderen.
De ASV gaat tevens de CCR commissie een brief sturen, zij behoren het CDNI verdrag te bewaken, maar hebben nog geen enkele actie of reactie gegeven over de ontstane problemen in Nederland.

Deze ontstane situatie vinden wij zeer zorgelijk en onacceptabel voor de leefomgeving op en langs de vaarwegen in Nederland. Als reactie op de situatie is er een groep vrouwen in de binnenvaart (VIBIA) opgestaan die in actie komen tegen het beleid. Via verschillende media hebben zij aangeven de ontstane situatie onacceptabel te vinden (de Facebookgroep "Voor gratis vuilcontainers in de binnenvaart" telt inmiddels meer dan 1400 leden) . Ook in de verschillende afdelingsvergaderingen van Koninklijke Schuttevaer, die traditioneel in de laatste weken van het jaar worden gehouden, is er veel ophef ontstaan over het gevoerde afvalbeleid.

Op Kamervragen van de SGP antwoordt de minister dat er 245 schippers een abonnementen hebben afgesloten  van de 10.000 internationaal varende schippers waarvan zo’n 6.000 schippers de Nederlandse nationaliteit bezitten. Hieruit moeten we concluderen  dat er geen draagvlak is voor dit beleid. Kennelijk ziet de Minister dit anders.

Wij,als ASV, maken uit de ophef op dat de binnenvaart een eensluidende conclusie trekt: Dat het zo niet langer kan! Daarom willen we deze klacht neerleggen bij u zodat de Minister wordt gedwongen haar beleid te corrigeren en wel zodanig dat het beleid in lijn is met de bepalingen in het Scheepsafvalstoffenverdrag zoals dat in 2009 in werking is getreden. Alleen als aan die voorwaarde is voldaan kan de Minister rekenen op draagvlak in de binnenvaartsector.Omdat wij bij de Minister op deze wijze niet verder lijken te komen verzoeken we u dringend onze klacht te onderzoeken.

Wij hopen een positief bericht van uw zijde op korte termijn te mogen ontvangen.

Met vriendelijke groet
namens de Algemeene Schippers Vereeniging

Esther Lubbers
ALGEMEENE SCHIPPERS VEREENIGING (ASV)

Bijlagen :

– 1 Scheepsafvalstoffenverdrag CDNI
– 2 Petitie "Binnenvaart weigert mee te werken aan Scheepsafvalstoffenverdrag".

– 3 Brief van de gezamenlijke binnenvaartorganisaties aan de minister Schultz van Haegen van I&M   d.d. 29 mei 2013.
– 4 Brief van de minister Schultz van Haegen van I&M aan de gezamenlijke binnenvaartorganisaties d.d. 24 september 2013.
– 5 Brief van de gezamenlijke binnenvaartorganisaties aan de minister Schultz van Haegen van I&M 25 September 2013
– 6 Brief aan kamercommissie  d,d, 13-1-2014
– 7 Brief van de gezamenlijke binnenvaartorganisaties aan de minister Schultz van Haegen van I&M  14 Januarie 2014
– 8 eantwoording kamervragen van de minister Schultz van Haegen van I&M d.d. 21-1-2014
– 9 SP kamervragen aan minister Schultz van Haegen.

2 de petitie

http://petities.nl/petitie/binnenvaart-weigert-mee-te-werken-aan-schending-scheepsafvalstoffenverdrag-sav