Eigenaar stuurloos motorjacht wil schipper Visser bedanken

Karel Schell en zijn vrouw zijn 17 mei snel en doeltreffend met hun stuurloze jacht van het Amsterdam-Rijnkanaal afgehaald door een binnenvaartschip. ‘Je hoort overal die kreet Varen doe je Samen, maar dat was het hier in top. We werden zo menselijk en zorgvuldig behandeld en zijn de schipper enorm dankbaar. We willen heel graag contact met hem.’

Het echtpaar had eind vorig jaar de MK 825, een Antariskotter (8,25 bij 3,25 meter), gekocht in Friesland. ‘Het schip is vaarklaar gemaakt en we hebben alles laten nakijken’, zegt Schell. ‘Maar op ons eerste vaartochtje ging het al mis. We waren onderweg van onze jachthaven in Liesveld aan de Lek naar de Vecht. We wilden naar Maarssen. En toen gebeurde het, ’s middags om 5 uur. Net na de Demkabrug, op zo’n 300 meter voor het open sluisje naar de Vecht, sloeg onze motor, een Vetus van 52 pk met 530 draaiuren, af. In het knobbelige water van het kanaal is er waarschijnlijk vuil losgekomen in de dieseltank en dat heeft de brandstofleiding of de filters verstopt. Ik verwijt de expert eigenlijk dat hij ons daar niet voor heeft gewaarschuwd. Omdat er zo weinig gevaren was met de kotter uit 2000, was die verstopping eigenlijk wel te verwachten. Maar goed, wij lagen daar, hulpeloos en stuurloos. Vanaf het eerste binnenvaartschip dat voorbij kwam werd ons de huid vol gescholden. Ik heb toen 112 gebeld, maar het bleek dat de politiepost, een paar honderd meter verderop, al dicht was en ze konden in eerste instantie niet veel voor ons doen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Eigenaar stuurloos motorjacht wil schipper Visser bedanken | Schuttevaer.nl

Eigenaar stuurloos motorjacht wil schipper Visser bedanken

Karel Schell en zijn vrouw zijn 17 mei snel en doeltreffend met hun stuurloze jacht van het Amsterdam-Rijnkanaal afgehaald door een binnenvaartschip. ‘Je hoort overal die kreet Varen doe je Samen, maar dat was het hier in top. We werden zo menselijk en zorgvuldig behandeld en zijn de schipper enorm dankbaar. We willen heel graag contact met hem.’

Het echtpaar had eind vorig jaar de MK 825, een Antariskotter (8,25 bij 3,25 meter), gekocht in Friesland. ‘Het schip is vaarklaar gemaakt en we hebben alles laten nakijken’, zegt Schell. ‘Maar op ons eerste vaartochtje ging het al mis. We waren onderweg van onze jachthaven in Liesveld aan de Lek naar de Vecht. We wilden naar Maarssen. En toen gebeurde het, ’s middags om 5 uur. Net na de Demkabrug, op zo’n 300 meter voor het open sluisje naar de Vecht, sloeg onze motor, een Vetus van 52 pk met 530 draaiuren, af. In het knobbelige water van het kanaal is er waarschijnlijk vuil losgekomen in de dieseltank en dat heeft de brandstofleiding of de filters verstopt. Ik verwijt de expert eigenlijk dat hij ons daar niet voor heeft gewaarschuwd. Omdat er zo weinig gevaren was met de kotter uit 2000, was die verstopping eigenlijk wel te verwachten. Maar goed, wij lagen daar, hulpeloos en stuurloos. Vanaf het eerste binnenvaartschip dat voorbij kwam werd ons de huid vol gescholden. Ik heb toen 112 gebeld, maar het bleek dat de politiepost, een paar honderd meter verderop, al dicht was en ze konden in eerste instantie niet veel voor ons doen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer