Ingezonden: Zeven tips voor crisisaanpak

Door Jan van Strien, Zwijndrecht (ex Gijsbert sr)

Iedere zondag kijk ik om elf uur op RTL 7 naar Businessclass van Harry Mens. Hij heeft dan wat sprekers uitgenodigd die verstand hebben van politiek, effecten op de AEX of bijvoorbeeld nieuwe medische apparatuur hebben uitgevonden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • @hjv, deze lage prijzen zullen nooit meer hoger worden.. Ook niet door minder uren te maken of stilliggen. Waar de één minder uren maakt, gaat de ander gewoon door en duikt onder het tarief van de goedwillende..

    Geplaatst door: lucas op
  • 3400pk op 4000ton?
    Denk dat je dat moet relativeren, die pk’s zijn nodig omdat dat soort schepen certificaten hebben tot 14000ton en hebben ze 4000 ton bij zich, dan draait het spul behoorlijk economischer naar boven dan in de tijd van de gijsbert

    Geplaatst door: R op
  • Ben zelf een vrije vaarder! Wat mij altijd erg bevreemdt heb is:Dat leden aangesloten zijn bij een swvb en toch hun schepen vehuurde aan een kantoor voor een of meerdere jaren of vrolijk bieten gingen varen. Je kan tenslotte geen 2 heren dienen??? Jaloers? dat niet,maar raar is het wel!

    Geplaatst door: Martin op
  • Als we eerst eens van 10 tot 12 uur ’s nachts gaan stilliggen, dan komt vanzelf de vracht wel omhoog en degene die onderbemand varen moeten hun ogen uit hun hoofd schamen. Wij geven de banken de schuld, maar wij hebben ook ons eigen verantwoordelijkheid dus zorg dat de rente wordt betaald, want rente op rente is ook uitzichtloos en dat zorgt ervoor dat je over een paar jaar meer schuld hebt, een hogere rente en een schip dat in waarde daalt.
    Als over een paar jaar de vrachtprijzen weer normaal zijn heb je meer schuld dan het schip waard is en de spullen die versleten zijn. Dus als je het niet meer kan overzien, lever dan de sleutel in.

    Geplaatst door: h j v op
  • In de ‘goede’tijd zocht de nprc leden,maar niemand wilde, want we prezen allemaal de ‘vrije’markt. En waar we nu inzitten, dat is ook de vrije markt, oftewel de markt van vraag en aanbod. Dus nu niet emmeren over een ledenstop,want u had u aan moeten sluiten in de ‘goede’tijd.

    Geplaatst door: nprc-lid op
  • Jaren trug in de bietencampnga veel NPRC ers. Meerdere malen is mij toen gezecht eens per jaar wil je toch eens iets verdienen” In da tid dat ik lid was ven de CBV, en we gingen achter werk aan, was de eerste vraag “hoeveel doe je het goedkoper als de anderen?”En vergeet een ding niet, als je tekend heb je het maar weg te brengen, de club heeft het als eigen werk”overgenomen dus moet het weg.Op kantoor houden ze hun loon op plijl en jij wordt aan de praat gehouden of dat genoeg opleverd interseerd ze niet.

    Geplaatst door: johan op
  • Het is natuurlijk, elke keer weer, dat er in minder goede tijden de vrije ondernemer de vlucht neemt naar een swvb.Maar owee als er weer andere tijden aanbreken.Dan is de run naar de vrije markt ongekend.Het echte probleem hebben de banken veroorzaakt,door ondernemers met te weinig eigen vermogen op het paard te helpen.Begrijp me goed,ben niet tegen vergroting of vernieuwing.Je ziet het ook in de huizenmarkt.Een jong stel kopen een huis van 200.000 of 250.000 euro.En dat noemen ze tegenwoordig een starterswoning.Zoals de gewone man nu leeft,leefde de baas van vroeger niet eens! In goede tijden kan het ook allemaal! Maar hoe was het ook weer? Na 7 goede jaren 7 magere jaren.Alhoewel heb ooit, 2 goede jaren meegemaakt!En van die reserves,houden we het hoofd boven water!

    Geplaatst door: Martin op
  • Jan van Strien,

    Wat U wilt is onmogelijk volgens mij hebben de meeste bestaande samenwerkingsverbanden een LEDENSTOP ! Dus zeg het maar welk samenwerkingsverband gaat de deuren open doen en de strijd aanbinden met de verladers om een beter tarief te gaan afdwingen voor de leden ! Ik denk geen één , Want de leden houden dit tegen . En dan maar roepen we moeten eensgezind worden in de binnenvaart ! Ook dit is onmogelijk als de mensen die lid zijn van een samenwerkingsverband de deur dicht houden ! ! Ik ben lid geweest van de TAS maar dat boek is uit . Nu heeft de cbv een regeling dat kinderen van een lid ook lid kunnen worden . En wat een geluk mijn vrouw haar vader is lid van de cbv en wij zijn toegelaten ! Was mijn schoonvader geen lid dan ja zeg het maar , dan hadden wij waarschijnlijk nog nergens lid van geweest .

    Wij hebben altijd binnenlands en noord Zuid gevaren dus altijd over de evenredige vrachtverdeling . Ik heb eerst een kempenaar gehad en die kon 466 ton laden naar Veghel en 403 ton naar Helmond . Ik ben in 1986 begonnen en toen kon je al GEEN lid meer worden van de CBV dus mensen die zeggen dat je dan eerder lid had moeten worden praten wartaal ! Dit heeft dus nooit gekund ! En daarom heb je een nieuw SWVB nodig waar je wel lid van kan worden !

    En wat je stelt dat de EV een goed systeem was heb je gelijk in en dat de schippers dit uit handen hebben gegeven is tot op de dag van vandaag nog steeds onbegrijpelijk ! Kijk naar de ellende die nu in de binnenvaart is en nog niet samen willen werken en voor de eigen relatie’s door willen varen ook al moet het voor een te laag tarief !

    En dat van de banken kan ik ook niet begrijpen . Wie blijft er nu geld pompen in failliete bedrijven ! Op deze manier help je de ondernemers die verantwoord hebben geïnvesteerd naar de klote . Dit kan je honderd keer zeggen maar de banken zijn DOOF en doen maar wat ! Hoe kan je dan nog vertrouwen hebben in de bank als klein ondernemer zijnde ?

    Roel Koopmans

    Geplaatst door: Roel Koopmans op
  • Sluit je aan bij NPRC? alle samenwerkingsverbanden hebben ledenstop! Je hebt gelijk , wanneer we ons bij één coop aansluiten, onderbieden we elkaar niet. U had ook kunnen schrijven, allemaal EUBO lid, heeft hetzelfde resultaat voor de vrachtprijzen.

    Geplaatst door: subaru rijder op

Reageer

Ingezonden: Zeven tips voor crisisaanpak | Schuttevaer.nl

Ingezonden: Zeven tips voor crisisaanpak

Door Jan van Strien, Zwijndrecht (ex Gijsbert sr)

Iedere zondag kijk ik om elf uur op RTL 7 naar Businessclass van Harry Mens. Hij heeft dan wat sprekers uitgenodigd die verstand hebben van politiek, effecten op de AEX of bijvoorbeeld nieuwe medische apparatuur hebben uitgevonden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • @hjv, deze lage prijzen zullen nooit meer hoger worden.. Ook niet door minder uren te maken of stilliggen. Waar de één minder uren maakt, gaat de ander gewoon door en duikt onder het tarief van de goedwillende..

    Geplaatst door: lucas op
  • 3400pk op 4000ton?
    Denk dat je dat moet relativeren, die pk’s zijn nodig omdat dat soort schepen certificaten hebben tot 14000ton en hebben ze 4000 ton bij zich, dan draait het spul behoorlijk economischer naar boven dan in de tijd van de gijsbert

    Geplaatst door: R op
  • Ben zelf een vrije vaarder! Wat mij altijd erg bevreemdt heb is:Dat leden aangesloten zijn bij een swvb en toch hun schepen vehuurde aan een kantoor voor een of meerdere jaren of vrolijk bieten gingen varen. Je kan tenslotte geen 2 heren dienen??? Jaloers? dat niet,maar raar is het wel!

    Geplaatst door: Martin op
  • Als we eerst eens van 10 tot 12 uur ’s nachts gaan stilliggen, dan komt vanzelf de vracht wel omhoog en degene die onderbemand varen moeten hun ogen uit hun hoofd schamen. Wij geven de banken de schuld, maar wij hebben ook ons eigen verantwoordelijkheid dus zorg dat de rente wordt betaald, want rente op rente is ook uitzichtloos en dat zorgt ervoor dat je over een paar jaar meer schuld hebt, een hogere rente en een schip dat in waarde daalt.
    Als over een paar jaar de vrachtprijzen weer normaal zijn heb je meer schuld dan het schip waard is en de spullen die versleten zijn. Dus als je het niet meer kan overzien, lever dan de sleutel in.

    Geplaatst door: h j v op
  • In de ‘goede’tijd zocht de nprc leden,maar niemand wilde, want we prezen allemaal de ‘vrije’markt. En waar we nu inzitten, dat is ook de vrije markt, oftewel de markt van vraag en aanbod. Dus nu niet emmeren over een ledenstop,want u had u aan moeten sluiten in de ‘goede’tijd.

    Geplaatst door: nprc-lid op
  • Jaren trug in de bietencampnga veel NPRC ers. Meerdere malen is mij toen gezecht eens per jaar wil je toch eens iets verdienen” In da tid dat ik lid was ven de CBV, en we gingen achter werk aan, was de eerste vraag “hoeveel doe je het goedkoper als de anderen?”En vergeet een ding niet, als je tekend heb je het maar weg te brengen, de club heeft het als eigen werk”overgenomen dus moet het weg.Op kantoor houden ze hun loon op plijl en jij wordt aan de praat gehouden of dat genoeg opleverd interseerd ze niet.

    Geplaatst door: johan op
  • Het is natuurlijk, elke keer weer, dat er in minder goede tijden de vrije ondernemer de vlucht neemt naar een swvb.Maar owee als er weer andere tijden aanbreken.Dan is de run naar de vrije markt ongekend.Het echte probleem hebben de banken veroorzaakt,door ondernemers met te weinig eigen vermogen op het paard te helpen.Begrijp me goed,ben niet tegen vergroting of vernieuwing.Je ziet het ook in de huizenmarkt.Een jong stel kopen een huis van 200.000 of 250.000 euro.En dat noemen ze tegenwoordig een starterswoning.Zoals de gewone man nu leeft,leefde de baas van vroeger niet eens! In goede tijden kan het ook allemaal! Maar hoe was het ook weer? Na 7 goede jaren 7 magere jaren.Alhoewel heb ooit, 2 goede jaren meegemaakt!En van die reserves,houden we het hoofd boven water!

    Geplaatst door: Martin op
  • Jan van Strien,

    Wat U wilt is onmogelijk volgens mij hebben de meeste bestaande samenwerkingsverbanden een LEDENSTOP ! Dus zeg het maar welk samenwerkingsverband gaat de deuren open doen en de strijd aanbinden met de verladers om een beter tarief te gaan afdwingen voor de leden ! Ik denk geen één , Want de leden houden dit tegen . En dan maar roepen we moeten eensgezind worden in de binnenvaart ! Ook dit is onmogelijk als de mensen die lid zijn van een samenwerkingsverband de deur dicht houden ! ! Ik ben lid geweest van de TAS maar dat boek is uit . Nu heeft de cbv een regeling dat kinderen van een lid ook lid kunnen worden . En wat een geluk mijn vrouw haar vader is lid van de cbv en wij zijn toegelaten ! Was mijn schoonvader geen lid dan ja zeg het maar , dan hadden wij waarschijnlijk nog nergens lid van geweest .

    Wij hebben altijd binnenlands en noord Zuid gevaren dus altijd over de evenredige vrachtverdeling . Ik heb eerst een kempenaar gehad en die kon 466 ton laden naar Veghel en 403 ton naar Helmond . Ik ben in 1986 begonnen en toen kon je al GEEN lid meer worden van de CBV dus mensen die zeggen dat je dan eerder lid had moeten worden praten wartaal ! Dit heeft dus nooit gekund ! En daarom heb je een nieuw SWVB nodig waar je wel lid van kan worden !

    En wat je stelt dat de EV een goed systeem was heb je gelijk in en dat de schippers dit uit handen hebben gegeven is tot op de dag van vandaag nog steeds onbegrijpelijk ! Kijk naar de ellende die nu in de binnenvaart is en nog niet samen willen werken en voor de eigen relatie’s door willen varen ook al moet het voor een te laag tarief !

    En dat van de banken kan ik ook niet begrijpen . Wie blijft er nu geld pompen in failliete bedrijven ! Op deze manier help je de ondernemers die verantwoord hebben geïnvesteerd naar de klote . Dit kan je honderd keer zeggen maar de banken zijn DOOF en doen maar wat ! Hoe kan je dan nog vertrouwen hebben in de bank als klein ondernemer zijnde ?

    Roel Koopmans

    Geplaatst door: Roel Koopmans op
  • Sluit je aan bij NPRC? alle samenwerkingsverbanden hebben ledenstop! Je hebt gelijk , wanneer we ons bij één coop aansluiten, onderbieden we elkaar niet. U had ook kunnen schrijven, allemaal EUBO lid, heeft hetzelfde resultaat voor de vrachtprijzen.

    Geplaatst door: subaru rijder op

Reageer