Zwakke punten werkschepen aangepakt

De multiworker C-Odyssey is zaterdag 23 juli in de vaart gebracht bij Den Breejen Shipyard in Hardinxveld-Giessendam. Dat de opdrachtgever Leask Marine uitermate tevreden is met de ontwerper Cees Schipper, tevens eigenaar van Marine Development Holland (MDH), blijkt wel uit de naam van het schip, ‘de C staat voor Cees.’

Cees Schipper

Door Tessa Heerschop
Cees Schipper kreeg uit Schotland de opdracht een werkschip binnen zes maanden te bouwen dat op zee generatoren van 105 ton kan vervoeren en niet te veel kost. ‘Normaal gesproken duurt de bouw minstens 9 maanden, ik ben trots dat we binnen de tijd een goed schip hebben afgeleverd dat nog scherp geprijsd is ook. De opdrachtgever werkte eerst met schepen die 7000 euro per dag kosten, dit 24-meterschip kost 3500 euro per dag. Bovendien besparen de motoren bij 1500 toeren of 9 knopen, 75 liter brandstof per uur.’
Nieuwe rompvorm
Ondanks de tijdsdruk wilde Schipper een uniek schip ontwerpen. ‘Ik wilde alle zwakke punten van werkschepen aanpakken.’ En die nadelen bestonden uit een hele waslijst: ‘Werkschepen zijn langzaam, varen slecht rechtuit op een lange reis, manoeuvreren belabberd, er is geen ruimte voor accommodaties en het schip mist comfort voor de bemanning.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zwakke punten werkschepen aangepakt | Schuttevaer.nl

Zwakke punten werkschepen aangepakt

De multiworker C-Odyssey is zaterdag 23 juli in de vaart gebracht bij Den Breejen Shipyard in Hardinxveld-Giessendam. Dat de opdrachtgever Leask Marine uitermate tevreden is met de ontwerper Cees Schipper, tevens eigenaar van Marine Development Holland (MDH), blijkt wel uit de naam van het schip, ‘de C staat voor Cees.’

Cees Schipper

Door Tessa Heerschop
Cees Schipper kreeg uit Schotland de opdracht een werkschip binnen zes maanden te bouwen dat op zee generatoren van 105 ton kan vervoeren en niet te veel kost. ‘Normaal gesproken duurt de bouw minstens 9 maanden, ik ben trots dat we binnen de tijd een goed schip hebben afgeleverd dat nog scherp geprijsd is ook. De opdrachtgever werkte eerst met schepen die 7000 euro per dag kosten, dit 24-meterschip kost 3500 euro per dag. Bovendien besparen de motoren bij 1500 toeren of 9 knopen, 75 liter brandstof per uur.’
Nieuwe rompvorm
Ondanks de tijdsdruk wilde Schipper een uniek schip ontwerpen. ‘Ik wilde alle zwakke punten van werkschepen aanpakken.’ En die nadelen bestonden uit een hele waslijst: ‘Werkschepen zijn langzaam, varen slecht rechtuit op een lange reis, manoeuvreren belabberd, er is geen ruimte voor accommodaties en het schip mist comfort voor de bemanning.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer