KB: Zorgen over walstroomklachten

Kantoor Binnenvaart, de koepelorganisatie van zelfstandige binnenvaartondernemers, heeft met zorg kennis genomen van het toenemende aantal klachten van haar leden over de walstroomvoorzieningen in Rotterdam.

Na het instellen van het generatorverbod per 1 maart op een groot deel van de ligplaatsen is het aantal klachten van gebruikers significant gestegen.
Technische problemen zoals aardlekschakelaars aan de wal die niet zijn toegerust op de electrocircuits aan boord, maar ook hoge stroomrekeningen zorgen voor onrust.
Het gewicht van de dikke, lange kabels die soms maar voor een hele korte periode moeten worden aangesloten leiden tot praktische bezwaren.
Coulance
Kantoor Binnenvaart bepleit allereerst coulance van het handhavingsregime. Het is belangrijk dat handhavers en schippers met begrip voor elkaars situatie handelen. Terwijl de havens in de stad door veel schippersgezinnen gebruikt worden i.v.m. de bereikbaarheid van familie, winkels etc, dreigen juist die door de problemen leeg te lopen.
Daarnaast is het noodzakelijk om op korte termijn de klachten te onderzoeken. Als technische en praktische problemen leiden tot de onmogelijkheid om walstroom te gebruiken, moeten daar snel oplossingen voor gevonden worden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Dan nog even een aanvulling op mijn eerdere bericht.
    Wat doen we dan eigelijk met (Stook)olieschepen die de lading moeten verwarmen????
    De uitstook van een ketel??
    En het stroomverbruik als de ketel op vollast staat te draaien ,4 x in storing gaat omdat elke keer de stroom eraf gaat???Zijn schippers heel blij mee dat kan ik je verzekeren.
    Nu zal de ketel zo goed als zeker niet starten want dan vliegen de stoppen uit de meterkasten aan de wal.
    Weer een MIN PUNT van het R.H.B.
    Maar goed Nuon draait er wel bij >>2e centrale op de maasvlakte er gaan meer kolen op het vuur dus de kw prijs gaat ook met sprongen omhoog.
    Lijkt wel een Mislukte 1 April grap.

    Geplaatst door: John va Voorst op
  • Onderwerp:Walstroom te Rotterdam.
    Hierbij wil ik reageren op een info die ik kreeg via http://www.walstroom.nl
    De haven van Rotterdam heeft het nu uitgevonden???
    De emissie uitstoot verminderen en daarvoor in heel Rotterdam inclusief de Maasvlakte.
    Op alle openbaren ligplaatsen o.a. Rijnhaven-Noordereiland-Geulhaven –gemeentesteiger Botlek-Frisohaven-welplaathaven-hartelhaven enz enz. krijgen wij walstroom.
    Mooi zou je denken? Nou vergeet het maar. Voorbeeld!!!!!!
    Wat te denken ik kom met mijn schip in de Geulhaven aan als nummer 4 dus langzij 3 afgemeerde schepen,ik ben geladen en mijn buurman is leeg ,hij is 135 meter lang ,15 meter breed en 6 meter hoog. Nu wordt er dus van mij verwacht een stroomkabel naar de wal aan te liggen?Nu heb ik de pech mijn buurman lig langzij twee geladen tankers van 13.45m breed,de totale breedte is dus ongeveer 42meter dan komt mijn breedte plus hoogte van het schip er nog bij en de lengte Van de kabel naar de kast op het steiger ,dit komt neer op ongeveer 60meter kabel. Aangezien walstroom 380v moet zijn i.v.m met koken,verwarming,airco’s enz enz is deze kabel van dik voormaat .Dan nog maar te zwijgen over het gewicht van deze kabel. Maar goed nu doet zich het volgende zich voor,Na afgemeerd te zijn ,gaan we kabel trekken ,lekker over de buurman zijn verf met vette zwarte strepen tot gevolg maar ach wat maakt dat uit de buurman slaapt toch!!!na een halfuurtje passen en meten en een kapotte rug ,ga ik mij per telefoon aanmelden voor stroom en klik generator uit(mooi gedacht toch, rust in de haven)Ik lig net een uurtje te slapen gebeurt er iets wonderlijks, in mijn woning gaat er een alarm af en mijn noodverlichting brand. Toch maar is kijken wat er aan de hand is(Kleren aan) de binnenste buurman gaat weg,dus heeft zijn matroos de kabel er uitgetrokken want deze buurman heeft geen zin om op mij te wachten tot ik de kabel er even uit trekt. Moet ik mijn generator starten anders gaat de ijskast uit plus de verlichting ,een accu is naar onze wetenschap toch snel leeg !!!!!maar goed is even kijken wat er gebeurt ,Tja vette pech geen stroom want de matroos van het schip wat tegen het steiger aan gaat,laat de stekker van ons voor wat het is. het regent en het is niet zijn probleem. Dus ik klim over mijn buurman heen tapje op trapje af ,bereik ik eindelijk het steiger Steek de stekker in de walstroom kast en eenmaal weer aan boord (we zijn dus nu een uurtje verder)zet ik mijn generator weer stil,shit geen stroom????O ja ik moet weer inloggen per telefoon want de stroom is eraf geweest,Na 1 uur & 10 minuten hebben we weer stroom ,Das wel een geluk. Maar goed ik ben weer een uur nachtrust kwijt (Bloktijd slapen dus minimaal 8 uur nachtrust is verplicht????(Vaartijdenwet) en de pech die ik heb ,dit gebeurt mij nog 2 keer per nacht. 3 x de generator gestart en ik lig op het steiger. Dan wordt ik gebeld ,schipper u kunt komen lossen(mijn nachtrust weg en helemaal kapot omdat ik 3 x 2 uur geslapen heb)Start ik voor de 4e keer mijn generator. De Uitstoot is dus aardig verminderd zins ik ben gaan liggen,het geluk is dat al de schepen dit probleem hebben. Je zou slechte accu’s hebben dan start je generator de 4e keer niet eens meer!!! Zal dit wel verkeer zien hoor ,is leuk bedacht door mensen met een wit overhemd die er de ballen verstand niet van hebben.

    Dan voorbeeld Twee:
    Ik lig b.v.in de Londonhaven ,Frisohaven of Calandsteigers Europoort:Deze steigers hebben een walaansluiting in de midden van het schip. Komt er een Politieagent aan boord. Schipper u moet uw generator uitzetten zegt de meneer van de politie!!! Tja agent dit wil ik wel maar kan ik niet???Hoezo dan schipper ?????Nou kijkt u eens meneer de agent ik leg dit even uit!!!!Mijn walaansluiting zit of op het voorschip of op het achterschip;Dit betekend dat deze stroomkabel 380Voltdoor de ladingzone komt te liggen. Tja schipper daar zegt u wat!!!!Deze kabel is nooit explosie vrij en mocht deze wel explosie vrij zijn is deze niet te tillen want deze is vet dik. Plus wie gaat eigenlijk die tweehonderd meter kabel betalen??? Dan nog maar niet te spreken wat de ARBO dienst hier van gaat zeggen!!!Kabels wegen dieplood. De politie man schut zijn hoofd en gaat in overleg met zijn meerderen. Tja schipper volgens de EU voorschriften en het Havenbedrijf moet dit eigenlijk wel!!!maar volgens het ADR mag dit helemaal niet?¬
    Het komt er op neer dat Havenbedrijf Rotterdam de Subsidie pot heeft open getrokken aan weer iets nutteloos !!!!!! Hoe los je dit dan eigenlijk op bij B.v.het Calandsteiger 4 en Heerema locatie waar je niet eens aan de wal kunt??? Zet zo’n kast op de afmeerpaal ,dan kun je die met windkracht 10 er mooi afvaren. Schippers wordt is wakker en laat je niet gek maken.
    Een zeeboot stoot meer roet en vervuiling uit als zij hun motor starten,dan u en ik bij elkaar. Ga is een dagje aan de kaagbaan zitten dan ruik je de kerosine na driedagen nog in je neus,en laan we dan maar zwijgen over diverse fabrieken in de rijmond. De eeuwige vlam brand niet voor niks zo vaak VOLAAN. Weet u Nog 25 jaar geleden moesten wij allemaal een gasretour leiding hebben en wij laden ook nog steeds zonder???En dat alles voor het milieu?????
    Wij bouwen nieuwe schepen met motoren die alle emissie eisen volstaan.
    Nee nu gaan we de schipper weer lastigvallen met iets wat kant tot wal raakt.
    Wat er ook gebeurd ik laat de generator gewoon draaien zolang ik niet op het steiger ligt.
    Mijn nacht rust is mij lief en werkverschaffing daar zitten wij helemaal niet op te wachten.
    En dan over de Telefoon rekening maar te zwijgen.
    Dus abtenaren gaat eerst is te raden met de mensen die er daad werkelijk mee moeten werken!!!
    Voor jullie weer eens Belasting geld weg gooien aan dingen die niet gaan werken!!!!
    Met vriendelijke groet.
    John van Voorst
    Schipper Mts Patricia.

    Geplaatst door: John van Voorst op
  • blijf alle uit rotterdam . eens zien dan hoe ze de lading krijgen ? of vervoeren ? dat wordt dan even nadenken over die walstroom

    Geplaatst door: ed op
  • @ schipper innetje
    In 2025 mag je Rotterdam niet eens meer in als je geen CCR2 motor(en) hebt, dus begin maar vast te sparen.

    @ hagens
    Rotterdam heeft vorig jaar al een milieuzone ingesteld. Alleen vrachtauto’s en bussen met een euro4 motor mogen nog het centrum in. (geldt ook voor de vuilnisautos!)

    @ wijkstra
    Tuurlijk moeten we alles gratis maken voor de binnenvaart, het is toch gewoon een grote schande dat de milieu vriendelijkste manier van transport overal voor moet betalen.

    @oplossinggericht @harm
    Heb je wel de optie genomen voor de katalysator op je hummer of heb je nog een adresje voor gelode benzine? Verkopen op dat adresje soms ook nog gewone gloeilampen en die ouwerwetse goeie spullen met asbest?

    Geplaatst door: De vervuiler betaalt op
  • Het wordt nog gekker, in 2012 moet je in de hele rotterdamse haven aan de walspanning. Zelfs als je ligt te wachten bij shell pernis. En dat alleen om het milieu te compenseren vanwege de komst van de maasvlakte. Daar staat tegenover dat de lading van de nieuwe maasvlakte alleen via het spoor en over het water mag worden aan- en afgevoerd. Het spoor zit door de botlektunnel aan een max capaciteit, binnenvaart is er kennelijk nog voldoende!

    Geplaatst door: stationssjef op
  • ik sluit me aan bij het onderstaande sinds wanneer is iets voor het milieu doen een verplichting?? er zijn talloze wetenschappers die het tegendeel beweren over het klimaat probleem, onlangs is er nog toegegeven dat men met de cijfers heeft gerotzooit en toch gaan ze door met deze onzin

    Geplaatst door: harm op
  • Ik begrijp niet dat deze wet er door heen is komen zakken!,
    Je kies er volgens mij zelf voor om milieu bewust te leven…
    Als ik in een Hummer wil rijden doe ik dat gewoon,en als een ‘groene auto’ mij aanstaat stap ik in zo;n opgevoerd invalide auto..
    Als ik groene stoom wil op de wal betaal ik daar voor , wil ik dat niet..is er niemand die mij dit kan verplichten..
    En nu zijn wij opeens verplicht om mee te werken aan ons ‘groene imago’ ..als ik dat toch niet wil moet het mij dan opgelegd worden?
    Overigens heb ik ook een stroom kabel,het is een haspel bij de karwei vandaan ,de langste met het dunste (lichtste)snoertje..de ene kant verdwijnt los in de machine kamer , en het andere deel licht los in de kast…mijn fluisterset staat aan,en geen rrroterdammer die er naar kraait!
    Mocht het kabeltje ondekt worden dan zijn het gewoon die vervelende jochies die hem los hebben gegooit!

    Geplaatst door: oplossingsgerichtdenken op
  • Ik ga bij Schiphol wonen en ook zeiken dat er een vliegtuig over komt. Het is altijd fijn dat ze het milieu zo hoog hebben.(over de rug van een ander)

    Geplaatst door: mf op
  • Gewoon gratis stroom leveren en stroomkasten maken met allerlei verschillende soorten stopkontakten(16,32 en 63 amp),net als in de zeehaven delfzijl waar bijna niemand meer met een aggregaat draait,alleen als het snoer tekort is,en dan kan de havendienst ook tegen de kant blijven(hoeven ze niet meer te controleren) wat ook beter is voor het mileu.
    Ik ga helemaal met de dhr Hagens mee dat overal wordt gebouwd aan het water,want men wil al die mooie schepen natuurlijk zien,maar dat men niet teveel overlast van ons wil hebben.

    Geplaatst door: wijkstra/grefo op
  • Sluit mij compleet aan bij de vorige schrijfster, het is toch van de zotte dat wij aan de walsroom moeten, terwijl in Rotterdam veel buslijnen en metrolijnen rijden die halfleeg zijn, is dat geen milieu verontreiniging, of is het maar goed omdat het vervoersbedrijf van de gemeente is en er dus totaal geen controle van hogerhand is, geld overigens ook voor de metro, staat er nog zo een fijne centale in de Maashaven, denk je dat de rommel die daar uitkomt zo schoon is.
    Heb zelf ook een langzaamloper, kan me begrijpen als die eruit loopt dat ik een schone motor moet kopen, maar er uit halen is dat geen mileu verontreiniging tenslotte moet er een nieuwe komen, deze moet worden ingebouwd, een koppeling en ik moet dan ook nog maar zien dat die zuiniger is dan me langzaamloper, hoor van collegas dat de ccr 2 motoren meer gasolie verbruiken dus meer uitstoot en de restwarmte van het koelwater is heter, en vergeet de uitlaattemperaturen niet.
    Over het agregaat je kan natuurlijk een compromie vinden, ten eerste de agregaat moet gekeurd zijn en is die onder een bepaald aantal decibel dan mag die dag en nacht draaien en anders tot bijvoorbeel 20.00 uur of 22.00 uur al naar gelang de decibels, bij mij is die watergekoeld en een speciale demper, heb ik dan niet genoeg geinvesteerd of is het nooit goed.
    Wil nog opmerken dat de mensen van deze huizen ook een of meerdere autos hebben en te pas en te onpas thuiskomen, produceren deze autos geen mileuverontreiniging, altijd makkelijk op een ander afgeven en zelf prinsheerlijk vanaf je luie stoel over het water kijken, wil je rust ga op de hei wonen en anders woon je in een samenleving aan een nheven en wist je waar je aan begon

    Geplaatst door: Hagens op
  • Er heerst nog een groot probleem voor de gemeente, en dat is dat ze aan de mensen die in die koopwoningen in de Maashaven beloofd hebben dat er geen enkel geluidsoverlast zal zijn van de generatoren van de schepen, anders waren de koopwoningen onverkoopbaar voor de gemeente met deze “fantastische”ideëen. Misschien kan er nog meer overlegd worden bij de gemeente. Namelijk het feit dat er gediscrimineerd word naar de schepen met de wat oudere hoofdmotoren. Want als je geen ccr-gecertificeerde motor hebt betaal je 10% meer havengeld. Het lijkt net ofdat we allemaal een geldboom op het roefdek hebben groeien en zo even een paar ton op tafel neer kunnen gooien om dan maar even zo’n motor te plaatsen.

    Geplaatst door: schipperinnetje op

Reageer

KB: Zorgen over walstroomklachten | Schuttevaer.nl

KB: Zorgen over walstroomklachten

Kantoor Binnenvaart, de koepelorganisatie van zelfstandige binnenvaartondernemers, heeft met zorg kennis genomen van het toenemende aantal klachten van haar leden over de walstroomvoorzieningen in Rotterdam.

Na het instellen van het generatorverbod per 1 maart op een groot deel van de ligplaatsen is het aantal klachten van gebruikers significant gestegen.
Technische problemen zoals aardlekschakelaars aan de wal die niet zijn toegerust op de electrocircuits aan boord, maar ook hoge stroomrekeningen zorgen voor onrust.
Het gewicht van de dikke, lange kabels die soms maar voor een hele korte periode moeten worden aangesloten leiden tot praktische bezwaren.
Coulance
Kantoor Binnenvaart bepleit allereerst coulance van het handhavingsregime. Het is belangrijk dat handhavers en schippers met begrip voor elkaars situatie handelen. Terwijl de havens in de stad door veel schippersgezinnen gebruikt worden i.v.m. de bereikbaarheid van familie, winkels etc, dreigen juist die door de problemen leeg te lopen.
Daarnaast is het noodzakelijk om op korte termijn de klachten te onderzoeken. Als technische en praktische problemen leiden tot de onmogelijkheid om walstroom te gebruiken, moeten daar snel oplossingen voor gevonden worden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Dan nog even een aanvulling op mijn eerdere bericht.
    Wat doen we dan eigelijk met (Stook)olieschepen die de lading moeten verwarmen????
    De uitstook van een ketel??
    En het stroomverbruik als de ketel op vollast staat te draaien ,4 x in storing gaat omdat elke keer de stroom eraf gaat???Zijn schippers heel blij mee dat kan ik je verzekeren.
    Nu zal de ketel zo goed als zeker niet starten want dan vliegen de stoppen uit de meterkasten aan de wal.
    Weer een MIN PUNT van het R.H.B.
    Maar goed Nuon draait er wel bij >>2e centrale op de maasvlakte er gaan meer kolen op het vuur dus de kw prijs gaat ook met sprongen omhoog.
    Lijkt wel een Mislukte 1 April grap.

    Geplaatst door: John va Voorst op
  • Onderwerp:Walstroom te Rotterdam.
    Hierbij wil ik reageren op een info die ik kreeg via http://www.walstroom.nl
    De haven van Rotterdam heeft het nu uitgevonden???
    De emissie uitstoot verminderen en daarvoor in heel Rotterdam inclusief de Maasvlakte.
    Op alle openbaren ligplaatsen o.a. Rijnhaven-Noordereiland-Geulhaven –gemeentesteiger Botlek-Frisohaven-welplaathaven-hartelhaven enz enz. krijgen wij walstroom.
    Mooi zou je denken? Nou vergeet het maar. Voorbeeld!!!!!!
    Wat te denken ik kom met mijn schip in de Geulhaven aan als nummer 4 dus langzij 3 afgemeerde schepen,ik ben geladen en mijn buurman is leeg ,hij is 135 meter lang ,15 meter breed en 6 meter hoog. Nu wordt er dus van mij verwacht een stroomkabel naar de wal aan te liggen?Nu heb ik de pech mijn buurman lig langzij twee geladen tankers van 13.45m breed,de totale breedte is dus ongeveer 42meter dan komt mijn breedte plus hoogte van het schip er nog bij en de lengte Van de kabel naar de kast op het steiger ,dit komt neer op ongeveer 60meter kabel. Aangezien walstroom 380v moet zijn i.v.m met koken,verwarming,airco’s enz enz is deze kabel van dik voormaat .Dan nog maar te zwijgen over het gewicht van deze kabel. Maar goed nu doet zich het volgende zich voor,Na afgemeerd te zijn ,gaan we kabel trekken ,lekker over de buurman zijn verf met vette zwarte strepen tot gevolg maar ach wat maakt dat uit de buurman slaapt toch!!!na een halfuurtje passen en meten en een kapotte rug ,ga ik mij per telefoon aanmelden voor stroom en klik generator uit(mooi gedacht toch, rust in de haven)Ik lig net een uurtje te slapen gebeurt er iets wonderlijks, in mijn woning gaat er een alarm af en mijn noodverlichting brand. Toch maar is kijken wat er aan de hand is(Kleren aan) de binnenste buurman gaat weg,dus heeft zijn matroos de kabel er uitgetrokken want deze buurman heeft geen zin om op mij te wachten tot ik de kabel er even uit trekt. Moet ik mijn generator starten anders gaat de ijskast uit plus de verlichting ,een accu is naar onze wetenschap toch snel leeg !!!!!maar goed is even kijken wat er gebeurt ,Tja vette pech geen stroom want de matroos van het schip wat tegen het steiger aan gaat,laat de stekker van ons voor wat het is. het regent en het is niet zijn probleem. Dus ik klim over mijn buurman heen tapje op trapje af ,bereik ik eindelijk het steiger Steek de stekker in de walstroom kast en eenmaal weer aan boord (we zijn dus nu een uurtje verder)zet ik mijn generator weer stil,shit geen stroom????O ja ik moet weer inloggen per telefoon want de stroom is eraf geweest,Na 1 uur & 10 minuten hebben we weer stroom ,Das wel een geluk. Maar goed ik ben weer een uur nachtrust kwijt (Bloktijd slapen dus minimaal 8 uur nachtrust is verplicht????(Vaartijdenwet) en de pech die ik heb ,dit gebeurt mij nog 2 keer per nacht. 3 x de generator gestart en ik lig op het steiger. Dan wordt ik gebeld ,schipper u kunt komen lossen(mijn nachtrust weg en helemaal kapot omdat ik 3 x 2 uur geslapen heb)Start ik voor de 4e keer mijn generator. De Uitstoot is dus aardig verminderd zins ik ben gaan liggen,het geluk is dat al de schepen dit probleem hebben. Je zou slechte accu’s hebben dan start je generator de 4e keer niet eens meer!!! Zal dit wel verkeer zien hoor ,is leuk bedacht door mensen met een wit overhemd die er de ballen verstand niet van hebben.

    Dan voorbeeld Twee:
    Ik lig b.v.in de Londonhaven ,Frisohaven of Calandsteigers Europoort:Deze steigers hebben een walaansluiting in de midden van het schip. Komt er een Politieagent aan boord. Schipper u moet uw generator uitzetten zegt de meneer van de politie!!! Tja agent dit wil ik wel maar kan ik niet???Hoezo dan schipper ?????Nou kijkt u eens meneer de agent ik leg dit even uit!!!!Mijn walaansluiting zit of op het voorschip of op het achterschip;Dit betekend dat deze stroomkabel 380Voltdoor de ladingzone komt te liggen. Tja schipper daar zegt u wat!!!!Deze kabel is nooit explosie vrij en mocht deze wel explosie vrij zijn is deze niet te tillen want deze is vet dik. Plus wie gaat eigenlijk die tweehonderd meter kabel betalen??? Dan nog maar niet te spreken wat de ARBO dienst hier van gaat zeggen!!!Kabels wegen dieplood. De politie man schut zijn hoofd en gaat in overleg met zijn meerderen. Tja schipper volgens de EU voorschriften en het Havenbedrijf moet dit eigenlijk wel!!!maar volgens het ADR mag dit helemaal niet?¬
    Het komt er op neer dat Havenbedrijf Rotterdam de Subsidie pot heeft open getrokken aan weer iets nutteloos !!!!!! Hoe los je dit dan eigenlijk op bij B.v.het Calandsteiger 4 en Heerema locatie waar je niet eens aan de wal kunt??? Zet zo’n kast op de afmeerpaal ,dan kun je die met windkracht 10 er mooi afvaren. Schippers wordt is wakker en laat je niet gek maken.
    Een zeeboot stoot meer roet en vervuiling uit als zij hun motor starten,dan u en ik bij elkaar. Ga is een dagje aan de kaagbaan zitten dan ruik je de kerosine na driedagen nog in je neus,en laan we dan maar zwijgen over diverse fabrieken in de rijmond. De eeuwige vlam brand niet voor niks zo vaak VOLAAN. Weet u Nog 25 jaar geleden moesten wij allemaal een gasretour leiding hebben en wij laden ook nog steeds zonder???En dat alles voor het milieu?????
    Wij bouwen nieuwe schepen met motoren die alle emissie eisen volstaan.
    Nee nu gaan we de schipper weer lastigvallen met iets wat kant tot wal raakt.
    Wat er ook gebeurd ik laat de generator gewoon draaien zolang ik niet op het steiger ligt.
    Mijn nacht rust is mij lief en werkverschaffing daar zitten wij helemaal niet op te wachten.
    En dan over de Telefoon rekening maar te zwijgen.
    Dus abtenaren gaat eerst is te raden met de mensen die er daad werkelijk mee moeten werken!!!
    Voor jullie weer eens Belasting geld weg gooien aan dingen die niet gaan werken!!!!
    Met vriendelijke groet.
    John van Voorst
    Schipper Mts Patricia.

    Geplaatst door: John van Voorst op
  • blijf alle uit rotterdam . eens zien dan hoe ze de lading krijgen ? of vervoeren ? dat wordt dan even nadenken over die walstroom

    Geplaatst door: ed op
  • @ schipper innetje
    In 2025 mag je Rotterdam niet eens meer in als je geen CCR2 motor(en) hebt, dus begin maar vast te sparen.

    @ hagens
    Rotterdam heeft vorig jaar al een milieuzone ingesteld. Alleen vrachtauto’s en bussen met een euro4 motor mogen nog het centrum in. (geldt ook voor de vuilnisautos!)

    @ wijkstra
    Tuurlijk moeten we alles gratis maken voor de binnenvaart, het is toch gewoon een grote schande dat de milieu vriendelijkste manier van transport overal voor moet betalen.

    @oplossinggericht @harm
    Heb je wel de optie genomen voor de katalysator op je hummer of heb je nog een adresje voor gelode benzine? Verkopen op dat adresje soms ook nog gewone gloeilampen en die ouwerwetse goeie spullen met asbest?

    Geplaatst door: De vervuiler betaalt op
  • Het wordt nog gekker, in 2012 moet je in de hele rotterdamse haven aan de walspanning. Zelfs als je ligt te wachten bij shell pernis. En dat alleen om het milieu te compenseren vanwege de komst van de maasvlakte. Daar staat tegenover dat de lading van de nieuwe maasvlakte alleen via het spoor en over het water mag worden aan- en afgevoerd. Het spoor zit door de botlektunnel aan een max capaciteit, binnenvaart is er kennelijk nog voldoende!

    Geplaatst door: stationssjef op
  • ik sluit me aan bij het onderstaande sinds wanneer is iets voor het milieu doen een verplichting?? er zijn talloze wetenschappers die het tegendeel beweren over het klimaat probleem, onlangs is er nog toegegeven dat men met de cijfers heeft gerotzooit en toch gaan ze door met deze onzin

    Geplaatst door: harm op
  • Ik begrijp niet dat deze wet er door heen is komen zakken!,
    Je kies er volgens mij zelf voor om milieu bewust te leven…
    Als ik in een Hummer wil rijden doe ik dat gewoon,en als een ‘groene auto’ mij aanstaat stap ik in zo;n opgevoerd invalide auto..
    Als ik groene stoom wil op de wal betaal ik daar voor , wil ik dat niet..is er niemand die mij dit kan verplichten..
    En nu zijn wij opeens verplicht om mee te werken aan ons ‘groene imago’ ..als ik dat toch niet wil moet het mij dan opgelegd worden?
    Overigens heb ik ook een stroom kabel,het is een haspel bij de karwei vandaan ,de langste met het dunste (lichtste)snoertje..de ene kant verdwijnt los in de machine kamer , en het andere deel licht los in de kast…mijn fluisterset staat aan,en geen rrroterdammer die er naar kraait!
    Mocht het kabeltje ondekt worden dan zijn het gewoon die vervelende jochies die hem los hebben gegooit!

    Geplaatst door: oplossingsgerichtdenken op
  • Ik ga bij Schiphol wonen en ook zeiken dat er een vliegtuig over komt. Het is altijd fijn dat ze het milieu zo hoog hebben.(over de rug van een ander)

    Geplaatst door: mf op
  • Gewoon gratis stroom leveren en stroomkasten maken met allerlei verschillende soorten stopkontakten(16,32 en 63 amp),net als in de zeehaven delfzijl waar bijna niemand meer met een aggregaat draait,alleen als het snoer tekort is,en dan kan de havendienst ook tegen de kant blijven(hoeven ze niet meer te controleren) wat ook beter is voor het mileu.
    Ik ga helemaal met de dhr Hagens mee dat overal wordt gebouwd aan het water,want men wil al die mooie schepen natuurlijk zien,maar dat men niet teveel overlast van ons wil hebben.

    Geplaatst door: wijkstra/grefo op
  • Sluit mij compleet aan bij de vorige schrijfster, het is toch van de zotte dat wij aan de walsroom moeten, terwijl in Rotterdam veel buslijnen en metrolijnen rijden die halfleeg zijn, is dat geen milieu verontreiniging, of is het maar goed omdat het vervoersbedrijf van de gemeente is en er dus totaal geen controle van hogerhand is, geld overigens ook voor de metro, staat er nog zo een fijne centale in de Maashaven, denk je dat de rommel die daar uitkomt zo schoon is.
    Heb zelf ook een langzaamloper, kan me begrijpen als die eruit loopt dat ik een schone motor moet kopen, maar er uit halen is dat geen mileu verontreiniging tenslotte moet er een nieuwe komen, deze moet worden ingebouwd, een koppeling en ik moet dan ook nog maar zien dat die zuiniger is dan me langzaamloper, hoor van collegas dat de ccr 2 motoren meer gasolie verbruiken dus meer uitstoot en de restwarmte van het koelwater is heter, en vergeet de uitlaattemperaturen niet.
    Over het agregaat je kan natuurlijk een compromie vinden, ten eerste de agregaat moet gekeurd zijn en is die onder een bepaald aantal decibel dan mag die dag en nacht draaien en anders tot bijvoorbeel 20.00 uur of 22.00 uur al naar gelang de decibels, bij mij is die watergekoeld en een speciale demper, heb ik dan niet genoeg geinvesteerd of is het nooit goed.
    Wil nog opmerken dat de mensen van deze huizen ook een of meerdere autos hebben en te pas en te onpas thuiskomen, produceren deze autos geen mileuverontreiniging, altijd makkelijk op een ander afgeven en zelf prinsheerlijk vanaf je luie stoel over het water kijken, wil je rust ga op de hei wonen en anders woon je in een samenleving aan een nheven en wist je waar je aan begon

    Geplaatst door: Hagens op
  • Er heerst nog een groot probleem voor de gemeente, en dat is dat ze aan de mensen die in die koopwoningen in de Maashaven beloofd hebben dat er geen enkel geluidsoverlast zal zijn van de generatoren van de schepen, anders waren de koopwoningen onverkoopbaar voor de gemeente met deze “fantastische”ideëen. Misschien kan er nog meer overlegd worden bij de gemeente. Namelijk het feit dat er gediscrimineerd word naar de schepen met de wat oudere hoofdmotoren. Want als je geen ccr-gecertificeerde motor hebt betaal je 10% meer havengeld. Het lijkt net ofdat we allemaal een geldboom op het roefdek hebben groeien en zo even een paar ton op tafel neer kunnen gooien om dan maar even zo’n motor te plaatsen.

    Geplaatst door: schipperinnetje op

Reageer