Snelheidswinst bij afbouw in Servië

Mercurius Scheepvaart in Zwijndrecht heeft de binnenvaarttanker Ventrans II (110 x 11,45 meter, 2750 ton) opgeleverd aan Erwin Venneman uit Antwerpen. Het is de eerste binnenvaarttanker die is afgebouwd op de twee jaar geleden door Mercurius overgenomen Begej-werf in Servië.

Snelheidswinst bij afbouw in Servië

Door Hans Heynen
De werf bouwde eerder alleen casco’s van tankschepen, die dan in Nederland werden afgebouwd. De afbouw is wel grotendeels door Nederlandse toeleveranciers verzorgd. Zo leverde Padmos de Mitsubishi hoofdmotor, De Ruyter de generatoren, EPS de pompen, Werkina de lessenaar, De Waal de roeren en Misti de autokraan. Een logische vraag lijkt dan wat het voordeel is van de afbouw in Servië.‘Het grootste voordeel is de kortere doorlooptijd’, zegt Robert Jan Zimmermann. ‘We zijn in december 2008 begonnen met het snijden van de platen en een jaar later was het schip klaar. De tijdwinst is behaald door al tijdens de cascobouw te beginnen met de afbouw van de accommodatie en de machinekamers. De woning stond naast het casco, zodat we die al konden intimmeren. Toen het casco klaar was, is de woning er in één keer opgezet. Ook het leggen van de leidingen is voor een belangrijk deel al tijdens de cascobouw gedaan.’Een tweede voordeel is de kortere transporttijd. ‘Een casco is zes weken onderweg naar Nederland, met drie verschillende transportbedrijven. In Novi Sad en Regensburg moet bovendien van transporteur worden gewisseld. Nu is het onder toezicht van Lloyds gebouwde schip, na een Servische proefvaart, in twee weken, op eigen kracht naar Nederland gevaren.’Mercurius bouwt de komende tijd nog drie tankers op deze wijze in Servië. ‘Onze doelstelling is daarbij om de bouwtijd per tanker terug te brengen tot acht à negen maanden.’
Naar ServiëVolgens Hans Padmos, van Padmos in Stellendam, leverde de inbouw van de V16 Mitsubishi hoofdmotor geen problemen op. ‘Transport en plaatsing werden verzorgd door Mercurius. Wij hebben de motor vervolgens in Servië in bedrijf gesteld. Dat duurde een paar dagen en verliep niet anders dan gebruikelijk. Mercurius verzorgde voor ons de vliegtickets.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Snelheidswinst bij afbouw in Servië | Schuttevaer.nl

Snelheidswinst bij afbouw in Servië

Mercurius Scheepvaart in Zwijndrecht heeft de binnenvaarttanker Ventrans II (110 x 11,45 meter, 2750 ton) opgeleverd aan Erwin Venneman uit Antwerpen. Het is de eerste binnenvaarttanker die is afgebouwd op de twee jaar geleden door Mercurius overgenomen Begej-werf in Servië.

Snelheidswinst bij afbouw in Servië

Door Hans Heynen
De werf bouwde eerder alleen casco’s van tankschepen, die dan in Nederland werden afgebouwd. De afbouw is wel grotendeels door Nederlandse toeleveranciers verzorgd. Zo leverde Padmos de Mitsubishi hoofdmotor, De Ruyter de generatoren, EPS de pompen, Werkina de lessenaar, De Waal de roeren en Misti de autokraan. Een logische vraag lijkt dan wat het voordeel is van de afbouw in Servië.‘Het grootste voordeel is de kortere doorlooptijd’, zegt Robert Jan Zimmermann. ‘We zijn in december 2008 begonnen met het snijden van de platen en een jaar later was het schip klaar. De tijdwinst is behaald door al tijdens de cascobouw te beginnen met de afbouw van de accommodatie en de machinekamers. De woning stond naast het casco, zodat we die al konden intimmeren. Toen het casco klaar was, is de woning er in één keer opgezet. Ook het leggen van de leidingen is voor een belangrijk deel al tijdens de cascobouw gedaan.’Een tweede voordeel is de kortere transporttijd. ‘Een casco is zes weken onderweg naar Nederland, met drie verschillende transportbedrijven. In Novi Sad en Regensburg moet bovendien van transporteur worden gewisseld. Nu is het onder toezicht van Lloyds gebouwde schip, na een Servische proefvaart, in twee weken, op eigen kracht naar Nederland gevaren.’Mercurius bouwt de komende tijd nog drie tankers op deze wijze in Servië. ‘Onze doelstelling is daarbij om de bouwtijd per tanker terug te brengen tot acht à negen maanden.’
Naar ServiëVolgens Hans Padmos, van Padmos in Stellendam, leverde de inbouw van de V16 Mitsubishi hoofdmotor geen problemen op. ‘Transport en plaatsing werden verzorgd door Mercurius. Wij hebben de motor vervolgens in Servië in bedrijf gesteld. Dat duurde een paar dagen en verliep niet anders dan gebruikelijk. Mercurius verzorgde voor ons de vliegtickets.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer