LNG-terminal versterkt ‘gasrotonde’ Nederland

De Gate-terminal, de eerste LNG-terminal (Liquefied Natural Gas, ofwel vloeibaar aardgas) die momenteel op de Rotterdamse Maasvlakte in aanbouw is, gaat een belangrijke rol spelen in de Europese gasdistributie. De terminal wordt gebouwd in opdracht van de Nederlandse Gasunie en Koninklijke Vopak en moet in de tweede helft van 2011 klaar zijn. De bouw kost zo’n 800 miljoen en is in handen van een consortium bestaande uit Techint, Sener, Entrepose en Vinci.

LNG-terminal versterkt ‘gasrotonde’ Nederland

De Gate-terminal bestaat in eerste instantie uit drie LNG-opslagtanks met een capaciteit van 180.000 kubieke meter elk en een aanlegsteiger. De jaarlijkse doorvoercapaciteit is dan negen miljard kubieke meter aardgas per jaar. Die hoeveelheid kan worden uitgebreid naar zestien miljard kubieke meter. Op de terminal wordt het LNG gasvormig gemaakt en op druk gebracht voor levering aan het Nederlandse gastransportnet. Het via de Gate (Gas Access To Europe)-terminal in het net stromende gas moet de teruglopende eigen productie in Europa aanvullen en meehelpen om aan de stijgende Europese vraag naar gas te voldoen. Via de import-terminal krijgen nieuwe landen toegang tot de Europese markt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

LNG-terminal versterkt ‘gasrotonde’ Nederland | Schuttevaer.nl

LNG-terminal versterkt ‘gasrotonde’ Nederland

De Gate-terminal, de eerste LNG-terminal (Liquefied Natural Gas, ofwel vloeibaar aardgas) die momenteel op de Rotterdamse Maasvlakte in aanbouw is, gaat een belangrijke rol spelen in de Europese gasdistributie. De terminal wordt gebouwd in opdracht van de Nederlandse Gasunie en Koninklijke Vopak en moet in de tweede helft van 2011 klaar zijn. De bouw kost zo’n 800 miljoen en is in handen van een consortium bestaande uit Techint, Sener, Entrepose en Vinci.

LNG-terminal versterkt ‘gasrotonde’ Nederland

De Gate-terminal bestaat in eerste instantie uit drie LNG-opslagtanks met een capaciteit van 180.000 kubieke meter elk en een aanlegsteiger. De jaarlijkse doorvoercapaciteit is dan negen miljard kubieke meter aardgas per jaar. Die hoeveelheid kan worden uitgebreid naar zestien miljard kubieke meter. Op de terminal wordt het LNG gasvormig gemaakt en op druk gebracht voor levering aan het Nederlandse gastransportnet. Het via de Gate (Gas Access To Europe)-terminal in het net stromende gas moet de teruglopende eigen productie in Europa aanvullen en meehelpen om aan de stijgende Europese vraag naar gas te voldoen. Via de import-terminal krijgen nieuwe landen toegang tot de Europese markt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer