Snelheidslimiet reduceert CO2-uitstoot het effectiefst

Tor Svensen, maritiem directeur van DNV, pleit voor de invoering van snelheidslimieten om de CO2-uitstoot in de zeevaart te verlagen. Svensen denkt dat dit effectiever is dan een systeem met emissierechten. ‘Dat werkt niet in de zeevaart. Het is enorm moeilijk de emissies te controleren van schepen die wereldwijd actief zijn. In plaats van energie te steken in het opzetten van zo’n systeem kunnen we beter kijken naar de mogelijkheid schepen langzamer te laten varen door de invoering van snelheidslimieten. Een snelheidsverlaging van twintig procent levert een CO2 besparing en verlaging van het brandstofverbruik op van veertig procent.’

Ook minder drastische snelheidsverminderingen sorteren al een merkbaar effect in het verbruik. Om die reden heeft Maersk besloten een deel van zijn op Azië varende containerschepen langzamer te laten varen. ‘We verwachten snelheidsreducties van één tot twee knopen’, mailt communicatiemanager Michael Storgaard desgevraagd. ‘Dat vermindert de brandstofkosten aanzienlijk. Afhankelijk van het vaartraject levert dat besparingen op tot tien procent. Ons beleid is om de vloot zo economisch mogelijk te runnen. Langzaam varen is een initiatief dat de Maersk Line implementeert op geselecteerde handelsroutes. Het brandstofgebruik stijgt exponentieel wanneer een schip sneller vaart. Het reduceren van de scheepssnelheid heeft dan ook een grote impact op de bunkerkosten en de emissies. We gaan overigens ook door met het ontwikkelen van andere oplossingen om de emissies te verminderen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Snelheidslimiet reduceert CO2-uitstoot het effectiefst | Schuttevaer.nl

Snelheidslimiet reduceert CO2-uitstoot het effectiefst

Tor Svensen, maritiem directeur van DNV, pleit voor de invoering van snelheidslimieten om de CO2-uitstoot in de zeevaart te verlagen. Svensen denkt dat dit effectiever is dan een systeem met emissierechten. ‘Dat werkt niet in de zeevaart. Het is enorm moeilijk de emissies te controleren van schepen die wereldwijd actief zijn. In plaats van energie te steken in het opzetten van zo’n systeem kunnen we beter kijken naar de mogelijkheid schepen langzamer te laten varen door de invoering van snelheidslimieten. Een snelheidsverlaging van twintig procent levert een CO2 besparing en verlaging van het brandstofverbruik op van veertig procent.’

Ook minder drastische snelheidsverminderingen sorteren al een merkbaar effect in het verbruik. Om die reden heeft Maersk besloten een deel van zijn op Azië varende containerschepen langzamer te laten varen. ‘We verwachten snelheidsreducties van één tot twee knopen’, mailt communicatiemanager Michael Storgaard desgevraagd. ‘Dat vermindert de brandstofkosten aanzienlijk. Afhankelijk van het vaartraject levert dat besparingen op tot tien procent. Ons beleid is om de vloot zo economisch mogelijk te runnen. Langzaam varen is een initiatief dat de Maersk Line implementeert op geselecteerde handelsroutes. Het brandstofgebruik stijgt exponentieel wanneer een schip sneller vaart. Het reduceren van de scheepssnelheid heeft dan ook een grote impact op de bunkerkosten en de emissies. We gaan overigens ook door met het ontwikkelen van andere oplossingen om de emissies te verminderen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer