Ook minder drastische snelheidsverminderingen sorteren al een merkbaar effect in het verbruik. Om die reden heeft Maersk besloten een deel van zijn op Azië varende containerschepen langzamer te laten varen. ‘We verwachten snelheidsreducties van één tot twee knopen’, mailt communicatiemanager Michael Storgaard desgevraagd. ‘Dat vermindert de brandstofkosten aanzienlijk. Afhankelijk van het vaartraject levert dat besparingen op tot tien procent. Ons beleid is om de vloot zo economisch mogelijk te runnen. Langzaam varen is een initiatief dat de Maersk Line implementeert op geselecteerde handelsroutes. Het brandstofgebruik stijgt exponentieel wanneer een schip sneller vaart. Het reduceren van de scheepssnelheid heeft dan ook een grote impact op de bunkerkosten en de emissies. We gaan overigens ook door met het ontwikkelen van andere oplossingen om de emissies te verminderen.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?