LNG-baggerschip voor Rotterdamse haven

De Ecodelta – het hypermodern LNG-aangedreven baggerschip dat wordt gebouwd door de Friese werf Barkmeijer – gaat baggeren voor Van der Kamp in de Rotterdamse haven.

LNG-baggerschip voor Rotterdamse haven

Het schip vormt een belangrijk onderdeel van een nieuw contract dat Bagger- & Aannemingsmaatschappij Van der Kamp uit Zwolle sloot met het Havenbedrijf Rotterdam voor het op diepte houden van de havenbekkens van de Rotterdamse haven tot 2023. Het is de bedoeling dat het schip in 2018 in de vaart wordt genomen.

Duurzame haven

De komst van het LNG-baggerschip past in het beleid van het Havenbedrijf om de meest duurzame haven in zijn soort te worden. Het Havenbedrijf promoot daarom de vervanging van stookolie door LNG als brandstof voor de scheepvaart en streeft er naar om van de haven een belangrijke Europese LNG hub te maken. Binnenschepen, coasters en veerboten verlagen met LNG de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) tot 20 procent en die van stikstofoxide (NOx) tot 85 procent. Zwavel- en fijnstofemissies worden tot praktisch nul teruggebracht.

Het Havenbedrijf stimuleert de overslag van LNG op de Gate (de terminal van Vopak en Gasunie) en daarnaast met LNG-distributiemogelijkheden voor de binnenvaart in de Seinehaven; de ontwikkeling van trainingsfaciliteiten; het aanpassen van (inter)nationale regelgeving en door financiële prikkels aan rederijen voor het gebruik van LNG.

Baggercontract

Van der Kamp baggert op contractbasis in de Rotterdamse haven. Het houdt daar de havenbekkens op diepte in opdracht van Havenbedrijf Rotterdam. Het gaat daarbij jaarlijks om ruim 5 miljoen kuub baggerspecie. Het baggeren wordt uitgevoerd door onder andere de schepen Hein en Rijndelta, respectievelijk 36 en 30 jaar oud. De Rijndelta is daarbij verantwoordelijk voor het grootste aandeel in het onderhoudscontract, terwijl de Hein bijspringt bij opschaling als gevolg van extra aanslibbing. Het is de verwachting dat de Ecodelta de Rijndelta op termijn gaat vervangen.

Barkmeijer omschrijft de Ecodelta (bouwnummer 343) als ‘een innovatieve opdracht die het beste vraagt van de noordelijke scheepsbouw’. Het project kwam tot stand in samenwerking met ontwerper Conoship International, Energy Valley en Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN). Tot juni 2018 levert de opdracht de noordelijke maritieme sector veel werk op. Eind februari gaat de bouw van het baggerschip van start.

Afgestemd op de mogelijkheden van de werf wordt het schip door meerdere toeleverancier gebouwd in secties van maximaal 21,4 bij 11,8 meter en niet zwaarder dan 290 ton. De secties worden via Lemmer en Kornwerderzand over zee voor assemblage naar Koninklijke Niestern Sander gevaren. De Ecodelta krijgt een dubbelwandige gastank van 325 kuub voor zo’n 130 ton vloeibare LNG. Eind dit jaar vertrek het schip naar Harlingen, waar het aan de kade van Barkmeijer wordt afgebouwd.

LNG-baggerschip voor Rotterdamse haven | Schuttevaer.nl

LNG-baggerschip voor Rotterdamse haven

De Ecodelta – het hypermodern LNG-aangedreven baggerschip dat wordt gebouwd door de Friese werf Barkmeijer – gaat baggeren voor Van der Kamp in de Rotterdamse haven.

LNG-baggerschip voor Rotterdamse haven

Het schip vormt een belangrijk onderdeel van een nieuw contract dat Bagger- & Aannemingsmaatschappij Van der Kamp uit Zwolle sloot met het Havenbedrijf Rotterdam voor het op diepte houden van de havenbekkens van de Rotterdamse haven tot 2023. Het is de bedoeling dat het schip in 2018 in de vaart wordt genomen.

Duurzame haven

De komst van het LNG-baggerschip past in het beleid van het Havenbedrijf om de meest duurzame haven in zijn soort te worden. Het Havenbedrijf promoot daarom de vervanging van stookolie door LNG als brandstof voor de scheepvaart en streeft er naar om van de haven een belangrijke Europese LNG hub te maken. Binnenschepen, coasters en veerboten verlagen met LNG de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) tot 20 procent en die van stikstofoxide (NOx) tot 85 procent. Zwavel- en fijnstofemissies worden tot praktisch nul teruggebracht.

Het Havenbedrijf stimuleert de overslag van LNG op de Gate (de terminal van Vopak en Gasunie) en daarnaast met LNG-distributiemogelijkheden voor de binnenvaart in de Seinehaven; de ontwikkeling van trainingsfaciliteiten; het aanpassen van (inter)nationale regelgeving en door financiële prikkels aan rederijen voor het gebruik van LNG.

Baggercontract

Van der Kamp baggert op contractbasis in de Rotterdamse haven. Het houdt daar de havenbekkens op diepte in opdracht van Havenbedrijf Rotterdam. Het gaat daarbij jaarlijks om ruim 5 miljoen kuub baggerspecie. Het baggeren wordt uitgevoerd door onder andere de schepen Hein en Rijndelta, respectievelijk 36 en 30 jaar oud. De Rijndelta is daarbij verantwoordelijk voor het grootste aandeel in het onderhoudscontract, terwijl de Hein bijspringt bij opschaling als gevolg van extra aanslibbing. Het is de verwachting dat de Ecodelta de Rijndelta op termijn gaat vervangen.

Barkmeijer omschrijft de Ecodelta (bouwnummer 343) als ‘een innovatieve opdracht die het beste vraagt van de noordelijke scheepsbouw’. Het project kwam tot stand in samenwerking met ontwerper Conoship International, Energy Valley en Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN). Tot juni 2018 levert de opdracht de noordelijke maritieme sector veel werk op. Eind februari gaat de bouw van het baggerschip van start.

Afgestemd op de mogelijkheden van de werf wordt het schip door meerdere toeleverancier gebouwd in secties van maximaal 21,4 bij 11,8 meter en niet zwaarder dan 290 ton. De secties worden via Lemmer en Kornwerderzand over zee voor assemblage naar Koninklijke Niestern Sander gevaren. De Ecodelta krijgt een dubbelwandige gastank van 325 kuub voor zo’n 130 ton vloeibare LNG. Eind dit jaar vertrek het schip naar Harlingen, waar het aan de kade van Barkmeijer wordt afgebouwd.