Marietje Andrea vaart brug naar Sint Maarten

De coaster Marietje Andrea heeft bij Hollandia in Krimpen aan de IJssel een 68 meter lange draaibrug voor Sint Maarten geladen. Kapitein Henk Danser vaart de bijzondere lading in 12 dagen de oceaan over, waarna de constructie direct van het schip op de fundering wordt geschoven.

Marietje Andrea vaart brug naar Sint Maarten

Het 450 ton
zware brugdek werd woensdag, compleet geasfalteerd en voorzien van
vangrails, door twee drijvende Matador-bokken van Bonn & Mees bij staalbouwer
Hollandia
van de kade getild en op de eerder door Wagenborg
geprepareerde Marietje Andrea
gezet. Het schip, net terug van Helsinki, had vooraf in Moerdijk 1800
ton zand als ballast ingenomen.

De brug is zeevast op een
draagconstructie gelast. Alle materialen en hydraulische vijzels voor
het op z’n plaats schuiven van de draaibrug gaan mee in drie containers
aan dek. De brugleuningen liggen benedendeks. Met enige vertraging als gevolg van de harde wind vertrok de Marietje Andrea vrijdagmorgen richting Sint Maarten.

Simpson Bay Lagoon

De brugverbinding over de Simpson Bay Lagoon op Sint Maarten wordt
gebouwd door Volker Construction International, die Wagenborg Shipping
en Sleepdienst benaderde voor het transport van de draaibrug. Met haar afmetingen lijkt de Marietje Andrea geknipt voor de klus. Wel moest de vaarweg door de lagune van 3,50 naar 5 meter worden uitgediept om het 4,50 meter stekende schip toe te laten.

Kapitein/eigenaar Henk Danser, die met zijn vier zoons en drie
‘Marietjes’ vaart voor Wagenborg, werd bij toeval bij de klus betrokken
nadat hij met zijn 4-wheeldrive Volvo al eens een paar slepers overbodig
maakte bij een karwei van Wagenborg Sleepdienst. Hij vertelt in geuren
en kleuren hoe, bij de kop koffie en appelpunt met slagroom die hij
daarvoor als beloning had gevraagd, het brugtransport ter tafel kwam.

De Marietje Andrea, Marietje Marsilla en Marietje Deborah – alle drie
naar eigen ontwerp gebouwd bij Barkmeijer Shipyards in Stroobos, de vierde komt begin
2015 in de vaart – varen doorgaans bulklading voor Wagenborg. Henk
Danser maakte al veel mee, maar zo’n bijzonder brugtransport over zee
deed hij in zijn 53-jarige zeevaartloopbaan nog niet eerder. Hij laat
tekeningen zien waarop de plaatsing van de brug vanaf de Marietje Andrea
stap voor stap is weergegeven. ‘En precies zo gaat het gebeuren’, zegt
hij vol vertrouwen.

De hele familie Danser zal er getuige van zijn, want
Henk’s vrouw Rita vliegt met de kinderen die de zeereis niet meemaken,
alvast vooruit voor een korte vakantie op Sint Maarten. Zoon
Hendrik-Jan, die de vaste kapitein is op de Marietje Andrea, vaart na de
speciale klus het schip terug naar Europese wateren. (DvdM)

Het SBS-programma Hart van Holland maakte een reportage van het laden van de brug op de Marietje Andrea. <iframe width="590" height="332" src="http://embed.kijk.nl/?width=500&amp;height=283&amp;video=OxUAcWjHWvcc"
frameborder="0" allowfullscreen="allowfullscreen" scrolling="no"
class="sbsEmbed"></iframe>
 

Marietje Andrea vaart brug naar Sint Maarten | Schuttevaer.nl

Marietje Andrea vaart brug naar Sint Maarten

De coaster Marietje Andrea heeft bij Hollandia in Krimpen aan de IJssel een 68 meter lange draaibrug voor Sint Maarten geladen. Kapitein Henk Danser vaart de bijzondere lading in 12 dagen de oceaan over, waarna de constructie direct van het schip op de fundering wordt geschoven.

Marietje Andrea vaart brug naar Sint Maarten

Het 450 ton
zware brugdek werd woensdag, compleet geasfalteerd en voorzien van
vangrails, door twee drijvende Matador-bokken van Bonn & Mees bij staalbouwer
Hollandia
van de kade getild en op de eerder door Wagenborg
geprepareerde Marietje Andrea
gezet. Het schip, net terug van Helsinki, had vooraf in Moerdijk 1800
ton zand als ballast ingenomen.

De brug is zeevast op een
draagconstructie gelast. Alle materialen en hydraulische vijzels voor
het op z’n plaats schuiven van de draaibrug gaan mee in drie containers
aan dek. De brugleuningen liggen benedendeks. Met enige vertraging als gevolg van de harde wind vertrok de Marietje Andrea vrijdagmorgen richting Sint Maarten.

Simpson Bay Lagoon

De brugverbinding over de Simpson Bay Lagoon op Sint Maarten wordt
gebouwd door Volker Construction International, die Wagenborg Shipping
en Sleepdienst benaderde voor het transport van de draaibrug. Met haar afmetingen lijkt de Marietje Andrea geknipt voor de klus. Wel moest de vaarweg door de lagune van 3,50 naar 5 meter worden uitgediept om het 4,50 meter stekende schip toe te laten.

Kapitein/eigenaar Henk Danser, die met zijn vier zoons en drie
‘Marietjes’ vaart voor Wagenborg, werd bij toeval bij de klus betrokken
nadat hij met zijn 4-wheeldrive Volvo al eens een paar slepers overbodig
maakte bij een karwei van Wagenborg Sleepdienst. Hij vertelt in geuren
en kleuren hoe, bij de kop koffie en appelpunt met slagroom die hij
daarvoor als beloning had gevraagd, het brugtransport ter tafel kwam.

De Marietje Andrea, Marietje Marsilla en Marietje Deborah – alle drie
naar eigen ontwerp gebouwd bij Barkmeijer Shipyards in Stroobos, de vierde komt begin
2015 in de vaart – varen doorgaans bulklading voor Wagenborg. Henk
Danser maakte al veel mee, maar zo’n bijzonder brugtransport over zee
deed hij in zijn 53-jarige zeevaartloopbaan nog niet eerder. Hij laat
tekeningen zien waarop de plaatsing van de brug vanaf de Marietje Andrea
stap voor stap is weergegeven. ‘En precies zo gaat het gebeuren’, zegt
hij vol vertrouwen.

De hele familie Danser zal er getuige van zijn, want
Henk’s vrouw Rita vliegt met de kinderen die de zeereis niet meemaken,
alvast vooruit voor een korte vakantie op Sint Maarten. Zoon
Hendrik-Jan, die de vaste kapitein is op de Marietje Andrea, vaart na de
speciale klus het schip terug naar Europese wateren. (DvdM)

Het SBS-programma Hart van Holland maakte een reportage van het laden van de brug op de Marietje Andrea. <iframe width="590" height="332" src="http://embed.kijk.nl/?width=500&amp;height=283&amp;video=OxUAcWjHWvcc"
frameborder="0" allowfullscreen="allowfullscreen" scrolling="no"
class="sbsEmbed"></iframe>