Weer varen toen de kinderen groot waren

Riemer en Coba van Terwisga varen op de 1100-tonner Siementa II. Ze begonnen in 1978 op de spits Las Palmas, kozen er in 1991 voor om aan de wal te gaan en kochten in 2006 een beunschip, omdat ze weer wilden gaan varen. Ze stopten destijds met varen, omdat ze als gezin tot rust wilden komen. Het bleek achteraf een goede keuze te zijn om het zo te doen.

Riemer en Coba van Terwisga
  • Riemer en Coba van Terwisga vonden rust voor hun gezin
  • ‘Dat loondienstgebeuren is moeilijk voor een zelfstandige’

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Het heen en weer rijden naar het internaat werd ons teveel. We wilden meer rust in het gezin. Het heeft voor ons goed uitgepakt. We vonden het een voordeel dat onze kinderen niet in het beschermde schipperswereldje opgroeiden’, vertelt Coba.

In de jaren aan de wal deden ze van alles. Riemer werkte onder andere in het museum in Zwartsluis. Ze voeren op een partyboot. Later ging het echtpaar bij rederij Vonk varen, want als je een schipper aan de wal zet, is hij zoekende legt Coba uit. Dat het voor een schipper niet altijd eenvoudig is om echt aan de wal te aarden komt doordat vrijheid een van de kenmerken van het beroep is, constateert Riemer. ‘Het valt niet mee aan de wal. Je bent niet gewend dat een ander vertelt wat je moet doen. Dat loondienstgebeuren is moeilijk voor een zelfstandige.’

Mooiste tijd

In 2006 kwam het beunschip op hun pad. Ze hadden er inmiddels weer zin in om te gaan varen, omdat de kinderen groot waren. Een paar jaar later kochten ze de Siementa II erbij. Met dit schip varen ze overal heen. Dit werk bevalt ze erg goed en ze denken dat ze dit werk het leukste vinden, al is het moeilijk om een vergelijking te maken met hun tijd op de spits. ‘Eigenlijk was de mooiste tijd op de spits, maar dan ben je jong en alles was nieuw en mooi. Wij voeren ook in de piekjaren op die spits en er was tijd voor iedereen. Dat maakt de vergelijking moeilijk. Dit bevalt ons in elk geval erg goed’, vertellen ze.

De toekomst voor de Siementa II beoordelen ze als positief, want de 1000 tons partijen lopen momenteel wel en het aantal kleine schepen dunt steeds verder uit. Ze verwachten dat ze straks een van de kleinste schepen zullen zijn.

De toekomst voor de binnenvaart ziet er op de lange termijn ook goed uit, verwachten ze. ‘De nieuwe schepen zullen het ooit goed gaan doen, want Nederland en Europa kunnen niet zonder de binnenvaart. De vervoerde hoeveelheden zijn daarvoor veel te groot.’

Sociale verandering
Ze waren ervan op de hoogte dat de binnenvaart in de jaren dat zij aan de wal zaten sociaal gezien behoorlijk veranderde. ‘Toen we weer begonnen wisten we dat de mobiele communicatiemiddelen veel sociale contacten hebben vervangen en dat veel van onze collega’s weekendvader zijn en een huis aan de wal hebben. Dat hadden onze collega’s al verteld.’

Ook de Terwisga’s proberen in het weekend zoveel mogelijk naar hun huis in Zwartsluis te gaan, zodat ze bijvoorbeeld hun kleinkind kunnen zien.

Wat ze wel verbaast is het beleid rondom de Nederlandse ligplaatsen. Ze hebben moeite een ligplaats te vinden voor hun schip als ze in het weekend naar huis willen. Als voorbeeld noemen ze Delfzijl. ‘Nu moet je in blokken varen, maar op heel veel plaatsen kun je niet liggen. Wij hebben moeite met het vinden van een ligplaats voor het weekend. Met die grotere schepen zijn de ligplaatsen ook sneller vol. In Delfzijl zijn de steigers erg slecht geworden. Voorheen kon je daar met zes schepen op een steiger liggen. Nu mag er aan elke kant maar een, omdat de steigers zo slecht zijn.’

Caravan

Beiden hebben alle benodigde vaarpapieren. Een deel kregen ze via een overgangsregeling. Riemer had al een Rijnpatent, maar Coba haalde het aan boord. Hun radardiploma’s hebben ze samen gehaald.

Behalve hun kleinkind is hun grootste liefhebberij hun caravan. Vorig jaar zagen ze zo acht landen. Riemer relativeert dat aantal. ‘Je zit snel aan acht landen. We rijden eerst naar België, want daar woont de zus van Coba. Dan rijden we naar Luxemburg om te tanken en shag te kopen en daarna rijden we meestal door naar Frankrijk en Italië.’

Scheepsgegevens:

Scheepsnaam: Siementa II. Lengte: 73 m. Breedte: 8,20 m. Diepgang: 2,82 m. Tonnage: 1100 ton. Europanummer: 2313719
Motor: 850 pk MTU. Thuishaven: Zwartsluis. Bouwjaar: 1939. Eigenaar: Siementa VOF

Weer varen toen de kinderen groot waren | Schuttevaer.nl

Weer varen toen de kinderen groot waren

Riemer en Coba van Terwisga varen op de 1100-tonner Siementa II. Ze begonnen in 1978 op de spits Las Palmas, kozen er in 1991 voor om aan de wal te gaan en kochten in 2006 een beunschip, omdat ze weer wilden gaan varen. Ze stopten destijds met varen, omdat ze als gezin tot rust wilden komen. Het bleek achteraf een goede keuze te zijn om het zo te doen.

Riemer en Coba van Terwisga
  • Riemer en Coba van Terwisga vonden rust voor hun gezin
  • ‘Dat loondienstgebeuren is moeilijk voor een zelfstandige’

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Het heen en weer rijden naar het internaat werd ons teveel. We wilden meer rust in het gezin. Het heeft voor ons goed uitgepakt. We vonden het een voordeel dat onze kinderen niet in het beschermde schipperswereldje opgroeiden’, vertelt Coba.

In de jaren aan de wal deden ze van alles. Riemer werkte onder andere in het museum in Zwartsluis. Ze voeren op een partyboot. Later ging het echtpaar bij rederij Vonk varen, want als je een schipper aan de wal zet, is hij zoekende legt Coba uit. Dat het voor een schipper niet altijd eenvoudig is om echt aan de wal te aarden komt doordat vrijheid een van de kenmerken van het beroep is, constateert Riemer. ‘Het valt niet mee aan de wal. Je bent niet gewend dat een ander vertelt wat je moet doen. Dat loondienstgebeuren is moeilijk voor een zelfstandige.’

Mooiste tijd

In 2006 kwam het beunschip op hun pad. Ze hadden er inmiddels weer zin in om te gaan varen, omdat de kinderen groot waren. Een paar jaar later kochten ze de Siementa II erbij. Met dit schip varen ze overal heen. Dit werk bevalt ze erg goed en ze denken dat ze dit werk het leukste vinden, al is het moeilijk om een vergelijking te maken met hun tijd op de spits. ‘Eigenlijk was de mooiste tijd op de spits, maar dan ben je jong en alles was nieuw en mooi. Wij voeren ook in de piekjaren op die spits en er was tijd voor iedereen. Dat maakt de vergelijking moeilijk. Dit bevalt ons in elk geval erg goed’, vertellen ze.

De toekomst voor de Siementa II beoordelen ze als positief, want de 1000 tons partijen lopen momenteel wel en het aantal kleine schepen dunt steeds verder uit. Ze verwachten dat ze straks een van de kleinste schepen zullen zijn.

De toekomst voor de binnenvaart ziet er op de lange termijn ook goed uit, verwachten ze. ‘De nieuwe schepen zullen het ooit goed gaan doen, want Nederland en Europa kunnen niet zonder de binnenvaart. De vervoerde hoeveelheden zijn daarvoor veel te groot.’

Sociale verandering
Ze waren ervan op de hoogte dat de binnenvaart in de jaren dat zij aan de wal zaten sociaal gezien behoorlijk veranderde. ‘Toen we weer begonnen wisten we dat de mobiele communicatiemiddelen veel sociale contacten hebben vervangen en dat veel van onze collega’s weekendvader zijn en een huis aan de wal hebben. Dat hadden onze collega’s al verteld.’

Ook de Terwisga’s proberen in het weekend zoveel mogelijk naar hun huis in Zwartsluis te gaan, zodat ze bijvoorbeeld hun kleinkind kunnen zien.

Wat ze wel verbaast is het beleid rondom de Nederlandse ligplaatsen. Ze hebben moeite een ligplaats te vinden voor hun schip als ze in het weekend naar huis willen. Als voorbeeld noemen ze Delfzijl. ‘Nu moet je in blokken varen, maar op heel veel plaatsen kun je niet liggen. Wij hebben moeite met het vinden van een ligplaats voor het weekend. Met die grotere schepen zijn de ligplaatsen ook sneller vol. In Delfzijl zijn de steigers erg slecht geworden. Voorheen kon je daar met zes schepen op een steiger liggen. Nu mag er aan elke kant maar een, omdat de steigers zo slecht zijn.’

Caravan

Beiden hebben alle benodigde vaarpapieren. Een deel kregen ze via een overgangsregeling. Riemer had al een Rijnpatent, maar Coba haalde het aan boord. Hun radardiploma’s hebben ze samen gehaald.

Behalve hun kleinkind is hun grootste liefhebberij hun caravan. Vorig jaar zagen ze zo acht landen. Riemer relativeert dat aantal. ‘Je zit snel aan acht landen. We rijden eerst naar België, want daar woont de zus van Coba. Dan rijden we naar Luxemburg om te tanken en shag te kopen en daarna rijden we meestal door naar Frankrijk en Italië.’

Scheepsgegevens:

Scheepsnaam: Siementa II. Lengte: 73 m. Breedte: 8,20 m. Diepgang: 2,82 m. Tonnage: 1100 ton. Europanummer: 2313719
Motor: 850 pk MTU. Thuishaven: Zwartsluis. Bouwjaar: 1939. Eigenaar: Siementa VOF