Aflosmatroos op sleephopperzuiger

Bas de Jong vaart als aflosmatroos op de sleephopperzuiger Wilma. Hij vaart via Swets en is sinds januari bij dit bedrijf gedetacheerd. Hij vaart doorgaans op de ploegboot Dintel en springt bij op de Wilma als dat nodig is. Het uitzendwerk bevalt hem erg goed, want elk ander bedrijf biedt weer een nieuwe uitdaging.

Aflosmatroos op sleephopperzuiger
  • Geen ambitie om schipper te worden, dekwerk is leuker
  • ‘Ik kon niet concurreren tegen de Polen’

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Kennissen zeggen wel dat ik geen zekerheid heb, maar ik heb de zekerheid dat het werk me bevalt en dat het afwisselend is. Dat is ook veel waard. Je moet toch op de een of andere manier je geld verdienen. En als dat in de binnenvaart op een stabiele manier kan, laat mij dan maar in de binnenvaart werken’, vertelt De Jong.

Vanwege zijn gezin werkte hij een jaar of 10 aan de wal, maar dat was toch niet alles. Vandaar dat hij in overleg met zijn gezin de beslissing nam weer te gaan varen. Grootste probleem was dat hij aan de wal veel last had van de concurrentie van Polen, die het werk veel goedkoper doen. ‘Ik heb geen hekel aan de Polen, maar ze moeten voor de werkgever hetzelfde kosten als ik. Ik werkte in magazijnen en daar werden de Nederlanders uit hun contract gegooid en Poolse werknemers aangenomen. Na een half jaar kwam er weer een nieuwe lichting Polen. Ik kon daar niet tegen concurreren. In de binnenvaart heb ik minder last van die concurrentie, omdat veel schippers de voorkeur geven aan een Nederlander.’

Veevoederfabriek

De Jong ging na de MAVO naar de zeevaartschool, maar dat werd niks en hij kon bij een familielid beginnen bij een bedrijf voor scheepsonderhoud. Daarna kwam hij terecht bij rederij Spliethoff en voer naar Afrika, Zweden, Finland, China en Taiwan. Hij vertelt enthousiast over die tijd. ‘Ik zat op de Lijnbaansgracht en de Prinsengracht. We vervoerden speciale vrachten zoals marmeren platen en een limonadefabriek. Ik was telkens vier tot zes maanden van huis, maar vond het geweldig. Je maakt wat mee.’

Daarna kreeg hij een baan bij een veevoederfabriek. Hij kwam er aanvankelijk als scheepslosser, maar werd er matroos. ‘Ik voer op de Stad Nijkerk 1 en 2 en heb op die schepen mijn matrozendiploma voor de binnenvaart gehaald. Daarna heb ik nog een tijdje op de Henrean gevaren en ben toen naar de wal gegaan en getrouwd.’

Drijven

De Dintel en de Wilma halen zandplaten weg in de Waal. De Wilma maakt er geulen in en de Dintel ploegt de heuvels plat. De Wilma heeft een dieselelektrische voortstuwing met z-drives. Dat heeft als voordeel dat je op een plaats kunt manoeuvreren. Het vaargebied van de schepen ligt tussen Zaltbommel en Millingen aan de Rijn. ‘Dit schip drijft eigenlijk alleen maar. De ploegboot vaart ook maar twee kilometer per uur. We gaan erg langzaam in verhouding tot de rest van de scheepvaart.’

De Jong werkte via Swets ook op tankers, vrachtschepen en een partyboot. Nu is hij in het weekend vrij, maar hij voer ook 1/1 en 2/2. Zijn voorkeur ligt bij het week-week- of tweewekelijkse systeem, al is dat afhankelijk van het werk dat het schip heeft. ‘Met mijn gezin heb ik het liefste week/week of 2/2, omdat je dan meer rust hebt. Nu moet ik zeggen dat het rooster dat ik nu heb ook goed bevalt. In principe maakt het me niet zoveel uit momenteel.’

Bootsman

De Jong is van plan zijn vaarpapieren te halen, maar ziet zichzelf niet als schipper varen. Hij ziet op tegen de verantwoordelijkheden en het papierwerk dat dit met zich meebrengt. ‘Voor mij is stuurman voldoende. In die functie heb je minder verantwoordelijkheid en je bent nog met je handen bezig. Daar gaat mijn voorkeur naar uit. Als schipper zit je de hele dag opgesloten in een hokje en ben je meer bezig met papieren. Ik heb niks met papieren. Ik was allang blij dat ik de MAVO achter de rug had. Als ik stuurman wordt en mij papieren haal, hebben ze ook nog wat aan mij.’

Maar als er een rang van bootsman in de binnenvaart zou zijn, dan zou die hem erg goed liggen. ‘Ik vind het gewoon leuk om het dek te schilderen. Het dekwerk spreekt me aan.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Wilma. Lengte: 63 meter. Breedte: 8,20 meter. Diepgang: 2,99 meter. Tonnage: 797. Europanummer: 02325961. Motor: Scania semi-elektrisch 2 x 450 kW. Thuishaven: Beesd. Bouwjaar: 2003. Eigenaar: De Jong-Zuurmond.

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • Misselijke vent die walter

    Geplaatst door: jos op
  • Beste mijnheer Brielle, steekt uwe hand in eigen boezem

    Geplaatst door: Willem vd Velde op
  • @tankerneuzel..Doe iets aan je nederlands, aan je uitdrukkingdvaardigheid én aan je vakkennis en reageer dan pas. Het liefst met inhoudelijke en steekhoudende argumenten.Om jezelf te beschermen tegen meewarig glimlachen van de lezer(-s).

    Geplaatst door: Walter Brielle op
  • Ik denk dat opa walter in het verleden een beetje teveel Zwavel dampen heeft ingeademd. Vroeger wisten ze nog niet wat de latere gevolgen zouden zijn,Maar zoals jouw irritante reacties word je er heel naar cq knorrig van bah bah ENGE MAN!!

    Geplaatst door: tankerboy op
  • Ennuhh @Toon, ook zonder uw capslock weet ik dat de tijden veranderd zijn..Vaar nog regelmatig/vaak mee met mijn zoons (en niet alleen in de zomermaanden) en de verandering is duidelijk merkbaar. De mentaliteit,sfeer, onderlinge verhoudingen zijn deplorabel.En ondanks allerlei verbeteringen ( waaronder zéér zeker betere opleidingen en groeiend aantal overkoepelende organisatie’s) is de verdeeldheid en onderlinge nijd groter dan ooit.
    Iedereen roept dat de neuzen dezelfde kant uit moeten maar intussen komt men niet verder dan onderling het licht niet in de ogen gunnen.
    Onwil wint van onvermogen.
    Sluit af met de woorden dat,zoals men zich hier soms onderling te woord staat, nog het beste voorbeeld is van DE TIJDEN ZIJN VERANDERD..

    Groet…

    Geplaatst door: Walter Brielle.. op
  • Lees net de reactie’s op mijn inzending(-en0 Een glimlach, een meewarig hoofdschudden..:
    @Wesley (30/15.51 uur)In 1e instantie heb ik gereageerd op de in mijn ogen bijzonder hautaine reactie van “tankerboy” (alleen de naam al, maar dat zal wel ’n deel van z’n image zijn wat hij nodig heeft of denkt nodig te hebben..)
    Dan ene @Toon (3023.44 ) en @Rinus (29/21.08)..: Óf jullie zijn “matrozen”‘ die denken de wijsheid in pacht te hebben, net van school en zich dan al niets meer laten zeggen door de schipper óf ,als schipper zijnde, wachten jullie met roepen van je matroos totdat hij eens toevallig je kant uit kijkt ? Of lopen ze soms met portofoons om hun hals? Of werk je wellicht met vlaggetjes als je hun aandacht wil trekken ? Tenslotte : als ik schrijf “roepen”‘ bedoel ik niét ” afblaffen”‘ of “”commanderen”
    Goede vaart verder…

    Geplaatst door: Walter Brielle op
  • @walter brielle!! Diep respect dat jij met kempenaars en spitsen hebt gevaren en daarvoor zelfs bij particulieren! man, man, man , Wat een prestatie!!!! Petje af!!! Hoe had de binnenvaart eruit gezien zonder jou?!, matroosje roepen via een luidspreker sjonge jonge jonge,…….een echte Kapitein met 3 strepen en 5 sterren knap hoor.. !!,,,, BESTE MAN DE TIJDEN ZIJN VERANDERD

    Geplaatst door: toon op
  • @walter. Niemand heeft hier om jou autobiografie gevraagd geloof ik. Wel heel indrukwekkend dat je met kempenaars en spitsen kan varen, wow.

    Geplaatst door: wesley op
  • @gerjanne daar ben ik het mee eens! en wat betreft walter…met je roepen door een telefox die had ik als ik matroos bij je was geweest na de 2de keer eraf hebben getrapt ben zelf 40 jaar schiper met patent tot regensburg niet dat dat boeit maargoed…

    Geplaatst door: rinus op
  • IK HOOP DAT IDEREEN DIE VAART MAG GENIETEN VAN ZIJN WERK EN EIGEN TAKEN DAAR IN ONGEACHT RANG OF STAND

    Geplaatst door: gerjanne op
  • @ Koos Ambitieloos, als ik lees wat u schrijft, dan betekend dat dat alle 50+ een riant pensoen moet onvangen. Want ze zijn een groot gevaar voor zichzelf, voor ander maar misschien wel het meest voor U.

    Geplaatst door: johan d op
  • Walter Brielle 12.24 uur…: Touché..!

    Wellicht is deze instelling,aanpak,benaderingswijze van tanjerjochie dé reden dat steeds meer collega’s (terecht) overgaan tot aannemen van buitenlands personeel…?

    Groet van een leeftijdgenoot die óók bij van Driel z’n carrière is begonnen.

    Geplaatst door: Theo Willems op
  • @tankerboy (waarom trouwens: boy..? Geen zin of tijd om “vent” te worden/zijn…?)
    Zal je uit je droom halen en tegelijkertijd iets aan je rekenvaardigheid trachten te doen..: Geboren 1948, middelbare school;vervolgens opleiding K O F Rotterdam. Daarna sleepvaart bij van Driel en aansl.op motorschepen bij div. particulieren. Vervolgens via allerlei aanv. cursussen diploma’s/patenten behaald en na 1 jaar als zetschipper vervolgens als zelfstandig ondernemer op een kempenaar. Op latere leeftijd verkocht en een spits aangeschaft (waarmee ik menige reis alleen gedaan heb) en die sinds 2 jaar voor de wal ligt.Dat was de tijd,waarde tankerboy,die jij niet aan zou kunnen
    Als afsluiting..: dat ik je met “jij” aanspreek komt omdat ik “U” te veel vind gezien je denigrerende wijze van reageren…Laat ik het hier verder maar bij laten.

    Geplaatst door: Walter Brielle op
  • Nou reken maar uit walter 1940 1945 al weer 68 jaar terug….wat vliegt de tijd toch

    Geplaatst door: tankerboy op
  • Waar is die tijd gebleven dat je je (gediplomeerd) “matroos”‘ via de luidspreker naar binnen kon roepen zodat je zelf in alle rust kon ontbijten, je prakkie naar binnen kon werken en vervolgens met een gerust hart een rondje schip kon gaan maken met als afsluiting bezoek machinekamer en dat alles omdat je een matroos/stuurman hebt die niet op z’n strepen stond maar wél volledig achter z’n werk…

    Geplaatst door: Walter Brielle op
  • Dit is wel precies waarom wij geen nederlanders willen, totaal geen ambitie. Is nu allemaal leuk aan dek werken, maar als tie dalijk in de 50 is durf je hem niet meer naar buiten te sturen, maar waarschijnlijk zal tie dat zelf dan ook wel niet meer willen.

    Geplaatst door: Koos Ambitieloos op
  • Wij zoeken juist stuurmannen die aan dek willen werken. Voor het vaartijdenboek heb je een stuurman nodig maar ik kan het vaar- en papierwerk heel goed aan samen met mn man. Als je dan iemand hebt die het verfwerk leuk vind is ideaal! Beter als zoiemand die alleen maar in de stuurhut wilt zitten zodat je zelf naar buiten kan met een slechte rug en de rest…

    Geplaatst door: Schippersvrouw op
  • Aan W. vissers:waarom meteen zo neerbuigend??eerlijk werk is altijd in orde!

    Geplaatst door: skipper65 op
  • @ Wj.vissers, wees blij dat er nog nederlanders zijn die dekwerk willen doen. Als het straks in het oosten beter gaat het huidige dekspersoneel lekker thuis werken en dan mag jij je handen weer gebruiken. Maar gezien de titels die jij dekpersoneel geef, ben je bang van vieze handen.

    Geplaatst door: johan d op

Reageer

Aflosmatroos op sleephopperzuiger | Schuttevaer.nl

Aflosmatroos op sleephopperzuiger

Bas de Jong vaart als aflosmatroos op de sleephopperzuiger Wilma. Hij vaart via Swets en is sinds januari bij dit bedrijf gedetacheerd. Hij vaart doorgaans op de ploegboot Dintel en springt bij op de Wilma als dat nodig is. Het uitzendwerk bevalt hem erg goed, want elk ander bedrijf biedt weer een nieuwe uitdaging.

Aflosmatroos op sleephopperzuiger
  • Geen ambitie om schipper te worden, dekwerk is leuker
  • ‘Ik kon niet concurreren tegen de Polen’

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Kennissen zeggen wel dat ik geen zekerheid heb, maar ik heb de zekerheid dat het werk me bevalt en dat het afwisselend is. Dat is ook veel waard. Je moet toch op de een of andere manier je geld verdienen. En als dat in de binnenvaart op een stabiele manier kan, laat mij dan maar in de binnenvaart werken’, vertelt De Jong.

Vanwege zijn gezin werkte hij een jaar of 10 aan de wal, maar dat was toch niet alles. Vandaar dat hij in overleg met zijn gezin de beslissing nam weer te gaan varen. Grootste probleem was dat hij aan de wal veel last had van de concurrentie van Polen, die het werk veel goedkoper doen. ‘Ik heb geen hekel aan de Polen, maar ze moeten voor de werkgever hetzelfde kosten als ik. Ik werkte in magazijnen en daar werden de Nederlanders uit hun contract gegooid en Poolse werknemers aangenomen. Na een half jaar kwam er weer een nieuwe lichting Polen. Ik kon daar niet tegen concurreren. In de binnenvaart heb ik minder last van die concurrentie, omdat veel schippers de voorkeur geven aan een Nederlander.’

Veevoederfabriek

De Jong ging na de MAVO naar de zeevaartschool, maar dat werd niks en hij kon bij een familielid beginnen bij een bedrijf voor scheepsonderhoud. Daarna kwam hij terecht bij rederij Spliethoff en voer naar Afrika, Zweden, Finland, China en Taiwan. Hij vertelt enthousiast over die tijd. ‘Ik zat op de Lijnbaansgracht en de Prinsengracht. We vervoerden speciale vrachten zoals marmeren platen en een limonadefabriek. Ik was telkens vier tot zes maanden van huis, maar vond het geweldig. Je maakt wat mee.’

Daarna kreeg hij een baan bij een veevoederfabriek. Hij kwam er aanvankelijk als scheepslosser, maar werd er matroos. ‘Ik voer op de Stad Nijkerk 1 en 2 en heb op die schepen mijn matrozendiploma voor de binnenvaart gehaald. Daarna heb ik nog een tijdje op de Henrean gevaren en ben toen naar de wal gegaan en getrouwd.’

Drijven

De Dintel en de Wilma halen zandplaten weg in de Waal. De Wilma maakt er geulen in en de Dintel ploegt de heuvels plat. De Wilma heeft een dieselelektrische voortstuwing met z-drives. Dat heeft als voordeel dat je op een plaats kunt manoeuvreren. Het vaargebied van de schepen ligt tussen Zaltbommel en Millingen aan de Rijn. ‘Dit schip drijft eigenlijk alleen maar. De ploegboot vaart ook maar twee kilometer per uur. We gaan erg langzaam in verhouding tot de rest van de scheepvaart.’

De Jong werkte via Swets ook op tankers, vrachtschepen en een partyboot. Nu is hij in het weekend vrij, maar hij voer ook 1/1 en 2/2. Zijn voorkeur ligt bij het week-week- of tweewekelijkse systeem, al is dat afhankelijk van het werk dat het schip heeft. ‘Met mijn gezin heb ik het liefste week/week of 2/2, omdat je dan meer rust hebt. Nu moet ik zeggen dat het rooster dat ik nu heb ook goed bevalt. In principe maakt het me niet zoveel uit momenteel.’

Bootsman

De Jong is van plan zijn vaarpapieren te halen, maar ziet zichzelf niet als schipper varen. Hij ziet op tegen de verantwoordelijkheden en het papierwerk dat dit met zich meebrengt. ‘Voor mij is stuurman voldoende. In die functie heb je minder verantwoordelijkheid en je bent nog met je handen bezig. Daar gaat mijn voorkeur naar uit. Als schipper zit je de hele dag opgesloten in een hokje en ben je meer bezig met papieren. Ik heb niks met papieren. Ik was allang blij dat ik de MAVO achter de rug had. Als ik stuurman wordt en mij papieren haal, hebben ze ook nog wat aan mij.’

Maar als er een rang van bootsman in de binnenvaart zou zijn, dan zou die hem erg goed liggen. ‘Ik vind het gewoon leuk om het dek te schilderen. Het dekwerk spreekt me aan.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Wilma. Lengte: 63 meter. Breedte: 8,20 meter. Diepgang: 2,99 meter. Tonnage: 797. Europanummer: 02325961. Motor: Scania semi-elektrisch 2 x 450 kW. Thuishaven: Beesd. Bouwjaar: 2003. Eigenaar: De Jong-Zuurmond.

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • Misselijke vent die walter

    Geplaatst door: jos op
  • Beste mijnheer Brielle, steekt uwe hand in eigen boezem

    Geplaatst door: Willem vd Velde op
  • @tankerneuzel..Doe iets aan je nederlands, aan je uitdrukkingdvaardigheid én aan je vakkennis en reageer dan pas. Het liefst met inhoudelijke en steekhoudende argumenten.Om jezelf te beschermen tegen meewarig glimlachen van de lezer(-s).

    Geplaatst door: Walter Brielle op
  • Ik denk dat opa walter in het verleden een beetje teveel Zwavel dampen heeft ingeademd. Vroeger wisten ze nog niet wat de latere gevolgen zouden zijn,Maar zoals jouw irritante reacties word je er heel naar cq knorrig van bah bah ENGE MAN!!

    Geplaatst door: tankerboy op
  • Ennuhh @Toon, ook zonder uw capslock weet ik dat de tijden veranderd zijn..Vaar nog regelmatig/vaak mee met mijn zoons (en niet alleen in de zomermaanden) en de verandering is duidelijk merkbaar. De mentaliteit,sfeer, onderlinge verhoudingen zijn deplorabel.En ondanks allerlei verbeteringen ( waaronder zéér zeker betere opleidingen en groeiend aantal overkoepelende organisatie’s) is de verdeeldheid en onderlinge nijd groter dan ooit.
    Iedereen roept dat de neuzen dezelfde kant uit moeten maar intussen komt men niet verder dan onderling het licht niet in de ogen gunnen.
    Onwil wint van onvermogen.
    Sluit af met de woorden dat,zoals men zich hier soms onderling te woord staat, nog het beste voorbeeld is van DE TIJDEN ZIJN VERANDERD..

    Groet…

    Geplaatst door: Walter Brielle.. op
  • Lees net de reactie’s op mijn inzending(-en0 Een glimlach, een meewarig hoofdschudden..:
    @Wesley (30/15.51 uur)In 1e instantie heb ik gereageerd op de in mijn ogen bijzonder hautaine reactie van “tankerboy” (alleen de naam al, maar dat zal wel ’n deel van z’n image zijn wat hij nodig heeft of denkt nodig te hebben..)
    Dan ene @Toon (3023.44 ) en @Rinus (29/21.08)..: Óf jullie zijn “matrozen”‘ die denken de wijsheid in pacht te hebben, net van school en zich dan al niets meer laten zeggen door de schipper óf ,als schipper zijnde, wachten jullie met roepen van je matroos totdat hij eens toevallig je kant uit kijkt ? Of lopen ze soms met portofoons om hun hals? Of werk je wellicht met vlaggetjes als je hun aandacht wil trekken ? Tenslotte : als ik schrijf “roepen”‘ bedoel ik niét ” afblaffen”‘ of “”commanderen”
    Goede vaart verder…

    Geplaatst door: Walter Brielle op
  • @walter brielle!! Diep respect dat jij met kempenaars en spitsen hebt gevaren en daarvoor zelfs bij particulieren! man, man, man , Wat een prestatie!!!! Petje af!!! Hoe had de binnenvaart eruit gezien zonder jou?!, matroosje roepen via een luidspreker sjonge jonge jonge,…….een echte Kapitein met 3 strepen en 5 sterren knap hoor.. !!,,,, BESTE MAN DE TIJDEN ZIJN VERANDERD

    Geplaatst door: toon op
  • @walter. Niemand heeft hier om jou autobiografie gevraagd geloof ik. Wel heel indrukwekkend dat je met kempenaars en spitsen kan varen, wow.

    Geplaatst door: wesley op
  • @gerjanne daar ben ik het mee eens! en wat betreft walter…met je roepen door een telefox die had ik als ik matroos bij je was geweest na de 2de keer eraf hebben getrapt ben zelf 40 jaar schiper met patent tot regensburg niet dat dat boeit maargoed…

    Geplaatst door: rinus op
  • IK HOOP DAT IDEREEN DIE VAART MAG GENIETEN VAN ZIJN WERK EN EIGEN TAKEN DAAR IN ONGEACHT RANG OF STAND

    Geplaatst door: gerjanne op
  • @ Koos Ambitieloos, als ik lees wat u schrijft, dan betekend dat dat alle 50+ een riant pensoen moet onvangen. Want ze zijn een groot gevaar voor zichzelf, voor ander maar misschien wel het meest voor U.

    Geplaatst door: johan d op
  • Walter Brielle 12.24 uur…: Touché..!

    Wellicht is deze instelling,aanpak,benaderingswijze van tanjerjochie dé reden dat steeds meer collega’s (terecht) overgaan tot aannemen van buitenlands personeel…?

    Groet van een leeftijdgenoot die óók bij van Driel z’n carrière is begonnen.

    Geplaatst door: Theo Willems op
  • @tankerboy (waarom trouwens: boy..? Geen zin of tijd om “vent” te worden/zijn…?)
    Zal je uit je droom halen en tegelijkertijd iets aan je rekenvaardigheid trachten te doen..: Geboren 1948, middelbare school;vervolgens opleiding K O F Rotterdam. Daarna sleepvaart bij van Driel en aansl.op motorschepen bij div. particulieren. Vervolgens via allerlei aanv. cursussen diploma’s/patenten behaald en na 1 jaar als zetschipper vervolgens als zelfstandig ondernemer op een kempenaar. Op latere leeftijd verkocht en een spits aangeschaft (waarmee ik menige reis alleen gedaan heb) en die sinds 2 jaar voor de wal ligt.Dat was de tijd,waarde tankerboy,die jij niet aan zou kunnen
    Als afsluiting..: dat ik je met “jij” aanspreek komt omdat ik “U” te veel vind gezien je denigrerende wijze van reageren…Laat ik het hier verder maar bij laten.

    Geplaatst door: Walter Brielle op
  • Nou reken maar uit walter 1940 1945 al weer 68 jaar terug….wat vliegt de tijd toch

    Geplaatst door: tankerboy op
  • Waar is die tijd gebleven dat je je (gediplomeerd) “matroos”‘ via de luidspreker naar binnen kon roepen zodat je zelf in alle rust kon ontbijten, je prakkie naar binnen kon werken en vervolgens met een gerust hart een rondje schip kon gaan maken met als afsluiting bezoek machinekamer en dat alles omdat je een matroos/stuurman hebt die niet op z’n strepen stond maar wél volledig achter z’n werk…

    Geplaatst door: Walter Brielle op
  • Dit is wel precies waarom wij geen nederlanders willen, totaal geen ambitie. Is nu allemaal leuk aan dek werken, maar als tie dalijk in de 50 is durf je hem niet meer naar buiten te sturen, maar waarschijnlijk zal tie dat zelf dan ook wel niet meer willen.

    Geplaatst door: Koos Ambitieloos op
  • Wij zoeken juist stuurmannen die aan dek willen werken. Voor het vaartijdenboek heb je een stuurman nodig maar ik kan het vaar- en papierwerk heel goed aan samen met mn man. Als je dan iemand hebt die het verfwerk leuk vind is ideaal! Beter als zoiemand die alleen maar in de stuurhut wilt zitten zodat je zelf naar buiten kan met een slechte rug en de rest…

    Geplaatst door: Schippersvrouw op
  • Aan W. vissers:waarom meteen zo neerbuigend??eerlijk werk is altijd in orde!

    Geplaatst door: skipper65 op
  • @ Wj.vissers, wees blij dat er nog nederlanders zijn die dekwerk willen doen. Als het straks in het oosten beter gaat het huidige dekspersoneel lekker thuis werken en dan mag jij je handen weer gebruiken. Maar gezien de titels die jij dekpersoneel geef, ben je bang van vieze handen.

    Geplaatst door: johan d op

Reageer