Kennisniveau binnenvaart steeds hoger

Henk en Baukje zijn zelf van de generatie waarbij onderwijs aan schipperskinderen minder belangrijk werd geacht. ‘In mijn tijd gingen de meeste schipperskinderen na de lagere school naar boord. Ik had het geluk dat ik naar de MULO mocht. In de derde klas bleef ik zitten. Ik ben er eerlijk in. Ik voetbalde liever dan dat ik leerde. Toen moest ik naar boord komen van mijn ouders’, vertelt Henk.

Kennisniveau binnenvaart steeds hoger

Henk en Baukje Bruins Slot varen op de 70 meter lange Concorde. Ze varen meestal op de Duitse kanalen, België en binnenlands. Het valt beiden op dat schipperskinderen tegenwoordig steeds vaker een opleiding voltooien voordat ze naar boord komen.

Hij constateert dat het er tegenwoordig anders aan toe gaat bij de schippersjeugd en ziet in zijn kringen weinig voortijdige schooluitval. ‘Ik kom nauwelijks tegen dat kinderen uit de binnenvaart hun MBO niet afmaken. Ik zie erg weinig dat ze jong naar boord komen en niks hebben. Degenen die naar boord komen hebben vaak wat geleerd.’

  • ‘In mijn tijd gingen kinderen na de basisschool naar boord’

Baukje kwam op 12-jarige leeftijd naar boord. Dat had twee oorzaken. ‘Ik had heimwee en je werd in die tijd ook niet gepusht om door te leren. De leerplicht voor schipperskinderen kwam pas toen ik 13 was’, vertelt ze.

Hun twee kinderen leerden in elk geval wel door. Hun dochter werd fiscaal jurist, hun zoon ging naar de zeevaartschool en is nu controleur bij Peterson. De enige in de familie die ook vaart is hun schoonzoon. Die vaart vrije tijd op de Spes Salutis.

Laatste schip

De ouders van Henk en Baukje voeren op spitsen. Henk’s ouders op de Colibri en die van haar op de Vios. Ze begonnen samen ook op een spits. Daarna kochten ze een verlengde Kempenaar en sinds 11 jaar hebben ze dit schip. En dat zal wel zo blijven. ‘Ik vaar denk ik nog een jaar of zes, zeven dan ben ik 65 en is het mooi geweest’, vertelt Henk.

Ze werken er naartoe hun schip tegen die tijd te kunnen verkopen, al is de trend in de huidige tijd anders voor zit soort schepen. ‘Momenteel is het gangbaar dat dit soort schepen wordt gesloopt. Maar ik wil wel moed houden. Moed verloren is alles verloren. We gaan ervan uit dat ze wordt verkocht. We houden haar goed bij en we hopen dat er op den duur echt een gebrek aan deze schepen komt.’

Dure olie

De huidige olieprijs is voor hun exploitatie de grootste onkostenpost, want in hun werk is een gasolietoeslag niet gebruikelijk. ‘Het is een bron van zorg. Wij verdraaien naar verhouding niet zoveel, maar je moet wel op de plaats van bestemming komen. Wij moeten onderhandelen over de vrachtprijs en de prijs zo hoog zien te houden dat we de olie kunnen betalen.’

  • Geen internet op Concorde, maar de omgeving oefent druk uit

Ze zien wel toekomst in de binnenvaart, al concluderen ze dat er een hoop gaat veranderen. Ze zijn vinden het belangrijk dat de binnenvaart inspeelt op de economische tijdgeest. ‘Wij zijn groot geworden met vrouwen op de schepen en gezinsbedrijven. Je ziet dat die steeds meer verdwijnen. Maar toen wij begonnen sloten de winkels nog tussen de middag. De economie vraagt om een 24-uurslevering. En dat er in de binnenvaart initiatieven zijn voor schone schepen, die bijvoorbeeld op gas varen, juich ik toe. Je moet als sector ook mee in de vaart der volkeren en niet stil blijven staan.’

Kranten lezen

Ondanks hun vooruitstrevende instelling, is er geen internet aan boord. Het echtpaar mist de behoefte. Maar de druk uit de omgeving er toch aan te beginnen wordt groter. ‘Wat je niet hebt mis je niet. We lezen kranten en hebben een laptop, televisie en een telefoon. We bellen onze kinderen elke dag. We maken de vrachtafrekeningen op de computer. We doen onze bankbriefjes nog steeds op de post en niemand heeft nog geklaagd dat ze hun geld niet hebben gekregen. Misschien als de bank digitaal gaat en we acceptgiro’s niet meer over hoeven te tikken, dat we internet nemen. Op een gegeven moment zullen we ook wel moeten. Onze kinderen vinden namelijk ook dat wij aan het internet moeten. Ik zie de veranderende tijd bij onze kleindochter van drie. Zij heeft een speelgoedtablet en loopt al met een speelgoedmobiel aan haar oor.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Concorde. Lengte: 70 meter. Breedte: 7,08 meter. Diepgang: 2,51 meter. Tonnage: 806. Europanummer: 02310093. Motor: Deutz, 620 pk. Thuishaven: Rotterdam. Bouwjaar: 1956. Eigenaar: VOF Bruins Slot-Kuipers

Kennisniveau binnenvaart steeds hoger | Schuttevaer.nl

Kennisniveau binnenvaart steeds hoger

Henk en Baukje zijn zelf van de generatie waarbij onderwijs aan schipperskinderen minder belangrijk werd geacht. ‘In mijn tijd gingen de meeste schipperskinderen na de lagere school naar boord. Ik had het geluk dat ik naar de MULO mocht. In de derde klas bleef ik zitten. Ik ben er eerlijk in. Ik voetbalde liever dan dat ik leerde. Toen moest ik naar boord komen van mijn ouders’, vertelt Henk.

Kennisniveau binnenvaart steeds hoger

Henk en Baukje Bruins Slot varen op de 70 meter lange Concorde. Ze varen meestal op de Duitse kanalen, België en binnenlands. Het valt beiden op dat schipperskinderen tegenwoordig steeds vaker een opleiding voltooien voordat ze naar boord komen.

Hij constateert dat het er tegenwoordig anders aan toe gaat bij de schippersjeugd en ziet in zijn kringen weinig voortijdige schooluitval. ‘Ik kom nauwelijks tegen dat kinderen uit de binnenvaart hun MBO niet afmaken. Ik zie erg weinig dat ze jong naar boord komen en niks hebben. Degenen die naar boord komen hebben vaak wat geleerd.’

  • ‘In mijn tijd gingen kinderen na de basisschool naar boord’

Baukje kwam op 12-jarige leeftijd naar boord. Dat had twee oorzaken. ‘Ik had heimwee en je werd in die tijd ook niet gepusht om door te leren. De leerplicht voor schipperskinderen kwam pas toen ik 13 was’, vertelt ze.

Hun twee kinderen leerden in elk geval wel door. Hun dochter werd fiscaal jurist, hun zoon ging naar de zeevaartschool en is nu controleur bij Peterson. De enige in de familie die ook vaart is hun schoonzoon. Die vaart vrije tijd op de Spes Salutis.

Laatste schip

De ouders van Henk en Baukje voeren op spitsen. Henk’s ouders op de Colibri en die van haar op de Vios. Ze begonnen samen ook op een spits. Daarna kochten ze een verlengde Kempenaar en sinds 11 jaar hebben ze dit schip. En dat zal wel zo blijven. ‘Ik vaar denk ik nog een jaar of zes, zeven dan ben ik 65 en is het mooi geweest’, vertelt Henk.

Ze werken er naartoe hun schip tegen die tijd te kunnen verkopen, al is de trend in de huidige tijd anders voor zit soort schepen. ‘Momenteel is het gangbaar dat dit soort schepen wordt gesloopt. Maar ik wil wel moed houden. Moed verloren is alles verloren. We gaan ervan uit dat ze wordt verkocht. We houden haar goed bij en we hopen dat er op den duur echt een gebrek aan deze schepen komt.’

Dure olie

De huidige olieprijs is voor hun exploitatie de grootste onkostenpost, want in hun werk is een gasolietoeslag niet gebruikelijk. ‘Het is een bron van zorg. Wij verdraaien naar verhouding niet zoveel, maar je moet wel op de plaats van bestemming komen. Wij moeten onderhandelen over de vrachtprijs en de prijs zo hoog zien te houden dat we de olie kunnen betalen.’

  • Geen internet op Concorde, maar de omgeving oefent druk uit

Ze zien wel toekomst in de binnenvaart, al concluderen ze dat er een hoop gaat veranderen. Ze zijn vinden het belangrijk dat de binnenvaart inspeelt op de economische tijdgeest. ‘Wij zijn groot geworden met vrouwen op de schepen en gezinsbedrijven. Je ziet dat die steeds meer verdwijnen. Maar toen wij begonnen sloten de winkels nog tussen de middag. De economie vraagt om een 24-uurslevering. En dat er in de binnenvaart initiatieven zijn voor schone schepen, die bijvoorbeeld op gas varen, juich ik toe. Je moet als sector ook mee in de vaart der volkeren en niet stil blijven staan.’

Kranten lezen

Ondanks hun vooruitstrevende instelling, is er geen internet aan boord. Het echtpaar mist de behoefte. Maar de druk uit de omgeving er toch aan te beginnen wordt groter. ‘Wat je niet hebt mis je niet. We lezen kranten en hebben een laptop, televisie en een telefoon. We bellen onze kinderen elke dag. We maken de vrachtafrekeningen op de computer. We doen onze bankbriefjes nog steeds op de post en niemand heeft nog geklaagd dat ze hun geld niet hebben gekregen. Misschien als de bank digitaal gaat en we acceptgiro’s niet meer over hoeven te tikken, dat we internet nemen. Op een gegeven moment zullen we ook wel moeten. Onze kinderen vinden namelijk ook dat wij aan het internet moeten. Ik zie de veranderende tijd bij onze kleindochter van drie. Zij heeft een speelgoedtablet en loopt al met een speelgoedmobiel aan haar oor.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Concorde. Lengte: 70 meter. Breedte: 7,08 meter. Diepgang: 2,51 meter. Tonnage: 806. Europanummer: 02310093. Motor: Deutz, 620 pk. Thuishaven: Rotterdam. Bouwjaar: 1956. Eigenaar: VOF Bruins Slot-Kuipers