Duwcombinatie uit nood geboren

Henk en Inge Fernhout-Vos varen op de duwcombinatie Internos-Henja. De duwcombinatie was geen keuze. Het liep gewoon zo, want ze begonnen ooit op de Internos toen zij nog een sleepschip was en moesten iets veranderen op het moment dat het werk in de opslag minder werd.

Duwcombinatie uit nood geboren

‘We zijn eigenlijk in een duwcombinatie gegroeid. We begonnen in 1974 als zetschippers op dit sleepschip en na drie jaar hebben we haar overgenomen. We deden veel opslagwerk. Dat beviel ons goed, want we hadden elk weekend de kinderen aan boord. Toen het werk in de opslag minder werd kochten we er een boot bij. We begonnen met slepen en hebben haar later omgebouwd tot duwcombinatie’, vertelt Henk.

Ze voeren aanvankelijk met het sleepschip over de schippersbeurs. Dat ging goed, omdat de sleepschepen als enige goed gesaneerd waren. ‘We waren altijd redelijk snel aan de beurt. Veel sleepschepen waren omgebouwd tot motorschip of gesloopt’, herinnert Henk zich. 

  • ‘Leuke contacten via Twitter’

In de huidige tijd ondervinden ze als duwcombinatie iets meer nadelen dan voordelen, constateren ze. De nadelen zijn dat zaken als een kachel, generator en accu’s zowel op het schip als op de boot aanwezig zijn en dat de combinatie langer is dan een motorschip van hetzelfde tonnage. Ook is een duwcombinatie iets kwetsbaarder op het IJsselmeer. Het voordeel is dat je met de duwboot ander werk kunt doen als het schip uit de running is of in de opslag ligt. Beiden verwachten in elk geval dat ze hun werkzame leven volmaken op de Internos-Henja. ‘We verwachten dat het schip naar de sloop zal gaan en de boot verkoopbaar is als we over een paar jaar stoppen.’

Wanneer ze stoppen gaan ze wonen en varen op hun luxe motor Oude Jan, die ze tussendoor opknappen. Het is hun stille droom met dit schip naar de Zwarte Zee te varen. ‘We beginnen als we zijn gestopt met een reis naar Zuid-Frankrijk en later hopen we met de Oude Jan naar de Zwarte zee te varen.’

Henk doet het tegenwoordig wat rustiger aan, maar vroeger besteedde hij een groot deel van zijn vrije tijd aan bestuurswerk. Hij zat in het bestuur van het Steunfonds SHIS, de oudercommissie van het internaat en was negen jaar bestuurslid bij Schuttevaer Amsterdam. Hij vond het belangrijk dat zijn wereld groter was dan zijn schip en is van mening dat je af en toe je horizon moet verbreden. ‘Ik vond het altijd waardevol en interessant om te doen. Een jaar of drie geleden vond ik dat anderen aan de beurt waren. Het kost ook veel tijd en geld. Je laat er eens een reis voor lopen en je hebt autokosten. Op een gegeven moment moet je ook anderen de kans geven.’

Ook zijn vrouw deed bestuurswerk. Ze volgde Henk op toen hij de oudercommissie verliet.

Twitter

Mensen van buiten en binnen de binnenvaart leren kennen en ontmoeten doet Henk nog steeds. Maar daarvoor gebruikt hij tegenwoordig Twitter (@internosje). ‘Ik vind Twitter een erg handige manier om met mensen in contact te komen. Het is ook leuk. Zo zit er bijvoorbeeld een wortelteler achter de dijk bij het Ketelmeer. Die ken ik via Twitter. Als we voorbij varen staan ze te zwaaien of maken ze een foto. Ik heb ook veel leuke contacten met collega’s en verwanten via Twitter.’

Henk noemt zichzelf een computerfreak van het eerste uur en stamt nog uit het DOS-tijdperk. ‘Mijn broer is in de computerwereld terechtgekomen en zodoende kwam ik ermee in aanraking. Ik ben altijd met computers bezig geweest.’

De scheepsnaam Internos heeft overigens niets met internet, sociale media of computers te maken. ‘Internos is in het Frans entrenous. Vrij vertaald betekent dat onder ons of onder elkaar. Veel verenigingen heten Internos, omdat ze samen iets doen. Google er maar eens op.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam schip: Internos. Lengte: 67 meter. Breedte: 8,20 meter. Diepgang: 2,50 meter. Tonnage: 940. Europanummer: 02307044. Thuishaven: Dordrecht. Bouwjaar: 1948. Eigenaar: VOF H.J. Fernhout.

Scheepsnaam boot: Henja. Lengte: 17 meter. Breedte: 4,80 meter. Diepgang: 1,90 meter. Tonnage: 10. Europanummer: 02309435. Motor: Cummins, 590 pk. Thuishaven: Dordrecht. Bouwjaar: 1956. Eigenaar: VOF H.J. Fernhout.

Duwcombinatie uit nood geboren | Schuttevaer.nl

Duwcombinatie uit nood geboren

Henk en Inge Fernhout-Vos varen op de duwcombinatie Internos-Henja. De duwcombinatie was geen keuze. Het liep gewoon zo, want ze begonnen ooit op de Internos toen zij nog een sleepschip was en moesten iets veranderen op het moment dat het werk in de opslag minder werd.

Duwcombinatie uit nood geboren

‘We zijn eigenlijk in een duwcombinatie gegroeid. We begonnen in 1974 als zetschippers op dit sleepschip en na drie jaar hebben we haar overgenomen. We deden veel opslagwerk. Dat beviel ons goed, want we hadden elk weekend de kinderen aan boord. Toen het werk in de opslag minder werd kochten we er een boot bij. We begonnen met slepen en hebben haar later omgebouwd tot duwcombinatie’, vertelt Henk.

Ze voeren aanvankelijk met het sleepschip over de schippersbeurs. Dat ging goed, omdat de sleepschepen als enige goed gesaneerd waren. ‘We waren altijd redelijk snel aan de beurt. Veel sleepschepen waren omgebouwd tot motorschip of gesloopt’, herinnert Henk zich. 

  • ‘Leuke contacten via Twitter’

In de huidige tijd ondervinden ze als duwcombinatie iets meer nadelen dan voordelen, constateren ze. De nadelen zijn dat zaken als een kachel, generator en accu’s zowel op het schip als op de boot aanwezig zijn en dat de combinatie langer is dan een motorschip van hetzelfde tonnage. Ook is een duwcombinatie iets kwetsbaarder op het IJsselmeer. Het voordeel is dat je met de duwboot ander werk kunt doen als het schip uit de running is of in de opslag ligt. Beiden verwachten in elk geval dat ze hun werkzame leven volmaken op de Internos-Henja. ‘We verwachten dat het schip naar de sloop zal gaan en de boot verkoopbaar is als we over een paar jaar stoppen.’

Wanneer ze stoppen gaan ze wonen en varen op hun luxe motor Oude Jan, die ze tussendoor opknappen. Het is hun stille droom met dit schip naar de Zwarte Zee te varen. ‘We beginnen als we zijn gestopt met een reis naar Zuid-Frankrijk en later hopen we met de Oude Jan naar de Zwarte zee te varen.’

Henk doet het tegenwoordig wat rustiger aan, maar vroeger besteedde hij een groot deel van zijn vrije tijd aan bestuurswerk. Hij zat in het bestuur van het Steunfonds SHIS, de oudercommissie van het internaat en was negen jaar bestuurslid bij Schuttevaer Amsterdam. Hij vond het belangrijk dat zijn wereld groter was dan zijn schip en is van mening dat je af en toe je horizon moet verbreden. ‘Ik vond het altijd waardevol en interessant om te doen. Een jaar of drie geleden vond ik dat anderen aan de beurt waren. Het kost ook veel tijd en geld. Je laat er eens een reis voor lopen en je hebt autokosten. Op een gegeven moment moet je ook anderen de kans geven.’

Ook zijn vrouw deed bestuurswerk. Ze volgde Henk op toen hij de oudercommissie verliet.

Twitter

Mensen van buiten en binnen de binnenvaart leren kennen en ontmoeten doet Henk nog steeds. Maar daarvoor gebruikt hij tegenwoordig Twitter (@internosje). ‘Ik vind Twitter een erg handige manier om met mensen in contact te komen. Het is ook leuk. Zo zit er bijvoorbeeld een wortelteler achter de dijk bij het Ketelmeer. Die ken ik via Twitter. Als we voorbij varen staan ze te zwaaien of maken ze een foto. Ik heb ook veel leuke contacten met collega’s en verwanten via Twitter.’

Henk noemt zichzelf een computerfreak van het eerste uur en stamt nog uit het DOS-tijdperk. ‘Mijn broer is in de computerwereld terechtgekomen en zodoende kwam ik ermee in aanraking. Ik ben altijd met computers bezig geweest.’

De scheepsnaam Internos heeft overigens niets met internet, sociale media of computers te maken. ‘Internos is in het Frans entrenous. Vrij vertaald betekent dat onder ons of onder elkaar. Veel verenigingen heten Internos, omdat ze samen iets doen. Google er maar eens op.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam schip: Internos. Lengte: 67 meter. Breedte: 8,20 meter. Diepgang: 2,50 meter. Tonnage: 940. Europanummer: 02307044. Thuishaven: Dordrecht. Bouwjaar: 1948. Eigenaar: VOF H.J. Fernhout.

Scheepsnaam boot: Henja. Lengte: 17 meter. Breedte: 4,80 meter. Diepgang: 1,90 meter. Tonnage: 10. Europanummer: 02309435. Motor: Cummins, 590 pk. Thuishaven: Dordrecht. Bouwjaar: 1956. Eigenaar: VOF H.J. Fernhout.