Basgitarist keert terug naar het water

Otto van Alphen komt uit een schippersfamilie en vaart sinds een maand of 13 op de 1000-tonner Laura. Daarvoor was hij 25 jaar lang muzikant. Hij maakte cd’s, toerde door Amerika en speelde onder meer in het Duitse Rockpallast. Hij ging varen, omdat een aantal dingen in zijn leven samenvielen.

Otto van Alphen

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Ik ging varen, omdat ik niet meer van de muziek kon leven. Mijn band ging steeds uit elkaar, mijn vader overleed en ik wilde wel een keer mijn rust hebben.’
Het schippersberoep en het muzikantenbestaan hebben meer overeenkomsten dan verschillen, constateert hij. ‘Eigenlijk is er weinig verschil tussen varen en het muzikantenleven. Als schipper ben je ook altijd onderweg. Het verschil is, dat je als muzikant geen huis bij je hebt. Wat wel uitmaakt is dat ik aan boord een tegengesteld dagritme heb. Ik sta nu op het tijdstip op, waarop ik als muzikant ging slapen. Ik ben eigenlijk een nachtmens.’

Niet ‘s nachts

Ondanks het biologische ritme van de schipper vaart de Laura nauwelijks in het donker. Afhankelijk van het seizoen ligt zij dus vaak vroeg stil. ‘Ik heb er een hekel aan om in het donker te varen. Dus in de winter heb ik het rustig. Op het kanaal liggen wij nog vroeger dan de Polen. Als ik echt geld wil verdienen, dan moet ik wat anders gaan doen.’

Een rustig vaarschema naleven heeft voordelen voor de hele binnenvaart, stelt Van Alphen. ‘Als iedereen 14 uur gaat varen, dan heeft de hele binnenvaart een beregoed leven. Dan kan de binnenvaart nog 80 koppelverbanden bijbouwen, want er is werk voor.’

Nu metal

Hij exploiteert de Laura met zijn Duitse vriendin en een matroos. Zijn vriendin komt van de wal. Haar ouders zijn leraar en zij is ingenieur productdesign. Volgens Van Alphen bevalt het varen haar goed, want had ze allang een baan aan de wal gezocht. Ze verbouwt momenteel de woning. ‘Ze is er geloof ik al een jaar mee bezig. Ik bemoei me er eigenlijk niet mee. Het resultaat is helemaal haar verdienste. Ik zeg alleen mooi en niet mooi. Ik ga mee om een kleurtje uit te kiezen en af en toe sloop ik wat. Het is op den duur de bedoeling dat ik mijn studiootje aan boord krijg.’

  • ‘Nummer 1 hit in Zuid-Amerika’

Van Alphen speelde basgitaar en maakte als muzikant zo’n zes of zeven cd’s. De muziek varieerde van Nu metal, hardcore tot filmmuziek. Een jaar of twee geleden had hij met de Nu metalband End of April nog een nummer 1 hit in Zuid-Amerika. ‘Dat was in Guatemala ofzo. Het was een downloadhit, dus dan zie je er financieel weinig van terug. Dat is voor de muzikant een groot probleem van downloaden. De bekendste band waarin ik speelde was HeadCrash. Er stond in een blad dat wij een van de toonaangevendste Crossoverrockbands waren in Duitsland.’

VV Haaften

De filmmuziek die hij maakte is opgeslagen in een databank voor film- en documentairemakers en van daaruit vindt de muziek zijn weg naar de afnemers. Otto van Alphen is overigens de jongere broer van schrijver Anthonie van Alphen.

  • ‘Eigenlijk weinig verschil tussen varen en muzikantenleven’

In de mast van de Laura hangt de vlag van voetbalvereniging VV Haaften. De oorsprong van die promotie stamt nog uit zijn muzikantentijdperk. ‘Wij promoten die club op die manier voor de lol. Nu heb ik er altijd de vlag van in hangen. Voorheen deden we iets soortgelijks met shirtjes. Zo is een gitarist van een Noorse band met een shirtje van VV Haaften op tournee in Japan geweest.’

Minder haar

Met de Laura vaart hij overal heen, maar bij voorkeur in Noord-Duitsland en op de Neckar en de Main. De toekomst voor zijn scheepstype schat hij gunstig in, er zal een markt blijven voor 1000-tonners. En wat hemzelf betreft? ‘Ik verwacht dat ik grijzer wordt en mijn haar nog meer moet blonderen. En ik verwacht dat ik nog minder haar krijg. Daar krijg je allemaal mee te maken. Ik ben aan boord acht kilo aangekomen, maar daar wilde ik het bij laten.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Laura. Lengte: 77meter. Breedte: 8,20 meter. Diepgang: 2,52 meter. Tonnage: 1078. Europanummer: 02312684. Motor: Mitsubishi, 760 pk. Bouwjaar: 1956. Thuishaven: Haaften. Eigenaar: Van Alphen.

Basgitarist keert terug naar het water | Schuttevaer.nl

Basgitarist keert terug naar het water

Otto van Alphen komt uit een schippersfamilie en vaart sinds een maand of 13 op de 1000-tonner Laura. Daarvoor was hij 25 jaar lang muzikant. Hij maakte cd’s, toerde door Amerika en speelde onder meer in het Duitse Rockpallast. Hij ging varen, omdat een aantal dingen in zijn leven samenvielen.

Otto van Alphen

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Ik ging varen, omdat ik niet meer van de muziek kon leven. Mijn band ging steeds uit elkaar, mijn vader overleed en ik wilde wel een keer mijn rust hebben.’
Het schippersberoep en het muzikantenbestaan hebben meer overeenkomsten dan verschillen, constateert hij. ‘Eigenlijk is er weinig verschil tussen varen en het muzikantenleven. Als schipper ben je ook altijd onderweg. Het verschil is, dat je als muzikant geen huis bij je hebt. Wat wel uitmaakt is dat ik aan boord een tegengesteld dagritme heb. Ik sta nu op het tijdstip op, waarop ik als muzikant ging slapen. Ik ben eigenlijk een nachtmens.’

Niet ‘s nachts

Ondanks het biologische ritme van de schipper vaart de Laura nauwelijks in het donker. Afhankelijk van het seizoen ligt zij dus vaak vroeg stil. ‘Ik heb er een hekel aan om in het donker te varen. Dus in de winter heb ik het rustig. Op het kanaal liggen wij nog vroeger dan de Polen. Als ik echt geld wil verdienen, dan moet ik wat anders gaan doen.’

Een rustig vaarschema naleven heeft voordelen voor de hele binnenvaart, stelt Van Alphen. ‘Als iedereen 14 uur gaat varen, dan heeft de hele binnenvaart een beregoed leven. Dan kan de binnenvaart nog 80 koppelverbanden bijbouwen, want er is werk voor.’

Nu metal

Hij exploiteert de Laura met zijn Duitse vriendin en een matroos. Zijn vriendin komt van de wal. Haar ouders zijn leraar en zij is ingenieur productdesign. Volgens Van Alphen bevalt het varen haar goed, want had ze allang een baan aan de wal gezocht. Ze verbouwt momenteel de woning. ‘Ze is er geloof ik al een jaar mee bezig. Ik bemoei me er eigenlijk niet mee. Het resultaat is helemaal haar verdienste. Ik zeg alleen mooi en niet mooi. Ik ga mee om een kleurtje uit te kiezen en af en toe sloop ik wat. Het is op den duur de bedoeling dat ik mijn studiootje aan boord krijg.’

  • ‘Nummer 1 hit in Zuid-Amerika’

Van Alphen speelde basgitaar en maakte als muzikant zo’n zes of zeven cd’s. De muziek varieerde van Nu metal, hardcore tot filmmuziek. Een jaar of twee geleden had hij met de Nu metalband End of April nog een nummer 1 hit in Zuid-Amerika. ‘Dat was in Guatemala ofzo. Het was een downloadhit, dus dan zie je er financieel weinig van terug. Dat is voor de muzikant een groot probleem van downloaden. De bekendste band waarin ik speelde was HeadCrash. Er stond in een blad dat wij een van de toonaangevendste Crossoverrockbands waren in Duitsland.’

VV Haaften

De filmmuziek die hij maakte is opgeslagen in een databank voor film- en documentairemakers en van daaruit vindt de muziek zijn weg naar de afnemers. Otto van Alphen is overigens de jongere broer van schrijver Anthonie van Alphen.

  • ‘Eigenlijk weinig verschil tussen varen en muzikantenleven’

In de mast van de Laura hangt de vlag van voetbalvereniging VV Haaften. De oorsprong van die promotie stamt nog uit zijn muzikantentijdperk. ‘Wij promoten die club op die manier voor de lol. Nu heb ik er altijd de vlag van in hangen. Voorheen deden we iets soortgelijks met shirtjes. Zo is een gitarist van een Noorse band met een shirtje van VV Haaften op tournee in Japan geweest.’

Minder haar

Met de Laura vaart hij overal heen, maar bij voorkeur in Noord-Duitsland en op de Neckar en de Main. De toekomst voor zijn scheepstype schat hij gunstig in, er zal een markt blijven voor 1000-tonners. En wat hemzelf betreft? ‘Ik verwacht dat ik grijzer wordt en mijn haar nog meer moet blonderen. En ik verwacht dat ik nog minder haar krijg. Daar krijg je allemaal mee te maken. Ik ben aan boord acht kilo aangekomen, maar daar wilde ik het bij laten.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Laura. Lengte: 77meter. Breedte: 8,20 meter. Diepgang: 2,52 meter. Tonnage: 1078. Europanummer: 02312684. Motor: Mitsubishi, 760 pk. Bouwjaar: 1956. Thuishaven: Haaften. Eigenaar: Van Alphen.