Voor straks ligt het jacht al klaar

Dirk en Femmy Zuiddam-Van der Vliet varen op de Kempenaar Beta. Als ze niet beroepsmatig varen zijn ze te vinden op hun zelfgebouwde plezierjacht, waarop ze in de toekomst willen wonen. Een datum daarvoor is nog niet geprikt. ‘We denken erop te gaan wonen als deze is verkocht.’

Dirk en Femmy Zuiddam
  • Dirk en Femmy Zuiddam wachten op koper Kempenaar Beta
  • ‘Niet naar CBOB-vergaderingen; wij betalen actief, dat is ook wat’

Door Henriette Driesen-Joankecht

Het echtpaar maakt zich daarover geen illusies. ‘We weten niet hoelang het duurt, aangezien er geen handel is in dit soort schepen. We gaan er dus vanuit dat ze wordt gesloopt. We hebben nog geen besluit genomen over de sloopdatum.’

Het jacht is 20 meter lang. Dirk deed er vijf jaar over om haar op te bouwen. ‘We hebben het tussen de bedrijven door gedaan. Ik moest ook nog hiermee varen, want dat bracht mijn eten op. Het bootje kostte alleen maar geld.’

De afbouw was achteraf gezien het meeste werk, concludeert Dirk. ‘In de afbouw ging verschrikkelijk veel tijd zitten. Ik heb alles zelf afgetimmerd. Het ijzerwerk gebeurde in Heerewaarden, het binnenwerk in Hedel.’

Kwartjes

Het jacht is intussen twee jaar klaar en ze zijn er al verschillende vakanties mee weggeweest. Het is ingericht om er goed op te kunnen wonen. ‘Het is een ruime woning. De meeste mensen denken dat je niet op een jacht kunt wonen, maar ik zou er geen huis voor willen hebben. De vrijheid die je hebt. Als de buren je niet aanstaan gooi je de touwen los en dan ga je ergens anders liggen’, vertelt Femmy.

Dirk is een schipperszoon, zijn ouders voeren op de Rival, een motorschip van 180 ton. Femmy is van de wal. Ze kregen twee kinderen. Hun zoon is gaan varen en is kapitein op de Speelman. Femmy ging varen, omdat ze voor Dirk viel. ‘Ik was verkoopster, maar ik vond hem leuk, dus ging ik mee. Het was een heel andere tijd. Toen de kinderen naar school gingen belden we nog met kwartjes op de sluis. Dat is nu ondenkbaar.’

Beta

De Zuiddams begonnen jaren geleden op een kastje dat ze samen met Dirk’s vader kochten. Later namen ze het over. ‘Het eerste schip werd Beta genoemd, omdat het het tweede schip van mijn vader was. Ik liet de naam erop staan. Na het kastje kwam dit schip. Ik noemde haar ook weer Beta. Het jachtje heet ook Beta’, vertelt Dirk.

Spijt dat ze zijn gaan varen hebben ze niet. ‘Als we opnieuw zouden beginnen, zouden we het precies zo doen.’

Met de beroepsmatige Beta varen ze van Amsterdam naar Veghel. Het is geen vast werk, maar ze doen het wel vaak. Het komt ook goed uit dat Veghel niet zover van Hedel vandaan is, want daar ligt hun jacht.

In het vaargebied van de Kempenaar mogen de ligplaatsen nabij het centrum van Amsterdam wel worden uitgebreid, vindt Femmy. ‘Je wordt steeds verder buiten de stad gestuurd. De Houthaven ligt meestal voor de helft vol met tankers en op de andere helft liggen woonschepen. De meergelegenheid aan de dam van de pont hebben ze ook opgeheven.’

Naar Frankrijk

Het echtpaar is lid van de Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart (CBOB). Ze bezoeken geen vergaderingen. ‘Wij betalen actief, dat is ook wat. In het begin bezochten we weleens een vergadering, maar vaak komt het niet uit.’

Als ze niet varen zijn ze op de kleine Beta. Het is hun favoriete vrijetijdsbesteding en ze raken er niet over uitgepraat. ‘Zodra we even niet varen zijn we op de boot. We kijken er echt naar uit om straks lekker naar Frankrijk te varen en maar te zien waar we uitkomen. Dan hebben we de tijd aan onszelf. Het bootje is onze hobby en we zijn er trots op dat we haar zelf hebben opgebouwd.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Beta. Lengte: 50 meter. Breedte: 6,60 meter. Diepgang: 2,36 meter. Tonnage: 476. Europanummer: 02005284. Motor: Bolnes, 250 pk. Thuishaven: Hedel. Bouwjaar: 1957. Eigenaar: VOF Zuiddam-Van der Vliet.

Voor straks ligt het jacht al klaar | Schuttevaer.nl

Voor straks ligt het jacht al klaar

Dirk en Femmy Zuiddam-Van der Vliet varen op de Kempenaar Beta. Als ze niet beroepsmatig varen zijn ze te vinden op hun zelfgebouwde plezierjacht, waarop ze in de toekomst willen wonen. Een datum daarvoor is nog niet geprikt. ‘We denken erop te gaan wonen als deze is verkocht.’

Dirk en Femmy Zuiddam
  • Dirk en Femmy Zuiddam wachten op koper Kempenaar Beta
  • ‘Niet naar CBOB-vergaderingen; wij betalen actief, dat is ook wat’

Door Henriette Driesen-Joankecht

Het echtpaar maakt zich daarover geen illusies. ‘We weten niet hoelang het duurt, aangezien er geen handel is in dit soort schepen. We gaan er dus vanuit dat ze wordt gesloopt. We hebben nog geen besluit genomen over de sloopdatum.’

Het jacht is 20 meter lang. Dirk deed er vijf jaar over om haar op te bouwen. ‘We hebben het tussen de bedrijven door gedaan. Ik moest ook nog hiermee varen, want dat bracht mijn eten op. Het bootje kostte alleen maar geld.’

De afbouw was achteraf gezien het meeste werk, concludeert Dirk. ‘In de afbouw ging verschrikkelijk veel tijd zitten. Ik heb alles zelf afgetimmerd. Het ijzerwerk gebeurde in Heerewaarden, het binnenwerk in Hedel.’

Kwartjes

Het jacht is intussen twee jaar klaar en ze zijn er al verschillende vakanties mee weggeweest. Het is ingericht om er goed op te kunnen wonen. ‘Het is een ruime woning. De meeste mensen denken dat je niet op een jacht kunt wonen, maar ik zou er geen huis voor willen hebben. De vrijheid die je hebt. Als de buren je niet aanstaan gooi je de touwen los en dan ga je ergens anders liggen’, vertelt Femmy.

Dirk is een schipperszoon, zijn ouders voeren op de Rival, een motorschip van 180 ton. Femmy is van de wal. Ze kregen twee kinderen. Hun zoon is gaan varen en is kapitein op de Speelman. Femmy ging varen, omdat ze voor Dirk viel. ‘Ik was verkoopster, maar ik vond hem leuk, dus ging ik mee. Het was een heel andere tijd. Toen de kinderen naar school gingen belden we nog met kwartjes op de sluis. Dat is nu ondenkbaar.’

Beta

De Zuiddams begonnen jaren geleden op een kastje dat ze samen met Dirk’s vader kochten. Later namen ze het over. ‘Het eerste schip werd Beta genoemd, omdat het het tweede schip van mijn vader was. Ik liet de naam erop staan. Na het kastje kwam dit schip. Ik noemde haar ook weer Beta. Het jachtje heet ook Beta’, vertelt Dirk.

Spijt dat ze zijn gaan varen hebben ze niet. ‘Als we opnieuw zouden beginnen, zouden we het precies zo doen.’

Met de beroepsmatige Beta varen ze van Amsterdam naar Veghel. Het is geen vast werk, maar ze doen het wel vaak. Het komt ook goed uit dat Veghel niet zover van Hedel vandaan is, want daar ligt hun jacht.

In het vaargebied van de Kempenaar mogen de ligplaatsen nabij het centrum van Amsterdam wel worden uitgebreid, vindt Femmy. ‘Je wordt steeds verder buiten de stad gestuurd. De Houthaven ligt meestal voor de helft vol met tankers en op de andere helft liggen woonschepen. De meergelegenheid aan de dam van de pont hebben ze ook opgeheven.’

Naar Frankrijk

Het echtpaar is lid van de Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart (CBOB). Ze bezoeken geen vergaderingen. ‘Wij betalen actief, dat is ook wat. In het begin bezochten we weleens een vergadering, maar vaak komt het niet uit.’

Als ze niet varen zijn ze op de kleine Beta. Het is hun favoriete vrijetijdsbesteding en ze raken er niet over uitgepraat. ‘Zodra we even niet varen zijn we op de boot. We kijken er echt naar uit om straks lekker naar Frankrijk te varen en maar te zien waar we uitkomen. Dan hebben we de tijd aan onszelf. Het bootje is onze hobby en we zijn er trots op dat we haar zelf hebben opgebouwd.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Beta. Lengte: 50 meter. Breedte: 6,60 meter. Diepgang: 2,36 meter. Tonnage: 476. Europanummer: 02005284. Motor: Bolnes, 250 pk. Thuishaven: Hedel. Bouwjaar: 1957. Eigenaar: VOF Zuiddam-Van der Vliet.