Dagpassagiersvaart omdat moeder ziek werd

Hans en Miriam de Swart-Remy varen sinds 2006 op hun dagpassagiersschip De Duffelt. Voor De Duffelt voeren ze op het vrachtschip Hamica. Ze stapten over naar de passagiersvaart, omdat de moeder van Miriam ziek werd. ‘We hadden de Hamica verkocht en woonden een tijdje aan de wal in afwachting van een groter schip. We wilden een 105-meter kopen en hadden dat bijna rond, toen mijn moeder ziek werd’, vertelt Miriam.

De Swart

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Ik vond het niet fair om alles op mijn zus neer te laten komen en dus hebben we alles omgegooid en zijn aan De Duffelt begonnen. Mijn moeder is overleden toen we De Duffelt hadden.’

  • Romantische singlevaarten, bruiloften of asverstrooiingen met De Duffelt
  • ‘Seizoen is niet meer lonend voor het hele jaar’

De overstap naar de passagiersvaart bevalt ze goed, er zijn genoeg overeenkomsten met de vrachtvaart, concludeert Hans. ‘De belangrijkste overeenkomst is, dat het overal wat is en overal moet je werken. Op de vrachtvaart heb je een rustige lading en nu heb je een bewegelijke lading. Het is leuk werk, want je hebt vaak vrolijke mensen aan boord, de asverstrooiingen uitgezonderd.’

Het echtpaar verzorgt dagtochten, rondvaarten, bruiloften, asverstrooiingen en nachtvaarten. Ze hebben geen lui leventje vertellen ze. ‘We doen vanalles. Zo kunnen de mensen trouwen vanaf De Duffelt op het strand bij Sprok in Bemmel. We hebben romantische singlevaarten, lantaarnvaarten. Als wij ’s avonds een feest hebben, dan vertrekken we om zes uur ’s morgens naar de groothandel. De hele dag zijn we bezig met het maken van hapjes, salades en het vlees en ’s avonds hebben we dan het feest. Daar gaat veel tijd inzitten als je gemiddeld 60 gasten hebt. Gelukkig vinden we het leuk om te doen. Het leukste is als we dan een kaart terugkrijgen van gasten, dat ze een leuke dag hebben gehad. Die bewaren we lang.’

Minder feestjes

De passagiersvaart heeft volgens het echtpaar ook last van de crisis. Mensen geven minder feestjes. Hans en Miriam houden het aardig vol, omdat ze veel verschillende dingen doen. ‘Het gaat slecht in de horeca en dat treft ons ook. Mensen huren minder vaak een boot af voor een feest en daarbij is de prijs tegenwoordig van groot belang. We hebben niet te klagen, omdat we ook rondvaarten naar Kleef en Emmerich doen. Wel vragen we de mensen vanwege de hoge gasolieprijs om zich vooraf aan te melden. De gasolie staat nu zo hoog dat we niet voor drie mensen heen en weer kunnen varen.’

De passagiersvaart is seizoenswerk, daarom vaart Hans in de winter op de pont naar Schenkenschanz. ‘Vroeger verdiende je in de passagiersvaart wel genoeg om de winter door te komen. Nu is dat niet meer. De grote rivercruiseschepen varen nu het hele jaar door, dat doen ze niet voor niks. Ik vaar dan op de pont.’
Hans is niet optimistisch over de toekomst van de kleine passagiersvaart en rondvaartbedrijven. Dat heeft vooral te maken met de regelgeving. ‘Ik vind de eisen die vanaf 2015 worden gesteld niet normaal. Dat is zorgwekkend voor de kleine ondernemers.’

Blunder

Miriam is een boerendochter, trouwen met een schipper leek haar wel wat. ‘Ik kom van de boerderij Groot-Zeeland in Millingen aan de Rijn en was nog nooit verder geweest dan Kleef. Dus ik keek mijn ogen uit in het begin aan boord. Een torenflat had ik bijvoorbeeld nog nooit gezien.’

Hans is schipperszoon. Zijn ouders voeren op het sleepschip Gelderland 16. Hij ging met 12 jaar naar boord. ‘Toen ben ik bij mijn ouders aan het werk gegaan. Twee jaar later werd mijn vader ziek en stopten ze. Van mijn 14e tot mijn 15e heb ik bij Bodewes aan de wal gewerkt. Maar dat was niks voor mij en ik ben daarna weer gaan varen.’
En dat blijven ze nog wel even doen, want ze hebben er lol in. Zo beging Hans een keer een blunder waar hij nu nog om kan lachen. ‘Als wij naar Kleef varen dan zie je altijd veel ooievaars zitten. Ik had een keer allemaal vrouwen aan boord en zei: "Dames kijk uit dat je niet wordt geprikt." Wist ik veel dat het 60 nonnen waren.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: De Duffelt. Lengte: 24,75 meter. Breedte: 5,70 meter. Diepgang: 1,20 meter. Passagiers: 160.
Europanummer: 02208298. Motor: DAF, 260 pk. Bouwjaar: 1998. Thuishaven: Kleef. Eigenaar: De Swart GBR.

Dagpassagiersvaart omdat moeder ziek werd | Schuttevaer.nl

Dagpassagiersvaart omdat moeder ziek werd

Hans en Miriam de Swart-Remy varen sinds 2006 op hun dagpassagiersschip De Duffelt. Voor De Duffelt voeren ze op het vrachtschip Hamica. Ze stapten over naar de passagiersvaart, omdat de moeder van Miriam ziek werd. ‘We hadden de Hamica verkocht en woonden een tijdje aan de wal in afwachting van een groter schip. We wilden een 105-meter kopen en hadden dat bijna rond, toen mijn moeder ziek werd’, vertelt Miriam.

De Swart

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Ik vond het niet fair om alles op mijn zus neer te laten komen en dus hebben we alles omgegooid en zijn aan De Duffelt begonnen. Mijn moeder is overleden toen we De Duffelt hadden.’

  • Romantische singlevaarten, bruiloften of asverstrooiingen met De Duffelt
  • ‘Seizoen is niet meer lonend voor het hele jaar’

De overstap naar de passagiersvaart bevalt ze goed, er zijn genoeg overeenkomsten met de vrachtvaart, concludeert Hans. ‘De belangrijkste overeenkomst is, dat het overal wat is en overal moet je werken. Op de vrachtvaart heb je een rustige lading en nu heb je een bewegelijke lading. Het is leuk werk, want je hebt vaak vrolijke mensen aan boord, de asverstrooiingen uitgezonderd.’

Het echtpaar verzorgt dagtochten, rondvaarten, bruiloften, asverstrooiingen en nachtvaarten. Ze hebben geen lui leventje vertellen ze. ‘We doen vanalles. Zo kunnen de mensen trouwen vanaf De Duffelt op het strand bij Sprok in Bemmel. We hebben romantische singlevaarten, lantaarnvaarten. Als wij ’s avonds een feest hebben, dan vertrekken we om zes uur ’s morgens naar de groothandel. De hele dag zijn we bezig met het maken van hapjes, salades en het vlees en ’s avonds hebben we dan het feest. Daar gaat veel tijd inzitten als je gemiddeld 60 gasten hebt. Gelukkig vinden we het leuk om te doen. Het leukste is als we dan een kaart terugkrijgen van gasten, dat ze een leuke dag hebben gehad. Die bewaren we lang.’

Minder feestjes

De passagiersvaart heeft volgens het echtpaar ook last van de crisis. Mensen geven minder feestjes. Hans en Miriam houden het aardig vol, omdat ze veel verschillende dingen doen. ‘Het gaat slecht in de horeca en dat treft ons ook. Mensen huren minder vaak een boot af voor een feest en daarbij is de prijs tegenwoordig van groot belang. We hebben niet te klagen, omdat we ook rondvaarten naar Kleef en Emmerich doen. Wel vragen we de mensen vanwege de hoge gasolieprijs om zich vooraf aan te melden. De gasolie staat nu zo hoog dat we niet voor drie mensen heen en weer kunnen varen.’

De passagiersvaart is seizoenswerk, daarom vaart Hans in de winter op de pont naar Schenkenschanz. ‘Vroeger verdiende je in de passagiersvaart wel genoeg om de winter door te komen. Nu is dat niet meer. De grote rivercruiseschepen varen nu het hele jaar door, dat doen ze niet voor niks. Ik vaar dan op de pont.’
Hans is niet optimistisch over de toekomst van de kleine passagiersvaart en rondvaartbedrijven. Dat heeft vooral te maken met de regelgeving. ‘Ik vind de eisen die vanaf 2015 worden gesteld niet normaal. Dat is zorgwekkend voor de kleine ondernemers.’

Blunder

Miriam is een boerendochter, trouwen met een schipper leek haar wel wat. ‘Ik kom van de boerderij Groot-Zeeland in Millingen aan de Rijn en was nog nooit verder geweest dan Kleef. Dus ik keek mijn ogen uit in het begin aan boord. Een torenflat had ik bijvoorbeeld nog nooit gezien.’

Hans is schipperszoon. Zijn ouders voeren op het sleepschip Gelderland 16. Hij ging met 12 jaar naar boord. ‘Toen ben ik bij mijn ouders aan het werk gegaan. Twee jaar later werd mijn vader ziek en stopten ze. Van mijn 14e tot mijn 15e heb ik bij Bodewes aan de wal gewerkt. Maar dat was niks voor mij en ik ben daarna weer gaan varen.’
En dat blijven ze nog wel even doen, want ze hebben er lol in. Zo beging Hans een keer een blunder waar hij nu nog om kan lachen. ‘Als wij naar Kleef varen dan zie je altijd veel ooievaars zitten. Ik had een keer allemaal vrouwen aan boord en zei: "Dames kijk uit dat je niet wordt geprikt." Wist ik veel dat het 60 nonnen waren.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: De Duffelt. Lengte: 24,75 meter. Breedte: 5,70 meter. Diepgang: 1,20 meter. Passagiers: 160.
Europanummer: 02208298. Motor: DAF, 260 pk. Bouwjaar: 1998. Thuishaven: Kleef. Eigenaar: De Swart GBR.