Vader Philipse brengt zijn jongens in de vaart

Kees Philipse vaart op de tanker Beveland. Hij begon in 1981 bij de Gebroeders Broere. In 1986 vroeg zijn vader of hij en zijn broer mee wilden doen met een schip. Later kwam ook hun zwager erbij. Behalve de Beveland bezitten ze ook de tanker Reimerswaal.

Vader Philipse brengt zijn jongens in de vaart

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Mijn vader begon op de oude Dordrecht 13, de Okkupatie. Mijn vader werkte toen bij Broere. Wij zijn in loondienst bij hem begonnen en zijn er later bij in gestapt. In 1993 bestelde mijn vader samen met ons een nieuw schip. De man van mijn zus stapte op dat moment ook in het bedrijf. Met dat schip zijn we voor Unitas gaan varen, dat doen we nu nog. Door rustig te leven en zuinig aan te doen konden we in december 2004 dit schip erbij kopen.’

  • Familie exploiteert tankers Beveland en Reimerswaal
  • In loondienst begonnen op tanker van Broere

In de beginjaren van 2000 werd de vader van Kees ziek en moest hij een stapje terug doen. ‘Ik weet niet meer wanneer het precies was. Het gekke is dat ik nog wel weet waar ik was. We hebben toen een regeling verzonnen, waardoor mijn vader aan de wal kon blijven.’
Kees verwacht dat er in de toekomst meer op regels wordt gehamerd. ‘Ik zie dat als een trend. De papierhandel is belangrijker dan het werk aan dek. Iedereen wil zich op papier indekken.’

Ontgassen

Het gebrek aan goede faciliteiten om een schip schoon te maken of te ontgassen kan in de toekomst wel eens nadelig uitpakken voor de tankvaart. Daarom zullen tankschepen in de toekomst vaker dedicated gaan varen, verwacht Kees. ‘Ik denk dat het steeds moeilijker wordt om aan alle eisen te voldoen. Dat komt doordat er wel regels zijn, maar geen faciliteiten. Als je ziet dat je in Nederland alleen bij ATM kunt schoonmaken en zulke voorzieningen er in Duitsland en België niet zijn. Nu is het al zo, dat je in België niet mag ventileren. Je ziet dus dat schepen, die vanwege de aard van het volgende product moeten ventileren, naar Nederland varen. Ze ventileren in Nederland en varen weer terug. De enige oplossing die ik zie is dedicated varen.’

Kegelplaatsen

De Beveland vaart hoofdzakelijk in de ARA en naar Godorf en Marl. In het vaargebied van de Beveland is behoefte aan meer steigers voor grotere schepen. Dat probleem speelt met name in Rotterdam. ‘In Rotterdam zijn regelmatig te weinig kegelplaatsen. Als het druk is in de Geulhaven moet je soms naar de Tweede Pet varen, terwijl je in de Botlek moet zijn.’
Kees vaart 14-dagen-op-14-dagen-af. Dat bevalt goed, zeker sinds de kinderen groot zijn. ‘Mijn kinderen zijn nu zo groot dat ik ze niet meer in bed hoef te stoppen. Ze zijn 20 en 22. Mijn zoon is ook gaan varen. Hij heeft het BBL matroos gedaan en is nu bezig met zijn Rijnpatent. Hij vaart op de Reimerswaal.’
In zijn vrije tijd rijden hij en zijn  vrouw regelmatig op de motor. Zo zijn ze onder meer met de motor naar Portugal geweest. Ooit hoopt hij de Route 66 in Amerika te rijden, maar dat zal voorlopig wel een droom blijven, want dan moet je vijf weken vakantie nemen en dat vindt hij een beetje te gek.

Olievoorraad

Hoe de toekomst er voor de tankvaart uitziet hangt ook af van de olievoorraden, denkt Kees. ‘Daar zit je soms weleens over te denken. Wat gaat de chemische industrie doen als de olieprijs blijvend boven de honderd dollar stijgt? Ik weet niet hoe de wereld er dan uitziet. Of wat gebeurt er als de olievoorraad opraakt?’
Hij verwacht zelf voorlopig wel te blijven varen. ‘Ik ben pas 47, dus ik moet nog een aantal jaren mee. Ik ben niet zo pessimistisch dat ik denk dat mijn werk er straks niet meer is.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Beveland. Lengte: 109,90 meter. Breedte: 11,40 meter. Diepgang: 3,30 meter.
Tonnage: 2762 ton. Europanummer: 2323406. Motor: ABC, 1650 pk. Thuishaven: Hansweert.
Bouwjaar: 1998. Eigenaar: Okkupatie Scheepvaart BV.

Vader Philipse brengt zijn jongens in de vaart | Schuttevaer.nl

Vader Philipse brengt zijn jongens in de vaart

Kees Philipse vaart op de tanker Beveland. Hij begon in 1981 bij de Gebroeders Broere. In 1986 vroeg zijn vader of hij en zijn broer mee wilden doen met een schip. Later kwam ook hun zwager erbij. Behalve de Beveland bezitten ze ook de tanker Reimerswaal.

Vader Philipse brengt zijn jongens in de vaart

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Mijn vader begon op de oude Dordrecht 13, de Okkupatie. Mijn vader werkte toen bij Broere. Wij zijn in loondienst bij hem begonnen en zijn er later bij in gestapt. In 1993 bestelde mijn vader samen met ons een nieuw schip. De man van mijn zus stapte op dat moment ook in het bedrijf. Met dat schip zijn we voor Unitas gaan varen, dat doen we nu nog. Door rustig te leven en zuinig aan te doen konden we in december 2004 dit schip erbij kopen.’

  • Familie exploiteert tankers Beveland en Reimerswaal
  • In loondienst begonnen op tanker van Broere

In de beginjaren van 2000 werd de vader van Kees ziek en moest hij een stapje terug doen. ‘Ik weet niet meer wanneer het precies was. Het gekke is dat ik nog wel weet waar ik was. We hebben toen een regeling verzonnen, waardoor mijn vader aan de wal kon blijven.’
Kees verwacht dat er in de toekomst meer op regels wordt gehamerd. ‘Ik zie dat als een trend. De papierhandel is belangrijker dan het werk aan dek. Iedereen wil zich op papier indekken.’

Ontgassen

Het gebrek aan goede faciliteiten om een schip schoon te maken of te ontgassen kan in de toekomst wel eens nadelig uitpakken voor de tankvaart. Daarom zullen tankschepen in de toekomst vaker dedicated gaan varen, verwacht Kees. ‘Ik denk dat het steeds moeilijker wordt om aan alle eisen te voldoen. Dat komt doordat er wel regels zijn, maar geen faciliteiten. Als je ziet dat je in Nederland alleen bij ATM kunt schoonmaken en zulke voorzieningen er in Duitsland en België niet zijn. Nu is het al zo, dat je in België niet mag ventileren. Je ziet dus dat schepen, die vanwege de aard van het volgende product moeten ventileren, naar Nederland varen. Ze ventileren in Nederland en varen weer terug. De enige oplossing die ik zie is dedicated varen.’

Kegelplaatsen

De Beveland vaart hoofdzakelijk in de ARA en naar Godorf en Marl. In het vaargebied van de Beveland is behoefte aan meer steigers voor grotere schepen. Dat probleem speelt met name in Rotterdam. ‘In Rotterdam zijn regelmatig te weinig kegelplaatsen. Als het druk is in de Geulhaven moet je soms naar de Tweede Pet varen, terwijl je in de Botlek moet zijn.’
Kees vaart 14-dagen-op-14-dagen-af. Dat bevalt goed, zeker sinds de kinderen groot zijn. ‘Mijn kinderen zijn nu zo groot dat ik ze niet meer in bed hoef te stoppen. Ze zijn 20 en 22. Mijn zoon is ook gaan varen. Hij heeft het BBL matroos gedaan en is nu bezig met zijn Rijnpatent. Hij vaart op de Reimerswaal.’
In zijn vrije tijd rijden hij en zijn  vrouw regelmatig op de motor. Zo zijn ze onder meer met de motor naar Portugal geweest. Ooit hoopt hij de Route 66 in Amerika te rijden, maar dat zal voorlopig wel een droom blijven, want dan moet je vijf weken vakantie nemen en dat vindt hij een beetje te gek.

Olievoorraad

Hoe de toekomst er voor de tankvaart uitziet hangt ook af van de olievoorraden, denkt Kees. ‘Daar zit je soms weleens over te denken. Wat gaat de chemische industrie doen als de olieprijs blijvend boven de honderd dollar stijgt? Ik weet niet hoe de wereld er dan uitziet. Of wat gebeurt er als de olievoorraad opraakt?’
Hij verwacht zelf voorlopig wel te blijven varen. ‘Ik ben pas 47, dus ik moet nog een aantal jaren mee. Ik ben niet zo pessimistisch dat ik denk dat mijn werk er straks niet meer is.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Beveland. Lengte: 109,90 meter. Breedte: 11,40 meter. Diepgang: 3,30 meter.
Tonnage: 2762 ton. Europanummer: 2323406. Motor: ABC, 1650 pk. Thuishaven: Hansweert.
Bouwjaar: 1998. Eigenaar: Okkupatie Scheepvaart BV.