Regeldruk wordt tankerschipper teveel

Ed Frerichs en Rega Kerner varen op de enkelwandige tanker Benjamin. Ze kochten onlangs een klein vrachtschip erbij, omdat ze hun toekomst niet in tankvaart zien liggen. De toenemende regeldruk en de enorme bedragen die in die sector moeten worden geïnvesteerd staat ze tegen.

Regeldruk wordt tankerschipper teveel

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Frerichs vindt het naderende verbod op het vervoer van gevaarlijke lading in enkelwandige tankers niet terecht, want bij de laatste SI-keuring constateerde de keurmeester dat het vlak van zijn Benjamin strakker was dan menig nieuwbouwschip en zeker dan die van Chinees casco’s. ‘De keurmeester werd helemaal enthousiast.’

  • Ed en Rega Kerner kopen een klein droge-ladingschip
  • ‘Wie zich precies aan de regels houdt, kan niet meer varen’

Op de Benjamin is alleen de woning verouderd te noemen, constateert Frerichs. ‘Ik mag toch zeker zelf wel weten hoe ik woon? Ik ben gelukkig in mijn oude spulletjes. Ik vind een nieuwbouwwoning prachtig bij mijn collega’s, maar ik ben altijd blij als ik weer in mijn eigen vertrouwde spulletjes zit.’

Frerichs durft het qua veiligheid op te nemen tegen menig dubbelwandig schip. ‘Wij kunnen hier naar elke tank overpompen. Ons roerwerk is drie keer afgezekerd en – heel belangrijk – wij kunnen varen zonder computer. Ik durf te wedden dat een enkelwandige met een eigenaar en zijn gezin aan boord veiliger vaart dan een nieuwe dubbelwandige met een afloskapitein en een paar Oost-Europeanen. Een schip is zo veilig als de kwaliteit van de bemanning.’

Onuitvoerbaar

Het is met name de regeldruk die Frerichs deed beslissen zijn toekomst in de vrachtvaart te zoeken, want daar is het minder streng dan in de tankvaart. Bovendien als je de regels precies naleeft, dan kun je in zijn ogen niet meer varen. In de ISO-handleiding aan boord van de Benjamin staat bijvoorbeeld dat het personeel vier uur van tevoren nuchter moet zijn en dat dat gecontroleerd moet zijn. ‘Hoe moet ik dat doen? Volgens de vaartijdenwet moet mijn personeel acht uur onderbroken rusten. Als ik om 06.00 uur wil gaan varen moet ik mijn personeel om 02.00 uur controleren, maar dan moeten ze weer acht uur ononderbroken slapen en is het tien uur’, illustreert hij.

Ook Rega verbaast zich over de regelgeving. ‘Wij moeten aan boord volgens de ISO een vertrouwenspersoon hebben voor seksuele intimidatie, maar ik vaar samen met mijn man. Hij is nu mijn officiële vertrouwenspersoon voor seksuele intimidatie. Ook de Arbowet begrijp ik niet goed. Volgens die wet mag een repeterende beweging maar een bepaalde tijd worden uitgevoerd. Hoe kun je dan sturen of boenen, want dat zijn repeterende bewegingen.’

En dan heeft de tankvaart nog te maken met EBIS (European Barge Inspection Scheme), vertelt Frerichs. ‘Het probleem met EBIS is dat het een vrijwillig systeem is, maar als je er niet aan meedoet kun je nergens laden. Die vrijwilligheid is het probleem, als het verplicht is kun je er een advocaat op zetten.’

Huisvarken

Frerichs bracht twee keer een Princess jacht naar Düsseldorf. Het viel hem op dat hij toen heel anders werd bejegend. ‘Toen likte de politie bijna de vloer, terwijl een aantal ambtenaren je op een tanker als loopjongen behandelt. Ze schijnen zich niet te realiseren dat het om bedrijfseigenaren gaat.’

De kijk van ambtenaren op de tankvaart verbaast Frerichs regelmatig. ‘Ik heb echt het idee dat ambtenaren denken dat wij een stelletje kamikazes zijn en ’s morgens gaan varen met het idee ’s avonds niet meer te leven. Het enige wat wij willen is honderd worden, dus waarom zou ik teveel risico nemen? Je doet vol overtuiging je werk.’

Op de Benjamin houden ze een hond, Nico en een huisvarken, Spekkie genaamd. Frerichs is lid van een hobbyvereniging voor huisvarkens. ‘Op 3 maart komen we om 17.00 op de Duitse Vox bij Menschen, Tiere & Doctoren. Dan komt de dierenarts aan boord voor de hond en ons varken. Een varken aan boord is niet zielig. Ik vroeg me bij de koop af: wat wil je liever op de gril of aan boord? Ik denk dat het varken ook voor het laatste had gekozen. Varkens zijn trouwens schone beesten.’

Wanders

Wanneer Frerichs overstapt naar de droge-ladingvaart is niet zeker, want zijn Benjamin is onverkoopbaar en het is de vraag of het loont om in 2013 nog voor vijf jaar klasse te maken. Bij een nieuwe dubbelwandige ligt de verhouding tussen geïnvesteerd kapitaal en opbrengsten scheef, vinden Ed en Rega. Ze kozen voor een klein vrachtschip, omdat iedereen voor groter kiest. Dus leek het hen wijs om kleiner te gaan.

De Benjamin was de oude Damco 284. ‘In 1978 kwam ik als tweede kapitein aan boord bij wijlen Tonny Wanders sr. Dat was op de Damco 290. Al zijn kinderen zijn op mijn huidige Benjamin geboren. Zijn kinderen zijn er trots op dat zij nog altijd vaart.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Benjamin. Lengte: 82 meter. Breedte: 8,20 meter. Diepgang: 2,62 meter. Tonnage: 1190 ton. Europanummer: 02311027. Motor: Cummins, 1000 pk. Bouwjaar: 1961. Thuishaven: Rotterdam
Eigenaar: Frerichs.

Scheepsnaam: Redurf. Lengte: 42 meter. Breedte: 6,46 meter. Diepgang: 2,26 meter. Tonnage: 359 ton. Europanummer: 02309624. Motor: Industrie, 200 pk (1956). Bouwjaar: 1956. Thuishaven: Hardinxveld
Eigenaar: Frerichs

Regeldruk wordt tankerschipper teveel | Schuttevaer.nl

Regeldruk wordt tankerschipper teveel

Ed Frerichs en Rega Kerner varen op de enkelwandige tanker Benjamin. Ze kochten onlangs een klein vrachtschip erbij, omdat ze hun toekomst niet in tankvaart zien liggen. De toenemende regeldruk en de enorme bedragen die in die sector moeten worden geïnvesteerd staat ze tegen.

Regeldruk wordt tankerschipper teveel

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Frerichs vindt het naderende verbod op het vervoer van gevaarlijke lading in enkelwandige tankers niet terecht, want bij de laatste SI-keuring constateerde de keurmeester dat het vlak van zijn Benjamin strakker was dan menig nieuwbouwschip en zeker dan die van Chinees casco’s. ‘De keurmeester werd helemaal enthousiast.’

  • Ed en Rega Kerner kopen een klein droge-ladingschip
  • ‘Wie zich precies aan de regels houdt, kan niet meer varen’

Op de Benjamin is alleen de woning verouderd te noemen, constateert Frerichs. ‘Ik mag toch zeker zelf wel weten hoe ik woon? Ik ben gelukkig in mijn oude spulletjes. Ik vind een nieuwbouwwoning prachtig bij mijn collega’s, maar ik ben altijd blij als ik weer in mijn eigen vertrouwde spulletjes zit.’

Frerichs durft het qua veiligheid op te nemen tegen menig dubbelwandig schip. ‘Wij kunnen hier naar elke tank overpompen. Ons roerwerk is drie keer afgezekerd en – heel belangrijk – wij kunnen varen zonder computer. Ik durf te wedden dat een enkelwandige met een eigenaar en zijn gezin aan boord veiliger vaart dan een nieuwe dubbelwandige met een afloskapitein en een paar Oost-Europeanen. Een schip is zo veilig als de kwaliteit van de bemanning.’

Onuitvoerbaar

Het is met name de regeldruk die Frerichs deed beslissen zijn toekomst in de vrachtvaart te zoeken, want daar is het minder streng dan in de tankvaart. Bovendien als je de regels precies naleeft, dan kun je in zijn ogen niet meer varen. In de ISO-handleiding aan boord van de Benjamin staat bijvoorbeeld dat het personeel vier uur van tevoren nuchter moet zijn en dat dat gecontroleerd moet zijn. ‘Hoe moet ik dat doen? Volgens de vaartijdenwet moet mijn personeel acht uur onderbroken rusten. Als ik om 06.00 uur wil gaan varen moet ik mijn personeel om 02.00 uur controleren, maar dan moeten ze weer acht uur ononderbroken slapen en is het tien uur’, illustreert hij.

Ook Rega verbaast zich over de regelgeving. ‘Wij moeten aan boord volgens de ISO een vertrouwenspersoon hebben voor seksuele intimidatie, maar ik vaar samen met mijn man. Hij is nu mijn officiële vertrouwenspersoon voor seksuele intimidatie. Ook de Arbowet begrijp ik niet goed. Volgens die wet mag een repeterende beweging maar een bepaalde tijd worden uitgevoerd. Hoe kun je dan sturen of boenen, want dat zijn repeterende bewegingen.’

En dan heeft de tankvaart nog te maken met EBIS (European Barge Inspection Scheme), vertelt Frerichs. ‘Het probleem met EBIS is dat het een vrijwillig systeem is, maar als je er niet aan meedoet kun je nergens laden. Die vrijwilligheid is het probleem, als het verplicht is kun je er een advocaat op zetten.’

Huisvarken

Frerichs bracht twee keer een Princess jacht naar Düsseldorf. Het viel hem op dat hij toen heel anders werd bejegend. ‘Toen likte de politie bijna de vloer, terwijl een aantal ambtenaren je op een tanker als loopjongen behandelt. Ze schijnen zich niet te realiseren dat het om bedrijfseigenaren gaat.’

De kijk van ambtenaren op de tankvaart verbaast Frerichs regelmatig. ‘Ik heb echt het idee dat ambtenaren denken dat wij een stelletje kamikazes zijn en ’s morgens gaan varen met het idee ’s avonds niet meer te leven. Het enige wat wij willen is honderd worden, dus waarom zou ik teveel risico nemen? Je doet vol overtuiging je werk.’

Op de Benjamin houden ze een hond, Nico en een huisvarken, Spekkie genaamd. Frerichs is lid van een hobbyvereniging voor huisvarkens. ‘Op 3 maart komen we om 17.00 op de Duitse Vox bij Menschen, Tiere & Doctoren. Dan komt de dierenarts aan boord voor de hond en ons varken. Een varken aan boord is niet zielig. Ik vroeg me bij de koop af: wat wil je liever op de gril of aan boord? Ik denk dat het varken ook voor het laatste had gekozen. Varkens zijn trouwens schone beesten.’

Wanders

Wanneer Frerichs overstapt naar de droge-ladingvaart is niet zeker, want zijn Benjamin is onverkoopbaar en het is de vraag of het loont om in 2013 nog voor vijf jaar klasse te maken. Bij een nieuwe dubbelwandige ligt de verhouding tussen geïnvesteerd kapitaal en opbrengsten scheef, vinden Ed en Rega. Ze kozen voor een klein vrachtschip, omdat iedereen voor groter kiest. Dus leek het hen wijs om kleiner te gaan.

De Benjamin was de oude Damco 284. ‘In 1978 kwam ik als tweede kapitein aan boord bij wijlen Tonny Wanders sr. Dat was op de Damco 290. Al zijn kinderen zijn op mijn huidige Benjamin geboren. Zijn kinderen zijn er trots op dat zij nog altijd vaart.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Benjamin. Lengte: 82 meter. Breedte: 8,20 meter. Diepgang: 2,62 meter. Tonnage: 1190 ton. Europanummer: 02311027. Motor: Cummins, 1000 pk. Bouwjaar: 1961. Thuishaven: Rotterdam
Eigenaar: Frerichs.

Scheepsnaam: Redurf. Lengte: 42 meter. Breedte: 6,46 meter. Diepgang: 2,26 meter. Tonnage: 359 ton. Europanummer: 02309624. Motor: Industrie, 200 pk (1956). Bouwjaar: 1956. Thuishaven: Hardinxveld
Eigenaar: Frerichs