Vaart met 4000-tonner Caron prima te combineren met gezin aan boord

Ron en Carla Brevoord varen met twee matrozen op de 4000-tonner Caron. Ze varen sinds 1997 als ondernemers en begonnen op een schip van zeventig meter. Ze kozen voor de gezinsvaart en proberen de vaart te plannen op het internaat.

Vaart met 4000-tonner Caron prima te combineren met gezin aan boord

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Voordat de kinderen naar school gingen voer het echtpaar veel op de Donau, tegenwoordig varen ze op de Rijn en de zijrivieren. Dat is een afstand die ze te overzien vinden met het oog op het internaat in Capelle aan de IJssel, waar hun kinderen Wesley (9) en Cynthia (6) door de week wonen. ‘Doorgaans komt het erop neer dat we een weekend ver moeten rijden en het andere weekend in de buurt zijn’, vertelt het echtpaar.

Ze begonnen hun carrière als zelfstandigen op de Alca van 806 ton. Hun volgende drie schepen (1239, 2540, 3778 ton) heetten allemaal Caron. Het is een keuze om aan boord te wonen. ‘Toen de kinderen naar het internaat moesten hebben we weleens gedacht systeem te gaan varen, maar dat hebben we niet doorgezet. Op zich bevalt het ons aan boord goed, onze kinderen zijn ook het liefst aan boord.’

Schipperskinderen

Ron en Carla zijn schipperskinderen, maar alleen de vader en broer van Carla varen nog. Die varen op de Covano en de Nova. De ouders van Ron voeren op de Dortmunder Roodevaart. Ron volgde het LBO-binnenvaart op de Noorderhelling en haalde zijn papieren schriftelijk aan boord. Ook Carla koos voor de binnenvaart, maar het liep wel anders dan haar plan was. ‘Ik ben na de MAVO gaan varen. Ik dacht altijd dat ik een paar jaar zou varen, mijn papieren zou halen en dan bijvoorbeeld naar Rijkswaterstaat zou gaan. Het liep anders, want ik werd verliefd op een man die wilde varen.’

  • ‘Uitbouw zeehavens niet zonder reden’
  • Ron en Carla Brevoord konden crisis zien aankomen

Momenteel zijn de verdiensten wat minder, erkennen beiden, maar ze verwachten dat het op den duur weer aantrekt. Ze verwachten dat de markt in de toekomst meer op containers is gericht. ‘Als je de uitbouw van de zeehavens ziet, dan zie je dat die gigantisch is, dat is niet voor niks. De verwachting is, dat het in 2014 weer op het oude niveau is. Wel denken we dat containers in de toekomst terrein winnen. Het is voor het bedrijfsleven gemakkelijk om dingen in een container te verpakken. Het beschadigd minder en is handiger in het vervoer. Stoepranden zitten tegenwoordig ook in containers’, vertelt Ron.

De crisis in de binnenvaart was te verwachten, stellen ze. ‘Het klopte ook niet meer. Mensen konden volledig financieren en begonnen gelijk op een nieuw schip. Klein beginnen, zoals wij, gebeurde niet meer. Het is ze niet kwalijk te nemen, want als je niks bezit en het word je aangeboden, dan heb je ook niks te verliezen. Vroeger groeide je als ondernemer steeds groter en je had maar één schip. Toen het zo goed ging, bestelde een ondernemer meerdere schepen tegelijk. Het zou het beste zijn als iedereen een vastgesteld percentage eigen geld moet hebben om een schip te kunnen kopen.’

De toekomst voor de binnenvaart zien ze desondanks niet somber in. ‘De binnenvaart komt heus weer in de lift. Maar als de mensen dan gelijk weer denken dat de bomen tot de hemel groeien, dan loopt het weer fout’, verwacht Carla.

72-uursnorm

In het vaargebied van de Caron is behoefte aan ligplaatsen en autoafzetplaatsen. ‘Dat is echt een enorm probleem. Waar leg je je schip neer waar je niet bent gebonden aan de 72 uur van de overnachtinghavens? We begrijpen die 72-uursnorm wel, anders liggen die havens zo meteen vol met casco’s. Maar stel dat het wat beter gaat en je wilt twee weken op vakantie. Dan ben je verplicht naar een zeehaven te varen, omdat het schip nergens kan blijven liggen.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Caron. Lengte: 135 meter. Breedte: 11,45 meter. Diepgang: 3,76 meter. Tonnage: 4217. Europanummer: 02330817. Motor: 2x 1521 pk Caterpillar. Bouwjaar: 2008. Eigenaar: VOF Scheepvaartbedrijf Caron. Thuishaven: Geertruidenberg.

Vaart met 4000-tonner Caron prima te combineren met gezin aan boord | Schuttevaer.nl

Vaart met 4000-tonner Caron prima te combineren met gezin aan boord

Ron en Carla Brevoord varen met twee matrozen op de 4000-tonner Caron. Ze varen sinds 1997 als ondernemers en begonnen op een schip van zeventig meter. Ze kozen voor de gezinsvaart en proberen de vaart te plannen op het internaat.

Vaart met 4000-tonner Caron prima te combineren met gezin aan boord

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Voordat de kinderen naar school gingen voer het echtpaar veel op de Donau, tegenwoordig varen ze op de Rijn en de zijrivieren. Dat is een afstand die ze te overzien vinden met het oog op het internaat in Capelle aan de IJssel, waar hun kinderen Wesley (9) en Cynthia (6) door de week wonen. ‘Doorgaans komt het erop neer dat we een weekend ver moeten rijden en het andere weekend in de buurt zijn’, vertelt het echtpaar.

Ze begonnen hun carrière als zelfstandigen op de Alca van 806 ton. Hun volgende drie schepen (1239, 2540, 3778 ton) heetten allemaal Caron. Het is een keuze om aan boord te wonen. ‘Toen de kinderen naar het internaat moesten hebben we weleens gedacht systeem te gaan varen, maar dat hebben we niet doorgezet. Op zich bevalt het ons aan boord goed, onze kinderen zijn ook het liefst aan boord.’

Schipperskinderen

Ron en Carla zijn schipperskinderen, maar alleen de vader en broer van Carla varen nog. Die varen op de Covano en de Nova. De ouders van Ron voeren op de Dortmunder Roodevaart. Ron volgde het LBO-binnenvaart op de Noorderhelling en haalde zijn papieren schriftelijk aan boord. Ook Carla koos voor de binnenvaart, maar het liep wel anders dan haar plan was. ‘Ik ben na de MAVO gaan varen. Ik dacht altijd dat ik een paar jaar zou varen, mijn papieren zou halen en dan bijvoorbeeld naar Rijkswaterstaat zou gaan. Het liep anders, want ik werd verliefd op een man die wilde varen.’

  • ‘Uitbouw zeehavens niet zonder reden’
  • Ron en Carla Brevoord konden crisis zien aankomen

Momenteel zijn de verdiensten wat minder, erkennen beiden, maar ze verwachten dat het op den duur weer aantrekt. Ze verwachten dat de markt in de toekomst meer op containers is gericht. ‘Als je de uitbouw van de zeehavens ziet, dan zie je dat die gigantisch is, dat is niet voor niks. De verwachting is, dat het in 2014 weer op het oude niveau is. Wel denken we dat containers in de toekomst terrein winnen. Het is voor het bedrijfsleven gemakkelijk om dingen in een container te verpakken. Het beschadigd minder en is handiger in het vervoer. Stoepranden zitten tegenwoordig ook in containers’, vertelt Ron.

De crisis in de binnenvaart was te verwachten, stellen ze. ‘Het klopte ook niet meer. Mensen konden volledig financieren en begonnen gelijk op een nieuw schip. Klein beginnen, zoals wij, gebeurde niet meer. Het is ze niet kwalijk te nemen, want als je niks bezit en het word je aangeboden, dan heb je ook niks te verliezen. Vroeger groeide je als ondernemer steeds groter en je had maar één schip. Toen het zo goed ging, bestelde een ondernemer meerdere schepen tegelijk. Het zou het beste zijn als iedereen een vastgesteld percentage eigen geld moet hebben om een schip te kunnen kopen.’

De toekomst voor de binnenvaart zien ze desondanks niet somber in. ‘De binnenvaart komt heus weer in de lift. Maar als de mensen dan gelijk weer denken dat de bomen tot de hemel groeien, dan loopt het weer fout’, verwacht Carla.

72-uursnorm

In het vaargebied van de Caron is behoefte aan ligplaatsen en autoafzetplaatsen. ‘Dat is echt een enorm probleem. Waar leg je je schip neer waar je niet bent gebonden aan de 72 uur van de overnachtinghavens? We begrijpen die 72-uursnorm wel, anders liggen die havens zo meteen vol met casco’s. Maar stel dat het wat beter gaat en je wilt twee weken op vakantie. Dan ben je verplicht naar een zeehaven te varen, omdat het schip nergens kan blijven liggen.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Caron. Lengte: 135 meter. Breedte: 11,45 meter. Diepgang: 3,76 meter. Tonnage: 4217. Europanummer: 02330817. Motor: 2x 1521 pk Caterpillar. Bouwjaar: 2008. Eigenaar: VOF Scheepvaartbedrijf Caron. Thuishaven: Geertruidenberg.