‘Slechte maand maakt nog geen slecht jaar’

Roland Hof vaart met zijn stuurman Willie Kosman en diens vriendin Hana Sturalova op de 1700-tonner Alexander. Roland nam de Alexander van zijn ouders over. Hij vindt de binnenvaart een geëmancipeerde sector. Willie werkte de laatste jaren in de tankvaart. De overstap naar de Alexander zorgde dat hij weer zin kreeg in varen. Dat komt omdat de Alexander ’s nachts stilligt.

‘Slechte maand maakt nog geen slecht jaar'

De overstap naar de Alexander betekende ook dat Willie en Hana hun geregelde vrije tijd moesten opgeven, maar dat vinden ze geen probleem. ‘Ik had het vorig jaar echt gehad met varen. De vrachtvaart en het leven op de Alexander bevallen mij prima. Hier is geen stress. De vrije tijd die ik nodig had om op adem te komen mis ik niet. Nu wonen mijn vriendin en ik aan boord’, vertelt Willie.

Hana leerde Willie kennen toen ze samen op het passagiersschip Virginia van de Transriverline voeren. Inmiddels is zij van plan om haar binnenvaartpapieren te halen en heeft alvast de matrozenopleiding aangevraagd bij het STC. Het Nederlands beheerst ze daarvoor goed genoeg. Haar vooropleiding is de hotelschool in Tsjechië. Het stel is niet van plan zelf een binnenvaartonderneming te beginnen, maar heeft heel andere plannen. ‘Later willen we in Tsjechië gaan wonen en daar een restaurant beginnen. Ik ga dan af en toe aflossen, omdat ik van water houd en varen het mooiste beroep ter wereld vind’, zegt Willie.

Ouders

Roland leerde het varen van zijn ouders. Hij voer zestien jaar met hen samen. Sinds twee jaar zijn ze met pensioen. De Alexander schafte hij acht jaar geleden samen met zijn ouders aan. De ouders van Roland zijn ook nog steeds betrokken bij het bedrijf. Als het personeel vrij is varen ze mee.

Roland is vrijgezel en zoekt nog een partner die meevaart. Dat is niet zo eenvoudig als het lijkt, vertelt hij. ‘Ik leer genoeg mensen kennen, daar zit het niet in. Mijn ervaring is dat vrouwen van de wal hun baan niet willen opgeven en ik weiger aan de wal te gaan.’

Volgens Roland zijn de man-vrouwbedrijven in de binnenvaart erg geëmancipeerd. ‘Ik ken geen beroep waar vrouwen zo hun mannetje staan als in de binnenvaart. Hoeveel schepen zijn er niet waar de man en vrouw samen varen? Die schepen varen ook altijd. De mensen aan de wal kunnen daar wat van leren.’

Kredietcrisis

Inmiddels kun je het nieuws niet aanzetten zonder te worden overspoeld met de kredietcrisis. De bemanningsleden van de Alexander blijven er voorlopig rustig onder. ‘Een slechte maand is nog geen slecht jaar. Rustige tijden zijn er altijd geweest. De Alexander is multifunctioneel inzetbaar en kan overal heen. Ik verwacht geen grote problemen. De prijsontwikkeling in de binnenvaart hangt ook af van de waterstand. Ik verwacht dat het aantrekt’, zegt Roland.

Zijn stuurman Willie denkt dat de kredietcrisis door veel bedrijven handig wordt aangegrepen om te reorganiseren.

Breed vaargebied

De Alexander zit in de vrije vaart. Haar eigenaar zou niets anders willen. ‘Ik vind het een leuke vorm van ondernemen. Je bent elke keer aan het onderhandelen. Ons vaargebied is erg breed. We varen tot aan de Donau aan toe. Waarheen we gaan hangt af van de vrachtprijs. We varen daarheen waar dat het het meeste opbrengt.’

Willie ziet zichzelf voorlopig nog wel varen. ‘Ik weet nog dat ik hier solliciteerde. Ik vroeg mijn toekomstige baas: "Wat doe jij ’s nachts?" Hij zei: "Slapen natuurlijk! Wat doe jij dan?" Dat is een enorm verschil met de tankvaart en het ’s nacht stilliggen bevalt me prima. Zoals ik het nu bekijk, zeg ik dat ik nooit meer op een tanker ga varen. Maar ik weet dat je nooit nooit moet zeggen.’ (HDJ)

Scheepsgegevens:
Scheepsnaam:
Alexander.
Lengte: 100 meter.
Breedte: 8 meter.
Diepgang: 2,70 meter.
Tonnage: 1678 ton.
Europanummer: 02325290.
Motor: MWM 800 pk.
Bouwjaar: 1970.
Thuishaven: Arnhem.
Eigenaar: VOF Hof.

‘Slechte maand maakt nog geen slecht jaar’ | Schuttevaer.nl

‘Slechte maand maakt nog geen slecht jaar’

Roland Hof vaart met zijn stuurman Willie Kosman en diens vriendin Hana Sturalova op de 1700-tonner Alexander. Roland nam de Alexander van zijn ouders over. Hij vindt de binnenvaart een geëmancipeerde sector. Willie werkte de laatste jaren in de tankvaart. De overstap naar de Alexander zorgde dat hij weer zin kreeg in varen. Dat komt omdat de Alexander ’s nachts stilligt.

‘Slechte maand maakt nog geen slecht jaar'

De overstap naar de Alexander betekende ook dat Willie en Hana hun geregelde vrije tijd moesten opgeven, maar dat vinden ze geen probleem. ‘Ik had het vorig jaar echt gehad met varen. De vrachtvaart en het leven op de Alexander bevallen mij prima. Hier is geen stress. De vrije tijd die ik nodig had om op adem te komen mis ik niet. Nu wonen mijn vriendin en ik aan boord’, vertelt Willie.

Hana leerde Willie kennen toen ze samen op het passagiersschip Virginia van de Transriverline voeren. Inmiddels is zij van plan om haar binnenvaartpapieren te halen en heeft alvast de matrozenopleiding aangevraagd bij het STC. Het Nederlands beheerst ze daarvoor goed genoeg. Haar vooropleiding is de hotelschool in Tsjechië. Het stel is niet van plan zelf een binnenvaartonderneming te beginnen, maar heeft heel andere plannen. ‘Later willen we in Tsjechië gaan wonen en daar een restaurant beginnen. Ik ga dan af en toe aflossen, omdat ik van water houd en varen het mooiste beroep ter wereld vind’, zegt Willie.

Ouders

Roland leerde het varen van zijn ouders. Hij voer zestien jaar met hen samen. Sinds twee jaar zijn ze met pensioen. De Alexander schafte hij acht jaar geleden samen met zijn ouders aan. De ouders van Roland zijn ook nog steeds betrokken bij het bedrijf. Als het personeel vrij is varen ze mee.

Roland is vrijgezel en zoekt nog een partner die meevaart. Dat is niet zo eenvoudig als het lijkt, vertelt hij. ‘Ik leer genoeg mensen kennen, daar zit het niet in. Mijn ervaring is dat vrouwen van de wal hun baan niet willen opgeven en ik weiger aan de wal te gaan.’

Volgens Roland zijn de man-vrouwbedrijven in de binnenvaart erg geëmancipeerd. ‘Ik ken geen beroep waar vrouwen zo hun mannetje staan als in de binnenvaart. Hoeveel schepen zijn er niet waar de man en vrouw samen varen? Die schepen varen ook altijd. De mensen aan de wal kunnen daar wat van leren.’

Kredietcrisis

Inmiddels kun je het nieuws niet aanzetten zonder te worden overspoeld met de kredietcrisis. De bemanningsleden van de Alexander blijven er voorlopig rustig onder. ‘Een slechte maand is nog geen slecht jaar. Rustige tijden zijn er altijd geweest. De Alexander is multifunctioneel inzetbaar en kan overal heen. Ik verwacht geen grote problemen. De prijsontwikkeling in de binnenvaart hangt ook af van de waterstand. Ik verwacht dat het aantrekt’, zegt Roland.

Zijn stuurman Willie denkt dat de kredietcrisis door veel bedrijven handig wordt aangegrepen om te reorganiseren.

Breed vaargebied

De Alexander zit in de vrije vaart. Haar eigenaar zou niets anders willen. ‘Ik vind het een leuke vorm van ondernemen. Je bent elke keer aan het onderhandelen. Ons vaargebied is erg breed. We varen tot aan de Donau aan toe. Waarheen we gaan hangt af van de vrachtprijs. We varen daarheen waar dat het het meeste opbrengt.’

Willie ziet zichzelf voorlopig nog wel varen. ‘Ik weet nog dat ik hier solliciteerde. Ik vroeg mijn toekomstige baas: "Wat doe jij ’s nachts?" Hij zei: "Slapen natuurlijk! Wat doe jij dan?" Dat is een enorm verschil met de tankvaart en het ’s nacht stilliggen bevalt me prima. Zoals ik het nu bekijk, zeg ik dat ik nooit meer op een tanker ga varen. Maar ik weet dat je nooit nooit moet zeggen.’ (HDJ)

Scheepsgegevens:
Scheepsnaam:
Alexander.
Lengte: 100 meter.
Breedte: 8 meter.
Diepgang: 2,70 meter.
Tonnage: 1678 ton.
Europanummer: 02325290.
Motor: MWM 800 pk.
Bouwjaar: 1970.
Thuishaven: Arnhem.
Eigenaar: VOF Hof.