Aartsens willen de systeemvaart in

Hugo en Jacqueline Aartsen varen met hun zoon Sylvester en matroos Robin van de Graaf op de 2600-tonner Syljer. De Syljer staat te koop, want de familie wil met een groter schip de systeemvaart in. Het is de bedoeling dat Sylvester en zijn broertje Jerry het bedrijf in de toekomst overnemen.

Aartsens willen de systeemvaart in

Het is niet eenvoudig te voorspellen wanneer de familie een groter schip kan kopen, constateert Hugo. ‘Ik zie dat de kredietcrisis de binnenvaart geen voorspoed brengt. De vrachtprijzen zakken in. Het enige voordeel dat daar tegenover staat is de dalende gasolieprijs. Normaal vaar je hard in december. Nu viel dat tegen. Of we snel een ander schip kunnen kopen hangt dus van de markt af. Deze moet ook verkocht worden.’

De familie Aartsen verwacht dat de markt aantrekt zodra de rust is weergekeerd, maar wanneer dat is, vinden ze moeilijk te voorspellen. ‘Het heeft volgens ons te maken met een gebrek aan vertrouwen tussen geldschieters en bedrijven. De banken staan ook stil, wanneer dat tij keert weten we niet.’

Robbenoord

Sylvester is in loondienst bij zijn ouders en heeft financieel geen last van de crisis, maar ziet wel dat het moeilijker is om aan de reis te komen. Hij woonde vanaf zijn twaalfde op Robbenoord, omdat hij naar het vmbo Binnenvaart ging. Daarna stroomde hij door naar de Bol-opleiding op het STC. Hij heeft alle papieren op het Rijnpatent na. ‘Dat ga ik nog halen.’

Sylvester koos voor de binnenvaart, omdat hij niets leukers kon verzinnen. Hij kon toentertijd geen andere walbaan bedenken. Het enige wat hem ergert aan de binnenvaart is de Bushwet. ‘Dat is de ISPS-wetgeving. Het is voor bemanningen ontzettend storend dat ze soms hun eigen schip niet kunnen bereiken. Dan moet je je bijvoorbeeld 24 uur van tevoren aanmelden. Daar heb je dus niks aan als je kort werk doet.’

Aan de wal

Jaqueline ging aan de wal toen de kinderen klein waren. Sinds zes jaar vaart ze weer mee. Ze vindt het niet erg aan boord, maar geeft de voorkeur aan systeemvaart. ‘Ik vind het fijn ook regelmatig aan de wal te kunnen. Daarom heeft systeemvaart mijn voorkeur. Dat is ook de reden dat het schip te koop staat. Ik heb lang aan de wal gewoond. Toen de kinderen klein waren voeren we als zetschipper in de Chinese continu. Dat was niet vol te houden en dus ging ik met de kinderen aan de wal en ging Hugo systeemvaart varen. In 1996 begon Hugo als ondernemer en reisde ik met de kinderen in het weekend en in de vakantie naar boord. Toen de jongens groot waren ben ik weer naar boord gekomen.’

Ondanks de kredietcrisis rekent de familie Aartsen op een goede toekomst voor de binnenvaart. ‘Op de lange termijn ziet het er fantastisch uit. Zeker als de Amerikanen hun banksysteem op orde brengen. Voor de binnenvaart ziet de lange termijn er al helemaal gunstig uit. In Duitsland komen er alleen maar kolencentrales bij en de Tweede Maasvlakte komt eraan.’

Pissig

Hugo wilde vroeger naar zee, maar mocht geen dekdienst doen, omdat hij een bril had. Zijn vader was Noordzeeloods. ‘Ik ben daar nog steeds pissig over, dat ze toen niet konden bedenken dat, als je ene bril kapot was, je een reserve-exemplaar kunt opzetten. Ik mocht alleen machinekamerwerk doen. Zodoende ben ik in de binnenvaart terechtgekomen. Niet dat ik het nu slecht heb. De binnenvaart bevalt me goed, maar het ergert me nog steeds.’

Hugo en Jacqueline stoppen op den duur met varen als hun zonen het bedrijf kunnen overnemen. Ze zien zichzelf wel naar het buitenland gaan. ‘We zouden dan graag een huisje in Spanje hebben. We houden van het mooie weer en de tapas.’ (HDJ)

Scheepsgegevens
Scheepsnaam:
Syljer.
Lengte: 110 meter.
Breedte: 9,50 meter.
Diepgang: 3,55 meter.
Tonnage: 2609.
Europanummer: 2319006.
Motor: MWM, 1200 pk.
Bouwjaar: 1978.
Thuishaven: Raamsdonksveer.
Eigenaar: VOF Aarbumar

Aartsens willen de systeemvaart in | Schuttevaer.nl

Aartsens willen de systeemvaart in

Hugo en Jacqueline Aartsen varen met hun zoon Sylvester en matroos Robin van de Graaf op de 2600-tonner Syljer. De Syljer staat te koop, want de familie wil met een groter schip de systeemvaart in. Het is de bedoeling dat Sylvester en zijn broertje Jerry het bedrijf in de toekomst overnemen.

Aartsens willen de systeemvaart in

Het is niet eenvoudig te voorspellen wanneer de familie een groter schip kan kopen, constateert Hugo. ‘Ik zie dat de kredietcrisis de binnenvaart geen voorspoed brengt. De vrachtprijzen zakken in. Het enige voordeel dat daar tegenover staat is de dalende gasolieprijs. Normaal vaar je hard in december. Nu viel dat tegen. Of we snel een ander schip kunnen kopen hangt dus van de markt af. Deze moet ook verkocht worden.’

De familie Aartsen verwacht dat de markt aantrekt zodra de rust is weergekeerd, maar wanneer dat is, vinden ze moeilijk te voorspellen. ‘Het heeft volgens ons te maken met een gebrek aan vertrouwen tussen geldschieters en bedrijven. De banken staan ook stil, wanneer dat tij keert weten we niet.’

Robbenoord

Sylvester is in loondienst bij zijn ouders en heeft financieel geen last van de crisis, maar ziet wel dat het moeilijker is om aan de reis te komen. Hij woonde vanaf zijn twaalfde op Robbenoord, omdat hij naar het vmbo Binnenvaart ging. Daarna stroomde hij door naar de Bol-opleiding op het STC. Hij heeft alle papieren op het Rijnpatent na. ‘Dat ga ik nog halen.’

Sylvester koos voor de binnenvaart, omdat hij niets leukers kon verzinnen. Hij kon toentertijd geen andere walbaan bedenken. Het enige wat hem ergert aan de binnenvaart is de Bushwet. ‘Dat is de ISPS-wetgeving. Het is voor bemanningen ontzettend storend dat ze soms hun eigen schip niet kunnen bereiken. Dan moet je je bijvoorbeeld 24 uur van tevoren aanmelden. Daar heb je dus niks aan als je kort werk doet.’

Aan de wal

Jaqueline ging aan de wal toen de kinderen klein waren. Sinds zes jaar vaart ze weer mee. Ze vindt het niet erg aan boord, maar geeft de voorkeur aan systeemvaart. ‘Ik vind het fijn ook regelmatig aan de wal te kunnen. Daarom heeft systeemvaart mijn voorkeur. Dat is ook de reden dat het schip te koop staat. Ik heb lang aan de wal gewoond. Toen de kinderen klein waren voeren we als zetschipper in de Chinese continu. Dat was niet vol te houden en dus ging ik met de kinderen aan de wal en ging Hugo systeemvaart varen. In 1996 begon Hugo als ondernemer en reisde ik met de kinderen in het weekend en in de vakantie naar boord. Toen de jongens groot waren ben ik weer naar boord gekomen.’

Ondanks de kredietcrisis rekent de familie Aartsen op een goede toekomst voor de binnenvaart. ‘Op de lange termijn ziet het er fantastisch uit. Zeker als de Amerikanen hun banksysteem op orde brengen. Voor de binnenvaart ziet de lange termijn er al helemaal gunstig uit. In Duitsland komen er alleen maar kolencentrales bij en de Tweede Maasvlakte komt eraan.’

Pissig

Hugo wilde vroeger naar zee, maar mocht geen dekdienst doen, omdat hij een bril had. Zijn vader was Noordzeeloods. ‘Ik ben daar nog steeds pissig over, dat ze toen niet konden bedenken dat, als je ene bril kapot was, je een reserve-exemplaar kunt opzetten. Ik mocht alleen machinekamerwerk doen. Zodoende ben ik in de binnenvaart terechtgekomen. Niet dat ik het nu slecht heb. De binnenvaart bevalt me goed, maar het ergert me nog steeds.’

Hugo en Jacqueline stoppen op den duur met varen als hun zonen het bedrijf kunnen overnemen. Ze zien zichzelf wel naar het buitenland gaan. ‘We zouden dan graag een huisje in Spanje hebben. We houden van het mooie weer en de tapas.’ (HDJ)

Scheepsgegevens
Scheepsnaam:
Syljer.
Lengte: 110 meter.
Breedte: 9,50 meter.
Diepgang: 3,55 meter.
Tonnage: 2609.
Europanummer: 2319006.
Motor: MWM, 1200 pk.
Bouwjaar: 1978.
Thuishaven: Raamsdonksveer.
Eigenaar: VOF Aarbumar