ZMP’er wil pensioen aanvullen met fotografie

Martin van Willigen vaart met zijn vriendin Miet Janssen op het koppelverband Tunas 1 en 2. Hij vaart op procenten en noemt zichzelf ZMP’er, wat staat voor zelfstandige met personeel. Omdat hij al wat ouder wordt en weinig aan pensioensopbouw heeft gedaan is hij bezig fotograaf te worden.

ZMP'er wil pensioen aanvullen met fotografie

Momenteel besteedt hij een groot deel van het geld dat hij met varen verdient aan fotografie. Dat hij nauwelijks pensioen opbouwde heeft te maken met zijn levensstijl. ‘Ik was vroeger rebels. Een pensioen opbouwen was niks voor mij. Ik was gehecht aan mijn vrijheid.’

Van Willigen wilde altijd fotograaf worden en doorliep in het tijdperk van de analoge fotografie de fotovakschool schriftelijk. Dat kon toen nog. Het kwam er alleen nooit van fotograaf te worden.

Van Willigen begon als 22-jarige op de spits Optimist, handelde daarna een beetje in spitsen en Kempenaars en had een roerig privéleven.

Op een gegeven moment besloot hij zijn Rijnpatent te halen. ‘Dat was in de tijd dat het gedonder met de overgangsregeling van de vaarbewijzen begon. Lang voordat ze aan de letter W waren stortte de overgangsregeling in en wist de regering het ook niet meer. Toen heb ik mijn patent gehaald. Dat was achteraf gezien een goede beslissing, want een schipper met een Rijnpatent is momenteel veel waard.’

Van Willigen begon in 2005 met modellenfotografie en reist nu regelmatig met modellen naar Parijs en Londen om hun portfolio op te bouwen. Ook begon hij de website models-world-web.com. Op deze site kunnen modellen, fotografen, kunstenaars, visagisten, stylisten en bodypainters zich registreren. ‘Het is de bedoeling dat dat netwerk op den duur iets opbrengt als aanvulling op mijn pensioen.’

Nooit tijd

Zijn hang naar vrijheid is ook de reden dat hij op procenten vaart, vertelt hij. ‘In principe is procenten een verkapte vorm van zelfstandige. Ik ben ondernemer en krijg een klein deel van de opbrengst, maar bezit het schip niet en zorg wel voor het personeel. Ik wil niet in loondienst werken. Dit geeft mij meer vrijheid. Nu kan ik zelf beslissen wanneer ik vaar. Ik vaar op dit schip twaalf uur per dag en in de wintermaanden tien uur.’

Dit vaarschema ligt hem goed, vertelt hij, want hij vindt dat mensen ’s nachts moeten slapen. Hij is goed in staat een afweging te maken, want hij voer ooit dag en nacht. ‘Ik heb vroeger 24 uur per dag gevaren. Toen was mijn batterij voller. Later ging ik nadenken en vroeg mij af wat dag en nacht varen mij heeft gebracht. Het heeft mij niet meer geluk gebracht en ook geen rijkdom. Ik had toen nooit tijd om ergens heen te gaan.’

Hoewel hij op een koppelverband vaart, ligt zijn hart bij de kleine scheepvaart. Hij vindt het erg belangrijk dat de kleine scheepvaart wordt opgewaardeerd en dat jongeren er anders tegenaan gaan kijken en erop willen beginnen. Dat er te weinig kleine schepen zijn, wijt hij gedeeltelijk aan de sloopregeling. ‘In principe is het daar al fout gegaan. Als je overcapaciteit op de Rijn wilt slopen, dan moet je in dat vaargebied schepen slopen. Het had niet mogelijk moeten zijn spitsen en Kempenaars te slopen ten behoeve van de grote scheepvaart. Daarmee is de schaalvergroting extreem versneld.’

Gezelliger

Van Willigen vindt het belangrijk dat vrouwen aan boord blijven. Het maakt het schippersleven in zijn ogen een stuk gezelliger. De vriendin van Van Willigen is actief in het bestuur van een reumavereniging en in de fanfare. Ze gaat er zoveel mogelijk heen. ‘Zij combineert het varen met deze dingen, zoals ik het met fotografie combineer. Het is een heen en weer gereis, maar het kan.’

Zelf kwam hij als vijftienjarige in de binnenvaart terecht. ‘Mijn ouders hadden een verpleegtehuis. Wij zijn als kind groot geworden met tien opa’s en oma’s. Elk jaar overleden er vier opa’s en oma’s. Dat stompt je af. We mochten als kind geen kabaal maken. Dat vond ik erg, maar ik kon ermee leven. Op een gegeven moment was ik niet meer leerplichtig en ben gaan varen. Ik heb het vroeger erg leuk gevonden. De vrijheid trok me erg en je kon je eigen uren indelen. Nu kijk ik uit naar de tijd dat ik fotograaf kan zijn.’ (HDJ)

Scheepsgegevens

Scheepsnaam (schip): Tunas 1.
Lengte: 80 meter.
Breedte: 8,20 meter.
Diepgang: 2,50 meter.
Tonnage: 1073.
Europanummer: 02318470.
Motor: 700 pk GM.
Bouwjaar: 1957.
Thuishaven: Ravenwaaij.
Eigenaar: VOF Van Haaften.

Scheepsnaam (bak): Tunas 2.
Lengte: 67 meter.
Breedte: 8,20 meter.
Diepgang: 2,60 meter.
Tonnage: 1019.
Europanummer: 2102574.
Bouwjaar: 1930

 

ZMP’er wil pensioen aanvullen met fotografie | Schuttevaer.nl

ZMP’er wil pensioen aanvullen met fotografie

Martin van Willigen vaart met zijn vriendin Miet Janssen op het koppelverband Tunas 1 en 2. Hij vaart op procenten en noemt zichzelf ZMP’er, wat staat voor zelfstandige met personeel. Omdat hij al wat ouder wordt en weinig aan pensioensopbouw heeft gedaan is hij bezig fotograaf te worden.

ZMP'er wil pensioen aanvullen met fotografie

Momenteel besteedt hij een groot deel van het geld dat hij met varen verdient aan fotografie. Dat hij nauwelijks pensioen opbouwde heeft te maken met zijn levensstijl. ‘Ik was vroeger rebels. Een pensioen opbouwen was niks voor mij. Ik was gehecht aan mijn vrijheid.’

Van Willigen wilde altijd fotograaf worden en doorliep in het tijdperk van de analoge fotografie de fotovakschool schriftelijk. Dat kon toen nog. Het kwam er alleen nooit van fotograaf te worden.

Van Willigen begon als 22-jarige op de spits Optimist, handelde daarna een beetje in spitsen en Kempenaars en had een roerig privéleven.

Op een gegeven moment besloot hij zijn Rijnpatent te halen. ‘Dat was in de tijd dat het gedonder met de overgangsregeling van de vaarbewijzen begon. Lang voordat ze aan de letter W waren stortte de overgangsregeling in en wist de regering het ook niet meer. Toen heb ik mijn patent gehaald. Dat was achteraf gezien een goede beslissing, want een schipper met een Rijnpatent is momenteel veel waard.’

Van Willigen begon in 2005 met modellenfotografie en reist nu regelmatig met modellen naar Parijs en Londen om hun portfolio op te bouwen. Ook begon hij de website models-world-web.com. Op deze site kunnen modellen, fotografen, kunstenaars, visagisten, stylisten en bodypainters zich registreren. ‘Het is de bedoeling dat dat netwerk op den duur iets opbrengt als aanvulling op mijn pensioen.’

Nooit tijd

Zijn hang naar vrijheid is ook de reden dat hij op procenten vaart, vertelt hij. ‘In principe is procenten een verkapte vorm van zelfstandige. Ik ben ondernemer en krijg een klein deel van de opbrengst, maar bezit het schip niet en zorg wel voor het personeel. Ik wil niet in loondienst werken. Dit geeft mij meer vrijheid. Nu kan ik zelf beslissen wanneer ik vaar. Ik vaar op dit schip twaalf uur per dag en in de wintermaanden tien uur.’

Dit vaarschema ligt hem goed, vertelt hij, want hij vindt dat mensen ’s nachts moeten slapen. Hij is goed in staat een afweging te maken, want hij voer ooit dag en nacht. ‘Ik heb vroeger 24 uur per dag gevaren. Toen was mijn batterij voller. Later ging ik nadenken en vroeg mij af wat dag en nacht varen mij heeft gebracht. Het heeft mij niet meer geluk gebracht en ook geen rijkdom. Ik had toen nooit tijd om ergens heen te gaan.’

Hoewel hij op een koppelverband vaart, ligt zijn hart bij de kleine scheepvaart. Hij vindt het erg belangrijk dat de kleine scheepvaart wordt opgewaardeerd en dat jongeren er anders tegenaan gaan kijken en erop willen beginnen. Dat er te weinig kleine schepen zijn, wijt hij gedeeltelijk aan de sloopregeling. ‘In principe is het daar al fout gegaan. Als je overcapaciteit op de Rijn wilt slopen, dan moet je in dat vaargebied schepen slopen. Het had niet mogelijk moeten zijn spitsen en Kempenaars te slopen ten behoeve van de grote scheepvaart. Daarmee is de schaalvergroting extreem versneld.’

Gezelliger

Van Willigen vindt het belangrijk dat vrouwen aan boord blijven. Het maakt het schippersleven in zijn ogen een stuk gezelliger. De vriendin van Van Willigen is actief in het bestuur van een reumavereniging en in de fanfare. Ze gaat er zoveel mogelijk heen. ‘Zij combineert het varen met deze dingen, zoals ik het met fotografie combineer. Het is een heen en weer gereis, maar het kan.’

Zelf kwam hij als vijftienjarige in de binnenvaart terecht. ‘Mijn ouders hadden een verpleegtehuis. Wij zijn als kind groot geworden met tien opa’s en oma’s. Elk jaar overleden er vier opa’s en oma’s. Dat stompt je af. We mochten als kind geen kabaal maken. Dat vond ik erg, maar ik kon ermee leven. Op een gegeven moment was ik niet meer leerplichtig en ben gaan varen. Ik heb het vroeger erg leuk gevonden. De vrijheid trok me erg en je kon je eigen uren indelen. Nu kijk ik uit naar de tijd dat ik fotograaf kan zijn.’ (HDJ)

Scheepsgegevens

Scheepsnaam (schip): Tunas 1.
Lengte: 80 meter.
Breedte: 8,20 meter.
Diepgang: 2,50 meter.
Tonnage: 1073.
Europanummer: 02318470.
Motor: 700 pk GM.
Bouwjaar: 1957.
Thuishaven: Ravenwaaij.
Eigenaar: VOF Van Haaften.

Scheepsnaam (bak): Tunas 2.
Lengte: 67 meter.
Breedte: 8,20 meter.
Diepgang: 2,60 meter.
Tonnage: 1019.
Europanummer: 2102574.
Bouwjaar: 1930