Multraship bestelt slepers die niet kunnen kapseizen

Sleepvaart- en bergingsbedrijf Multraship heeft bij Damen twee Carrousel Rave Tugs (CRTs) besteld. Novatug, een dochterbedrijf van Multraship, plaatste de opdracht voor de slepers die niet kunnen kapseizen. Multraship bestelde tevens een ASD-sleper. De contracten voor de slepers werden op de beurs Europort in Rotterdam getekend.

Multraship bestelt slepersdie niet kunnen kapseizen

De CRTs hebben een lengte over alles van 32 meter en een trekkracht van minimaal 70 ton. Twee ABC hoofdmotoren van elk 2.650 kW op 1.000 toeren zorgen voor de voortstuwing. Deze drijven twee Voith straalbuizen aan. De snelheid bedraagt dan 14,1 knopen. De bouw van de twee CRTs begint meteen onder een contract tussen Novatug en Van der Velden Barkemeyer een dochterbedrijf van Damen Shipyards Group. Scheepswerf Theodor Buschmann in Hamburg bouwt de casco’s, Damen Maaskant Shipyards in Stellendam verzorgt de op- en afbouw. De twee zusterschepen worden in het eerste kwartaal van 2017 opgeleverd.

Veilig werken

‘Omdat veiligheid bij ons altijd bovenaan staat, hebben we het ontwerp volledig omarmd en hebben we meteen besloten om de Novatug CRT ook te realiseren’, meldt Multraship-directeur Leendert Muller. ‘Dit nieuwe sleepbootontwerp is het eerste dat afrekent met wat altijd het grootste gevaar is geweest: het risico van kapseizen tijdens het sleepwerk. Daar komen de enorme voordelen op gebied van efficiency en flexibiliteit nog bij. De betrokkenheid van Theodor Buschmann en Maaskant maakt het Novatug dream team compleet. Dit ontwerpteam heeft in de loop der jaren al veel profijt gehad van de inbreng van partners als Voith, Robert Allan, ABC en de Luyt Group. De nauwe samenwerking en de inbreng van ieders ervaring en expertise heeft een ontwerp opgeleverd dat is bekroond met de Dutch Maritime Innovation Award.’

Novatug gaat de Carrousel Rave tugs exploiteren op basis van langlopende bareboat charters, een financiële of operationele leasevorm die al is ingeburgerd is in andere kapitaalsintensieve sectoren, zoals de luchtvaart.

Vlootuitbreiding

De ASD 3212 sleper die Multraship eveneens bij Damen bestelde, maakt deel uit van de lopende vlootuitbreiding. Multraship gaat deze Multratug 31 voornamelijk op de Westerschelde inzetten. ‘We hebben deze nieuwe sleper nodig omdat ons werkaanbod nog steeds groeit, en we hebben er vertrouwen in dat dit ook nog wel een paar jaar zal doorgaan’, vertelt Leendert Muller. ‘Als je in deze bedrijfstak in de top wilt blijven meedraaien, kun je het je niet permitteren om stil te staan. Dan moet je blijven investeren in nieuwe schepen, nieuwe apparatuur, nieuwe technologie én in goede mensen. Dat is dus wat we doen en wat we blijven we doen.’

Het schip voert de Nederlandse vlag, is Lloyd’s Register geclassificeerd en gebouwd op Damen’s Song Cam werf in Vietnam. De nieuwe sleper heeft een maximum trekkracht van 83,2 ton en een topsnelheid van 15 knopen. Het 453 brutotonnen metende schip wordt aangedreven door twee Caterpillar 3516C motoren en twee Rolls Royce Azimuth straalbuizen met een diameter van 2.800 mm en een verstelbare schroef.

Er staan dubbele hydraulisch aangedreven trommellieren op het voorschip, een enkele hydraulische trommellier achterop alsmede een 25-tons dekkraan. Er zijn twee eenpersoons hutten, vier tweepersoons hutten, een kombuis en een messroom. (EvH)

Multraship bestelt slepers die niet kunnen kapseizen | Schuttevaer.nl

Multraship bestelt slepers die niet kunnen kapseizen

Sleepvaart- en bergingsbedrijf Multraship heeft bij Damen twee Carrousel Rave Tugs (CRTs) besteld. Novatug, een dochterbedrijf van Multraship, plaatste de opdracht voor de slepers die niet kunnen kapseizen. Multraship bestelde tevens een ASD-sleper. De contracten voor de slepers werden op de beurs Europort in Rotterdam getekend.

Multraship bestelt slepersdie niet kunnen kapseizen

De CRTs hebben een lengte over alles van 32 meter en een trekkracht van minimaal 70 ton. Twee ABC hoofdmotoren van elk 2.650 kW op 1.000 toeren zorgen voor de voortstuwing. Deze drijven twee Voith straalbuizen aan. De snelheid bedraagt dan 14,1 knopen. De bouw van de twee CRTs begint meteen onder een contract tussen Novatug en Van der Velden Barkemeyer een dochterbedrijf van Damen Shipyards Group. Scheepswerf Theodor Buschmann in Hamburg bouwt de casco’s, Damen Maaskant Shipyards in Stellendam verzorgt de op- en afbouw. De twee zusterschepen worden in het eerste kwartaal van 2017 opgeleverd.

Veilig werken

‘Omdat veiligheid bij ons altijd bovenaan staat, hebben we het ontwerp volledig omarmd en hebben we meteen besloten om de Novatug CRT ook te realiseren’, meldt Multraship-directeur Leendert Muller. ‘Dit nieuwe sleepbootontwerp is het eerste dat afrekent met wat altijd het grootste gevaar is geweest: het risico van kapseizen tijdens het sleepwerk. Daar komen de enorme voordelen op gebied van efficiency en flexibiliteit nog bij. De betrokkenheid van Theodor Buschmann en Maaskant maakt het Novatug dream team compleet. Dit ontwerpteam heeft in de loop der jaren al veel profijt gehad van de inbreng van partners als Voith, Robert Allan, ABC en de Luyt Group. De nauwe samenwerking en de inbreng van ieders ervaring en expertise heeft een ontwerp opgeleverd dat is bekroond met de Dutch Maritime Innovation Award.’

Novatug gaat de Carrousel Rave tugs exploiteren op basis van langlopende bareboat charters, een financiële of operationele leasevorm die al is ingeburgerd is in andere kapitaalsintensieve sectoren, zoals de luchtvaart.

Vlootuitbreiding

De ASD 3212 sleper die Multraship eveneens bij Damen bestelde, maakt deel uit van de lopende vlootuitbreiding. Multraship gaat deze Multratug 31 voornamelijk op de Westerschelde inzetten. ‘We hebben deze nieuwe sleper nodig omdat ons werkaanbod nog steeds groeit, en we hebben er vertrouwen in dat dit ook nog wel een paar jaar zal doorgaan’, vertelt Leendert Muller. ‘Als je in deze bedrijfstak in de top wilt blijven meedraaien, kun je het je niet permitteren om stil te staan. Dan moet je blijven investeren in nieuwe schepen, nieuwe apparatuur, nieuwe technologie én in goede mensen. Dat is dus wat we doen en wat we blijven we doen.’

Het schip voert de Nederlandse vlag, is Lloyd’s Register geclassificeerd en gebouwd op Damen’s Song Cam werf in Vietnam. De nieuwe sleper heeft een maximum trekkracht van 83,2 ton en een topsnelheid van 15 knopen. Het 453 brutotonnen metende schip wordt aangedreven door twee Caterpillar 3516C motoren en twee Rolls Royce Azimuth straalbuizen met een diameter van 2.800 mm en een verstelbare schroef.

Er staan dubbele hydraulisch aangedreven trommellieren op het voorschip, een enkele hydraulische trommellier achterop alsmede een 25-tons dekkraan. Er zijn twee eenpersoons hutten, vier tweepersoons hutten, een kombuis en een messroom. (EvH)