Schip voor mensen zonder zeebenen

Met behulp van twee 500-tons hijskranen is 24 juni bij Koninklijke Niestern Sander in Delfzijl de brug van het bouwnummer 848 Kroonborg geplaatst. Inclusief de hijsmaterialen een gewicht van toch zo’n 185 ton. De Kroonborg wordt een schip voor mensen zonder zeebenen.

zuq stuurhuis kroonborg

Het zijn, naast de scheepsbemanning, vooral onderhoudsploegen van de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) die haar zullen bevolken. Zij zorgen ervoor dat de overwegend onbemande productieplatformen van de NAM in de Britse en Nederlandse delen van de Noordzee in goede conditie blijven.
‘Het zijn geen zeelui die de schommelingen door de golven gewend zijn’, zegt Haije Stigter van de NAM over de werklieden. ‘Het vaartuig moet daarom zo min mogelijk meedeinen met de zee, zodat de mensen goed en veilig hun werk kunnen doen.’
De bouw en exploitatie van het bijna 80 meter lange en 16 meter brede schip zijn het resultaat van samenwerking van de NAM met Koninklijke Niestern Sander en Royal Wagenborg. Volgens de drie partijen gaat het om het duurste schip dat ooit bij KNS van stapel liep. Wagenborg gaat het exploiteren. De NAM verplicht zich het vaartuig zeker 10 jaar in te zetten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Schip voor mensen zonder zeebenen | Schuttevaer.nl

Schip voor mensen zonder zeebenen

Met behulp van twee 500-tons hijskranen is 24 juni bij Koninklijke Niestern Sander in Delfzijl de brug van het bouwnummer 848 Kroonborg geplaatst. Inclusief de hijsmaterialen een gewicht van toch zo’n 185 ton. De Kroonborg wordt een schip voor mensen zonder zeebenen.

zuq stuurhuis kroonborg

Het zijn, naast de scheepsbemanning, vooral onderhoudsploegen van de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) die haar zullen bevolken. Zij zorgen ervoor dat de overwegend onbemande productieplatformen van de NAM in de Britse en Nederlandse delen van de Noordzee in goede conditie blijven.
‘Het zijn geen zeelui die de schommelingen door de golven gewend zijn’, zegt Haije Stigter van de NAM over de werklieden. ‘Het vaartuig moet daarom zo min mogelijk meedeinen met de zee, zodat de mensen goed en veilig hun werk kunnen doen.’
De bouw en exploitatie van het bijna 80 meter lange en 16 meter brede schip zijn het resultaat van samenwerking van de NAM met Koninklijke Niestern Sander en Royal Wagenborg. Volgens de drie partijen gaat het om het duurste schip dat ooit bij KNS van stapel liep. Wagenborg gaat het exploiteren. De NAM verplicht zich het vaartuig zeker 10 jaar in te zetten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer