De Viking Lady, die opvalt door haar feloranje kleur, is qua vorm niet te vergelijken met standaard bevoorradingsvaartuigen. Het 59.000 dwt metende vaartuig ziet er uit als een conventioneel vrachtschip, met een groot werkdek voor het op het achterschip gesitueerde dekhuis. Bijzonder is dat de eigenaar uit het Noorse Bømlo samen met een aantal partners het offshorevaartuig beschikbaar heeft laten uitrusten met een brandstofcelsysteem in combinatie met conventionele verbrandingsmotoren op vloeibaar aardgas (LNG).De brandstofceltechnologie wordt gebruikt om schone energie op te wekken. Dit zorgt in havengebieden nauwelijks voor emissies en geluid. Volgens projectleider DNV wordt door die combinatie van voortstuwing en energieopwekking door de Viking Lady 180 ton minder stikstofoxiden geproduceerd – vergelijkbaar met de uitstoot van 22.000 auto’s – en dertig ton minder zwaveloxide. Verder wordt de CO2-productie met twintig procent gereduceerd en wordt vier ton minder fijnstof de lucht in geblazen. Al met al een toonbeeld voor de toekomstige scheepvaartsector.Aan boord is eerst een test gedaan met een brandstofcel die 320 kW kon leveren. De techniek is echter nu zover ontwikkeld dat vermogens van een tot vier megawatt kunnen worden gegenereerd.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?