Viking Lady blikvanger op milieutop

De 92 meter lange bevoorrader Viking Lady van de Noorse rederij Eidesvik Offshore staat op de klimaattop van de Verenigde Naties in Kopenhagen model voor de inzet van innovatieve technologie om de uitstoot van schadelijke stoffen drastisch te beperken.

Viking Lady blikvanger op milieutop

De Viking Lady, die opvalt door haar feloranje kleur, is qua vorm niet te vergelijken met standaard bevoorradingsvaartuigen. Het 59.000 dwt metende vaartuig ziet er uit als een conventioneel vrachtschip, met een groot werkdek voor het op het achterschip gesitueerde dekhuis. Bijzonder is dat de eigenaar uit het Noorse Bømlo samen met een aantal partners het offshorevaartuig beschikbaar heeft laten uitrusten met een brandstofcelsysteem in combinatie met conventionele verbrandingsmotoren op vloeibaar aardgas (LNG).De brandstofceltechnologie wordt gebruikt om schone energie op te wekken. Dit zorgt in havengebieden  nauwelijks voor emissies en geluid. Volgens projectleider DNV wordt door die combinatie van voortstuwing en energieopwekking door de Viking Lady 180 ton minder stikstofoxiden geproduceerd – vergelijkbaar met de uitstoot van 22.000 auto’s – en dertig ton minder zwaveloxide. Verder wordt de CO2-productie met twintig procent gereduceerd en wordt vier ton minder fijnstof de lucht in geblazen. Al met al een toonbeeld voor de toekomstige scheepvaartsector.Aan boord is eerst een test gedaan met een brandstofcel die 320 kW kon leveren. De techniek is echter nu zover ontwikkeld dat vermogens van een tot vier megawatt kunnen worden gegenereerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Viking Lady blikvanger op milieutop | Schuttevaer.nl

Viking Lady blikvanger op milieutop

De 92 meter lange bevoorrader Viking Lady van de Noorse rederij Eidesvik Offshore staat op de klimaattop van de Verenigde Naties in Kopenhagen model voor de inzet van innovatieve technologie om de uitstoot van schadelijke stoffen drastisch te beperken.

Viking Lady blikvanger op milieutop

De Viking Lady, die opvalt door haar feloranje kleur, is qua vorm niet te vergelijken met standaard bevoorradingsvaartuigen. Het 59.000 dwt metende vaartuig ziet er uit als een conventioneel vrachtschip, met een groot werkdek voor het op het achterschip gesitueerde dekhuis. Bijzonder is dat de eigenaar uit het Noorse Bømlo samen met een aantal partners het offshorevaartuig beschikbaar heeft laten uitrusten met een brandstofcelsysteem in combinatie met conventionele verbrandingsmotoren op vloeibaar aardgas (LNG).De brandstofceltechnologie wordt gebruikt om schone energie op te wekken. Dit zorgt in havengebieden  nauwelijks voor emissies en geluid. Volgens projectleider DNV wordt door die combinatie van voortstuwing en energieopwekking door de Viking Lady 180 ton minder stikstofoxiden geproduceerd – vergelijkbaar met de uitstoot van 22.000 auto’s – en dertig ton minder zwaveloxide. Verder wordt de CO2-productie met twintig procent gereduceerd en wordt vier ton minder fijnstof de lucht in geblazen. Al met al een toonbeeld voor de toekomstige scheepvaartsector.Aan boord is eerst een test gedaan met een brandstofcel die 320 kW kon leveren. De techniek is echter nu zover ontwikkeld dat vermogens van een tot vier megawatt kunnen worden gegenereerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer