Aannemerscombinatie Ballast Nedam – De Klerk begint in opdracht van Rijkswaterstaat als eerste bij de afmeerplaats Laagraven, vlakbij de Nieuwegeinsebrug. De werkzaamheden bestaan daar uit het aanbrengen van een nieuwe bodembescherming voor de bestaande damwand. Dit betekent dat er eerst wordt gebaggerd om de bodem op de juiste hoogte te brengen. Daarna wordt de bodembescherming aangelegd, een methode waarbij de aannemer zinkstukken met een dikke laag stortsteen afzinkt om de damwand te stabiliseren.
De aannemer werkt vanaf het water, waardoor scheepvaart enige hinder kan ondervinden. Het komende jaar werkt Rijkswaterstaat aan de damwanden bij onder meer Amsterdam, Stichtse Vecht (Breukelerbrug en Maarsserbrug), Utrecht (Galecopperbrug en Prins Clausbrug), Nieuwegein en Houten (Goyerbrug).
Veiligheid
‘Vanwege de veiligheid is herstellen van de damwanden hard nodig de komende jaren’, zegt Jitka IJsselstijn, omgevingsmanager Rijkswaterstaat. ‘We gebruiken daarvoor verschillende methoden, zoals het verstevigen van de damwand door extra bodembescherming of door het plaatsen van extra ankers in het grondlichaam achter de damwand. Op een aantal locaties verdiepen we de damwanden of nemen we drastischere maatregelen en vervangen de hele damwand als deze te zeer is aangetast. In sommige gevallen passen we een combinatie van deze maatregelen toe. Naar verwachting zijn in december 2015 alle herstelwerkzaamheden aan de damwanden klaar.’
De laatste informatie over de werkzaamheden aan de damwanden is te vinden op de bouwsite www.HerstelAmsterdamRijnkanaal.nl