Dagtochtschepen hebben het moeilijk

De Nederlandse chartervloot had vorig jaar een omzet van circa 59 miljoen euro en bood ruim 1100 mensjaren aan werkgelegenheid. De binnenlandse zeilvloot maakte vorig jaar in meerdaagse tochten iets meer vaardagen (129) dan in 2011 (127). De dagtochtenschepen hadden het moeilijker en daalden van 56 naar 51 vaardagen. Dat blijkt uit de kerncijfers, die de BBZ eind april publiceerde.

Dagtochtschepen hebben het moeilijk

Door Sander Klos
De motorcharterschepen zagen hun aantal vaardagen, na een top van 176 in 2011, dalen tot 165, ongeveer het niveau van 2010. De zeezeilvaart deed het met 159 dagen aanzienlijk beter dan in 2011 (136) en bleef iets onder het niveau van topjaar 2010 (162 dagen). De vloot krimpt de laatste jaren geleidelijk. Waren er in 2009 nog 477, in 2010 daalde dat naar 472 en in 2011 en 2012 stabiliseerde dat op 435.

Dagtochten goedkoper

De lastiger situatie voor dagtochten blijkt ook uit de gemiddelde verhuurprijzen. Stegen die sinds 2008 met kleine stapjes tot 2411 euro in 2011, in 2012 daalde dat scherp naar 2140 euro. In de meerdaagse tochten kon de stijgende lijn in verhuurprijzen wel worden doorgetrokken.

Lees het hele artikel in Weekblad Schuttevaer (nr. 18, 1 mei 2013). Behalve in de papieren krant is het online te lezen in de Schuttevaer e-paper, de elektronische krant die gratis toegankelijk is voor abonnees. Niet-abonnees kunnen tegen betaling toegang verkrijgen. Neem nu een proefabonnement.

Dagtochtschepen hebben het moeilijk | Schuttevaer.nl

Dagtochtschepen hebben het moeilijk

De Nederlandse chartervloot had vorig jaar een omzet van circa 59 miljoen euro en bood ruim 1100 mensjaren aan werkgelegenheid. De binnenlandse zeilvloot maakte vorig jaar in meerdaagse tochten iets meer vaardagen (129) dan in 2011 (127). De dagtochtenschepen hadden het moeilijker en daalden van 56 naar 51 vaardagen. Dat blijkt uit de kerncijfers, die de BBZ eind april publiceerde.

Dagtochtschepen hebben het moeilijk

Door Sander Klos
De motorcharterschepen zagen hun aantal vaardagen, na een top van 176 in 2011, dalen tot 165, ongeveer het niveau van 2010. De zeezeilvaart deed het met 159 dagen aanzienlijk beter dan in 2011 (136) en bleef iets onder het niveau van topjaar 2010 (162 dagen). De vloot krimpt de laatste jaren geleidelijk. Waren er in 2009 nog 477, in 2010 daalde dat naar 472 en in 2011 en 2012 stabiliseerde dat op 435.

Dagtochten goedkoper

De lastiger situatie voor dagtochten blijkt ook uit de gemiddelde verhuurprijzen. Stegen die sinds 2008 met kleine stapjes tot 2411 euro in 2011, in 2012 daalde dat scherp naar 2140 euro. In de meerdaagse tochten kon de stijgende lijn in verhuurprijzen wel worden doorgetrokken.

Lees het hele artikel in Weekblad Schuttevaer (nr. 18, 1 mei 2013). Behalve in de papieren krant is het online te lezen in de Schuttevaer e-paper, de elektronische krant die gratis toegankelijk is voor abonnees. Niet-abonnees kunnen tegen betaling toegang verkrijgen. Neem nu een proefabonnement.