Trainingsmiddelen

Oude dieselmotoren FPS Maas naar het STC

De oude dieselmotoren van het binnenvaartcontainerschip FPS Maas krijgen een tweede leven bij het Scheepvaart- en Transportcollege (STC) in Rotterdam. Het schip wordt door eigenaar Future Proof Shipping (FPS) omgebouwd naar waterstof.

STC-directeur Frits Gronsveld (l) en FPS-CEO Richard Klatten schudden elkaar de hand. Foto Future Proof Shipping / LinkedIn

FPS Maas wordt op de werf van Holland Shipyards omgebouwd. De motoren maken plaats voor een waterstof brandstofcel-systeem. ‘Het is een bewuste beslissing geweest om de oude motoren aan het STC te schenken. Belangrijkste was dat ze niet terug in een ander schip zouden gaan, want wij willen deze verbrandingsmotoren weg hebben uit de binnenvaart. Dat is het doel van Future Proof Shipping’, vertelt Fokke van der Veen, director of operations bij FPS.

Studenten van het STC zijn de binnenvaartschippers en scheepsbouwers van de toekomst. ‘Het is wellicht gek dat we de studenten nu naar oude motoren laten kijken, maar we denken dat ze daar wel veel aan hebben.’

De retrofit van de FPS Maas verloopt aardig volgens plan, zegt Van der Veen. ‘Ook wij merken wel de vertragingen in de markt, maar daar heeft iedereen last van. In januari wordt er voor het eerst gevaren, is het plan.’

Wanneer FPS Maas volledig in de vaart is genomen zal het containers gaan vervoeren tussen Rotterdam en Antwerpen. De rederij gaat daarna ook de FPS Rijn en FPS Waal ombouwen tot waterstof-binnenvaartschip. Wat er met de oude motoren van die schepen zal gebeuren, weet Van der Veen nog niet.

Lees ook:

Future Proof Shipping kiest voor Ballard-brandstofcellen bij retrofit FPS Waal

Future Proof Shipping bouwt nog twee containerschepen op waterstof

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer