Assumption is the base of all fuck-ups

Schepen kunnen straks zelf communiceren wat ze gaan doen

Schepen die onderling communiceren over hun vaarroute en bestemming, zonder menselijke tussenkomst. Dat kon weleens eerder werkelijkheid worden dan gedacht. Rijkswaterstaat, Smash!, Marin en drie distributeurs van trackpilots deden er al onderzoek naar. In het simulator-onderzoek wisselden de trackpilots informatie over de vaarintenties uit, zodat collega-schippers in de omgeving konden zien wat de intentie was van de andere schepen in de proef.

Volle zaal in de RDM Loft in Rotterdam, bij het symposium intention sharing, georganiseerd door Rijkswaterstaat. Foto's via Patrick Potgraven

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Schepen kunnen straks zelf communiceren wat ze gaan doen | Schuttevaer.nl
Assumption is the base of all fuck-ups

Schepen kunnen straks zelf communiceren wat ze gaan doen

Schepen die onderling communiceren over hun vaarroute en bestemming, zonder menselijke tussenkomst. Dat kon weleens eerder werkelijkheid worden dan gedacht. Rijkswaterstaat, Smash!, Marin en drie distributeurs van trackpilots deden er al onderzoek naar. In het simulator-onderzoek wisselden de trackpilots informatie over de vaarintenties uit, zodat collega-schippers in de omgeving konden zien wat de intentie was van de andere schepen in de proef.

Volle zaal in de RDM Loft in Rotterdam, bij het symposium intention sharing, georganiseerd door Rijkswaterstaat. Foto's via Patrick Potgraven

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer