Sloop geweigerd

Vliegdekschip vol asbest doelloos voor Braziliaanse kust

Niemand lijkt raad te weten met het Braziliaanse vliegdekschip São Paulo, dat deze zomer voor de sloop van Brazilië naar Turkije werd gesleept, maar daar werd geweigerd.

De havenautoriteiten, de Braziliaanse marine en het Braziliaanse instituut voor Milieu wijzen elke verantwoordelijkheid voor het schip af. Foto Wikimedia Commons

Het enorme schip, dat vol zou zitten met asbest, is teruggesleept naar Brazilië en ligt sinds begin oktober 12 mijl uit de kust van Recife voor anker. De havenautoriteiten, de Braziliaanse marine en het Braziliaanse instituut voor Milieu wijzen elke verantwoordelijkheid voor het schip af. Bij een inspectie zou zijn gebleken dat de romp in zeer slechte staat verkeert doorn gebrek aan onderhoud. Het bedrijf dat de inspectie uitvoerde concludeerde dat het schip onmiddellijk op een beschutte ligplaats moet worden afgemeerd om noodreparaties te kunnen uitvoeren. Het Turkse sloopbedrijf Sök Denizcilik in Aliaga, dat het schip terugstuurde, benaderde daarop diverse havens en werven. Maar alle claimden het te druk te hebben of met ruimtegebrek te kampen. 

Veel asbest

Volgens een Franse actiegroep bevat het schip zo’n 900 ton asbest. De groep baseert dat op de hoeveelheid asbest die werd aangetroffen in het zusterschip van de São Paulo, de Clemenceau, dat in 2009 in Hartlepool werd gesloopt. Dertig jaar geleden, toen de Franse marine nog eigenaar was, werd al eens 55 ton asbest uit de São Paulo verwijderd. Sök schermt met een rapport dat het schip nu nog maar 10 ton asbest zou bevatten.

Regering verantwoordelijk

De Europese NGO Shipbreaking Platform vindt dat de Braziliaanse regering haar verantwoordelijkheid moet nemen en de hele procedure om het schip slooprijp te maken opnieuw moet doen. Het platform stelt ook dat de Braziliaanse marine wel ruimte heeft om het schip ergens een rustige ligplaats te geven, maar dat weigert.

Om te beginnen zou een nieuwe inventarisatie van gevaarlijke stoffen moeten worden opgesteld en mede op grond daarvan een nieuwe verkoop moeten plaatshebben. In Brazilië gaan verder al geruime tijd stemmen op om van de São Paulo een museumschip te maken.

Lees ook:

Zorgen over sloop in Turkije van vliegdekschip met 900 ton asbest

OM eist celstraf voor exporteren sloopschip vol asbest

Vliegdekschip vol asbest doelloos voor Braziliaanse kust | Schuttevaer.nl
Sloop geweigerd

Vliegdekschip vol asbest doelloos voor Braziliaanse kust

Niemand lijkt raad te weten met het Braziliaanse vliegdekschip São Paulo, dat deze zomer voor de sloop van Brazilië naar Turkije werd gesleept, maar daar werd geweigerd.

De havenautoriteiten, de Braziliaanse marine en het Braziliaanse instituut voor Milieu wijzen elke verantwoordelijkheid voor het schip af. Foto Wikimedia Commons

Het enorme schip, dat vol zou zitten met asbest, is teruggesleept naar Brazilië en ligt sinds begin oktober 12 mijl uit de kust van Recife voor anker. De havenautoriteiten, de Braziliaanse marine en het Braziliaanse instituut voor Milieu wijzen elke verantwoordelijkheid voor het schip af. Bij een inspectie zou zijn gebleken dat de romp in zeer slechte staat verkeert doorn gebrek aan onderhoud. Het bedrijf dat de inspectie uitvoerde concludeerde dat het schip onmiddellijk op een beschutte ligplaats moet worden afgemeerd om noodreparaties te kunnen uitvoeren. Het Turkse sloopbedrijf Sök Denizcilik in Aliaga, dat het schip terugstuurde, benaderde daarop diverse havens en werven. Maar alle claimden het te druk te hebben of met ruimtegebrek te kampen. 

Veel asbest

Volgens een Franse actiegroep bevat het schip zo’n 900 ton asbest. De groep baseert dat op de hoeveelheid asbest die werd aangetroffen in het zusterschip van de São Paulo, de Clemenceau, dat in 2009 in Hartlepool werd gesloopt. Dertig jaar geleden, toen de Franse marine nog eigenaar was, werd al eens 55 ton asbest uit de São Paulo verwijderd. Sök schermt met een rapport dat het schip nu nog maar 10 ton asbest zou bevatten.

Regering verantwoordelijk

De Europese NGO Shipbreaking Platform vindt dat de Braziliaanse regering haar verantwoordelijkheid moet nemen en de hele procedure om het schip slooprijp te maken opnieuw moet doen. Het platform stelt ook dat de Braziliaanse marine wel ruimte heeft om het schip ergens een rustige ligplaats te geven, maar dat weigert.

Om te beginnen zou een nieuwe inventarisatie van gevaarlijke stoffen moeten worden opgesteld en mede op grond daarvan een nieuwe verkoop moeten plaatshebben. In Brazilië gaan verder al geruime tijd stemmen op om van de São Paulo een museumschip te maken.

Lees ook:

Zorgen over sloop in Turkije van vliegdekschip met 900 ton asbest

OM eist celstraf voor exporteren sloopschip vol asbest