Wagenborg, Oeverwerken en Hebo klaren samen klus West Oder 1

De berging van het Poolse schip West Oder 1 bij Marklohe op de Weser is een bijna puur Nederlandse klus geworden. De verwachting is dat de hele operatie sneller gaat verlopen dan aanvankelijk gepland.

Zondagavond was de West Oder 1 al zo ver gelicht dat met het leegpompen van de boeg kon worden begonnen. (Foto Kreisfeuerwehr Nienburg Uwe Schiebe)
Zondagavond was de West Oder 1 al zo ver gelicht dat met het leegpompen van de boeg kon worden begonnen. (Foto Kreisfeuerwehr Nienburg Uwe Schiebe)

Projectmanager Wouter Siemerink van Wagenborg liet zich zondag tegen de omroep NDR ontvallen dat de klus wellicht dinsdag geklaard zou zijn, tot dan toe werd steeds over donderdag gesproken. Zondagavond was de West Oder zo ver gelicht dat met het leegpompen van de boeg kon worden begonnen.

Het varend materieel van Hebo werd afgelopen weekend over de weg aangevoerd en vanaf de kade in Nienburg in de Weser gehesen. (Foto Kreisfeuerwehr Nienburg Marc Henkel)

Terwijl Wagenborg de drijvende bok Triton en het hulpvaartuig Waterpeil voor het lichten inzet, zorgde kraanschip IJsvogel van Oeverwerken voor het lichter maken van het schip door de 600 ton maïs te lossen. En Hebo nam vanaf zondagmiddag met het olie-opruimschip CAT 17 en een hulpvaartuig de taken van de lokale brandweer over bij het voorkomen en bestrijden van de olievervuiling. De brandweer bleef wel met circa 20 man ter plaatse voor het verlenen van hand en spandiensten. Daarbij werd een multifunctionele brandweerboot ingezet en werd met een brandweerdrone vanuit de lucht de watervervuiling in de gaten gehouden.

Kop-op-kop aanvaring

Het varend materieel van Hebo kwam zondag per as naar de kade in Nienburg, de IJsvogel was zaterdag al op de plek des onheils gearriveerd waar vorige week zondag het Poolse schip West Oder 1 een kop-op-kop aanvaring had met het Nederlandse schip Timbo. De Pool zonk kort na de aanvaring. Schipper Tobias Heuvelman van de IJsvogel: ‘We zijn zaterdag direct begonnen, eerst met het vrij maken van het ruim door de luiken weg te hijsen en daarna de natte mais te laden.’ De mais kon worden gelost bij Landhandel Bohnhorst, op korte afstand van waar de West Oder 1 gezonken is.’

CTO Wiebbe Anne Bonsink van Hebo: ‘We hebben met onze olie-kerende schermen de taak van de brandweer overgenomen, om zo verder uitstroom en vervuiling verder te voorkomen. Binnen dat kerende scherm zullen wij met ons olieruimingsvaartuig de drijvende vervuiling van het water afzuigen. Voorafgaand aan de berging zullen we preventief zoveel mogelijk olie uit bijvoorbeeld machinekamer of ruimen verwijderen en tijdens de berging zullen wij zorg dragen dat de vrijkomende olie direct wordt opgeruimd. Aansluitend wordt onder regie van HEBO de vervuiling afgevoerd en verwerkt volgens de in Duitsland geldende wet en regelgeving.’

Duwboot Ella

Terwijl duikers in de loop van het weekend het onderwaterschip van de West Oder 1 inspecteerden om een plan voor een noodreparatie te kunnen maken werd onder leiding van projectmanager Wouter Siemerink de 300-tons bok Triton overeind getrokken en in positie gebracht. Tijdens de reis naar Nienburg werd de bok geduwd door de duwboot Ella, geassisteerd door de sleepboot Ferry Jo. De voorbereidingen verliepen zo vlot dat Siemerink zich tegenover de NDR liet ontvallen dat de klus wel eens sneller geklaard zou kunnen worden dan aanvankelijk gedacht. ‘Misschien dinsdag al’, aldus Siemerink.

De bok Triton van Wagenborg is bezig met het lichten van het schip. (Foto Kreisfeuerwehr Nienburg Uwe Schiebe)
De bok Triton van Wagenborg is bezig met het lichten van het schip. (Foto Kreisfeuerwehr Nienburg Uwe Schiebe)

Intussen wordt nog steeds onderzoek gedaan naar de aanvaring. Daarbij richt de politie zich, aldus DPA op drie van de vier bemanningsleden van de beide schepen die het scheepvaartverkeer in gevaar zouden hebben gebracht. Op beide schepen zouden fouten zijn gemaakt. Naar twee man (59 en 60 jaar oud) op de West Oder 1 en een 55-jarige op de Timbo wordt onderzoek gedaan. De tweede man op de Timbo lijkt op voorhand vrijuit te gaan. Volgens de politie zijn alcohol en/of drugs niet in het spel.

Lees ook:

Wagenborg gaat West Oder 1 bij Nienburg bergen

Gezonken West Oder I stremt Weser bij Nienburg

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Wagenborg, Oeverwerken en Hebo klaren samen klus West Oder 1 | Schuttevaer.nl

Wagenborg, Oeverwerken en Hebo klaren samen klus West Oder 1

De berging van het Poolse schip West Oder 1 bij Marklohe op de Weser is een bijna puur Nederlandse klus geworden. De verwachting is dat de hele operatie sneller gaat verlopen dan aanvankelijk gepland.

Zondagavond was de West Oder 1 al zo ver gelicht dat met het leegpompen van de boeg kon worden begonnen. (Foto Kreisfeuerwehr Nienburg Uwe Schiebe)
Zondagavond was de West Oder 1 al zo ver gelicht dat met het leegpompen van de boeg kon worden begonnen. (Foto Kreisfeuerwehr Nienburg Uwe Schiebe)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer