Bewoners Rotterdam ook tegen komst brug Rotterdam-Oost

Een meerderheid van de bewoners en de maritieme sector willen geen brug over de Nieuwe Maas tussen de Rotterdamse wijken De Esch en Feijenoord. Dat stelt de Bewonersbelangen-Veranda (BBV) in hun visie.

Veel protest bij nieuwe oeververbinding tussen De Esch en Feijenoord. (Beeld Gemeente Krimpenerwaard)
Veel protest bij nieuwe oeververbinding tussen De Esch en Feijenoord. (Beeld Gemeente Krimpenerwaard)

Die plannen zijn er wel. Momenteel zijn er nog zeven brugopties en drie tunnelopties voor de nieuwe oeververbinding. ‘BBV komt tot de conclusie dat deze zeven opties van bruggen op ernstige nautische bezwaren stuiten, maar daarnaast ook het milieu, de leefbaarheid, het woongenot en vooral het in Rotterdam toch al weinig aanwezige groen drastisch aantasten,’ schrijft voorzitter Helmich Rigter. ‘De minister heeft erkend dat de Nieuwe Maas in een zeehavengebied ligt en dat hier de voorkeur uitgaat naar een tunnel. Mocht een tunnel echter niet haalbaar zijn, dan moet voor een brug extra onderzoek worden gedaan en maatwerk worden geleverd.’

Twee keer per week verzendt onze redactie een gratis nieuwsbrief. Wilt u op de hoogte worden gehouden van alle actualiteiten uit de maritieme sector? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief!

Ook Koninklijke BLN-Schuttevaer en de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) hebben zich uitgesproken tegen de komst van een beweegbare brug aan de linkeroever, aan de Feijenoordkade. Een beweegbare brug op dat punt wordt ‘nautisch onwenselijk’ genoemd. Daarnaast zorgt een beweegbaar brugdeel aan de rechteroever, aan de Plantagelaan, ervoor dat de scheepvaart een scherpe bocht moet maken om voor de brug te komen, of zelfs sleepbootassistentie nodig heeft. ‘De scheepvaart zit hier niet op te wachten’, zegt Rigter.

De slechtste optie voor de scheepvaart zou een oeververbinding zijn vanaf de westelijke punt van het strandje bij De Esch, die uitkomt op de Bertus Bulstraat. Dit zou betekenen dat de scheepvaart die gebruik moet maken van de Van Brienenoordbrug en het vaarwater steeds moet kruisen. Dat is in de visie van BBV gevaarlijk.

Volgens de bewonersvereniging is er wel een alternatief. Een nieuwe brug, parallel aan de bestaande Van Brienenoordbrug, zou geen enkel gevaar of hinder vormen voor de scheepvaart. Het enige nadeel is, dat een van de duwbakligplaatsen bij de brug dan komt te vervallen. De BBV vindt deze stadsbrug, in combinatie met een semi-multimodale metrotunnel voor langzaam verkeer (fiets en voetgangers) de beste oplossing.

Wethouder Van Gils liet vorig jaar aan het AD weten dat de oeververbinding er hoe dan ook komt. Het project wordt gefinancierd uit het Nationaal Groeifonds, zegt Van Gils. ‘Een OV-verbinding tussen Kralingse Zoom en Zuidplein is zeer belangrijk voor de stad. Met of zonder nieuw Feyenoord-stadion, dit gebied gaat ontwikkeld worden. Dat staat als een paal boven water.’

Lees meer over havens en vaarwegen:

Rochdale laat windonderzoek voor scheepvaart uitvoeren bij woontorens Zaaneiland

Binnenvaart kritisch over brugautomatisering Haarlem

Bewoners Rotterdam ook tegen komst brug Rotterdam-Oost | Schuttevaer.nl

Bewoners Rotterdam ook tegen komst brug Rotterdam-Oost

Een meerderheid van de bewoners en de maritieme sector willen geen brug over de Nieuwe Maas tussen de Rotterdamse wijken De Esch en Feijenoord. Dat stelt de Bewonersbelangen-Veranda (BBV) in hun visie.

Veel protest bij nieuwe oeververbinding tussen De Esch en Feijenoord. (Beeld Gemeente Krimpenerwaard)
Veel protest bij nieuwe oeververbinding tussen De Esch en Feijenoord. (Beeld Gemeente Krimpenerwaard)

Die plannen zijn er wel. Momenteel zijn er nog zeven brugopties en drie tunnelopties voor de nieuwe oeververbinding. ‘BBV komt tot de conclusie dat deze zeven opties van bruggen op ernstige nautische bezwaren stuiten, maar daarnaast ook het milieu, de leefbaarheid, het woongenot en vooral het in Rotterdam toch al weinig aanwezige groen drastisch aantasten,’ schrijft voorzitter Helmich Rigter. ‘De minister heeft erkend dat de Nieuwe Maas in een zeehavengebied ligt en dat hier de voorkeur uitgaat naar een tunnel. Mocht een tunnel echter niet haalbaar zijn, dan moet voor een brug extra onderzoek worden gedaan en maatwerk worden geleverd.’

Twee keer per week verzendt onze redactie een gratis nieuwsbrief. Wilt u op de hoogte worden gehouden van alle actualiteiten uit de maritieme sector? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief!

Ook Koninklijke BLN-Schuttevaer en de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) hebben zich uitgesproken tegen de komst van een beweegbare brug aan de linkeroever, aan de Feijenoordkade. Een beweegbare brug op dat punt wordt ‘nautisch onwenselijk’ genoemd. Daarnaast zorgt een beweegbaar brugdeel aan de rechteroever, aan de Plantagelaan, ervoor dat de scheepvaart een scherpe bocht moet maken om voor de brug te komen, of zelfs sleepbootassistentie nodig heeft. ‘De scheepvaart zit hier niet op te wachten’, zegt Rigter.

De slechtste optie voor de scheepvaart zou een oeververbinding zijn vanaf de westelijke punt van het strandje bij De Esch, die uitkomt op de Bertus Bulstraat. Dit zou betekenen dat de scheepvaart die gebruik moet maken van de Van Brienenoordbrug en het vaarwater steeds moet kruisen. Dat is in de visie van BBV gevaarlijk.

Volgens de bewonersvereniging is er wel een alternatief. Een nieuwe brug, parallel aan de bestaande Van Brienenoordbrug, zou geen enkel gevaar of hinder vormen voor de scheepvaart. Het enige nadeel is, dat een van de duwbakligplaatsen bij de brug dan komt te vervallen. De BBV vindt deze stadsbrug, in combinatie met een semi-multimodale metrotunnel voor langzaam verkeer (fiets en voetgangers) de beste oplossing.

Wethouder Van Gils liet vorig jaar aan het AD weten dat de oeververbinding er hoe dan ook komt. Het project wordt gefinancierd uit het Nationaal Groeifonds, zegt Van Gils. ‘Een OV-verbinding tussen Kralingse Zoom en Zuidplein is zeer belangrijk voor de stad. Met of zonder nieuw Feyenoord-stadion, dit gebied gaat ontwikkeld worden. Dat staat als een paal boven water.’

Lees meer over havens en vaarwegen:

Rochdale laat windonderzoek voor scheepvaart uitvoeren bij woontorens Zaaneiland

Binnenvaart kritisch over brugautomatisering Haarlem