Arrestatieteam slaat schipper Volharding in de boeien

‘We zijn met grof geweld van boord gehaald’, zegt schipper Tinus de Vreeze van het ms Volharding. Hij is nog ontdaan over wat hem en zijn vrouw Ieke vrijdagavond 23 juni is overkomen op de Maas. Een politiecommentaar is toegevoegd aan dit artikel.

Arrestatieteam slaat schipper Volharding in de boeien

‘Ik zou een pistool op jetskiër hebben gericht’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (17)

  • Alles lijkt oververhit te raken in de wereld, ook in dit land. Het ergste is dat de geleden mentale schade onomkeerbaar is. Het feit dat je zo afgevoerd wordt in een welvarend land gaat niet weer uit je hoofd. Dat maakt het nu juist zo onrechtvaardig. Zo’n verwend mannetje met een veel te groot ego wordt op een onvoorstelbare manier beloond. En zoals een collega in een eerdere reactie zei, dat dit het probleem van de jetskiëers zou kunnen oplossen, nou ik denk het niet. En wel om de reden dat de watersportlobby gedreven wordt door mensen die geld hebben( anders kun je dat niet veroorloven) veel machtiger zijn dan alle binnenvaart organisaties bij elkaar. Dus op dat terrein zullen we eerder terrein verliezen dan iets bereiken. Misschien was het wel een verwent zoontje van een advocaat, snapt U wat ik bedoel. Ik wens Tinus en Ike veel sterkte en ik hoop dat ze het een plekje kunnen geven. Recht hebben is ook in dit land lang niet altijd recht krijgen.

    Geplaatst door: A. Hoekstra op
  • Deze jetskiërs denken dat alles maar kan, het zijn gewoon blaaskaken die niet op het water thuishoren, trouwens een klap van een scheepsschroef zou niet erg zijn want een klap van een molenwiek hebben ze volgens mij al gehad.

    Geplaatst door: H.D Steen op
  • Tja, De echte waterpolitie eenheid is enige tijd terug opgeheven. Feit. Wanssum,Maashees is lokale veldwachterij Maas en Peel. Bij het woord vuurwapen schiet de politie ( terecht) in de stress. Een squat( interventie team) wordt opgeroepen. En dan heeft alles zijn beloop. Lering uit het verhaal.:
    Last van een vervelende watersporter ? Bel direct 112. Meld datje denkt een vuurwapen te zien en dan ben je zelf ingedekt. Beter nog : Maak een video filmmet je smartfone of beter met digitale camera. Tip plaats een dashcam voor je stuurhut raam . Ook handig met de komende confrontatie met kano’s , kajakers em andere zelfmoord commando’s die zich op het water begeven.
    Valt nog toe te voegen dat de betreffende ondernemer een persoon van Kaukasisch Ras( blanke Nederlander) is. Dan ben je al gelijk in een nadelige positie. Feiten die u in de dagelijkse in de kritische media zelf kunt vaststellen. Feit Nederland drift weg van rechts staat naar een land waar burger rechten met voeten getreden worden ( Hallo Erdogan)

    Geplaatst door: j Teunisse op
  • Hoe moet je hier op reargeren ten eerste sterkte aan deze schipper en zijn vrouw deze hebben hier maanden slapeloze nachten van .
    Ik heb nu al n dikke nek als ik t lees .ook zo n bekeuring gehad tijdens laden. boek controlere drie van die agenten die overspanne uit de stad komen wile je arresteren on rusttijden nou moet je op tv kijken in zaandam hoe t daar gaat al maanden durf de politie niet te doen bij onze lieve allogtone jongere .
    Maar schipper staat er alleen voor kijk nou die bekeuring reeksen in binnenvaart je wilt eigenlijk meteen stoppen de ASV die noch wat laat probeer staat er alleen voor met te weinig leden wordlid dan kunne samen met advokaten en tegen in gaan

    Geplaatst door: M.L.F Tullemans op
  • Bij zulke akkefietjes: Zelf melden. Bel maar 112. Dan ben je de eerste melder en sta je juridisch een stuk sterker. Onlangs een casus gehad in Mannheim aan de kaai. ’s Avonds om een uur of 9. Ineens een hoop kabaal van stukgegooide bierflessen op het achterdek. Een groepje lichtgetinte heren met mediterrane antecedenten (politiek correcte term voor een stel bezopen makaken) hield een feestje. De hoofdmakaak keek me aan met een tronie van: wat wou je nou? En gaf de Schnapps fles door aan de volgende. Ik wou niks, maar belde de Wasserschutz. Laat die ook maar eens wat nuttigs doen. Even later verstomde het feestgedruis want de boot lag langszij. Met een door mij geleverde bezem mochten de heren de scherven bij elkaar vegen en in een vuilniszak stoppen. Niks overboord vanwege de Umwelt. Ze kamen er goed mee weg, ze mochten eigen vervoer regelen, want zelf waren ze te bezopen om te rijden. Een nachtje in de cel had ik in onderhavig geval ook niet erg gevonden, maar soit. Moraal van dit verhaal: zorg dat je zelf degene bent die als eerste aan de bel trekt.

    Geplaatst door: J.G. Smeding op
  • ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er met die waterscooter bestuurders is gebeurd zijn die ook gearresteerd/verhoord.

    Geplaatst door: J H Boerman op
  • Vraag advies aan een advocaat. Heeft de jetskiër “valse aangifte gedaan”, je had immers geen pistool! Zo ja , dan kun jij aangifte doen en zeker voor gevaarlijke waterhinder. de naam van de jetskiër zal bij de politie bekend zijn.

    Geplaatst door: H.J.M. Arends op
  • Op de foto te zien is er geen AT bij betrokken bij deze overtrokken actie. Alleen normale agenten… Misschien dat onze collega als vuurwapen gevaarlijk te boek stond vanwege het verhaal met de luchtbuks in het verleden en dat men daarom met een dergelijke overspannen actie reageerde… Ik denk dat ik de schuit maar een stukkie van de wal had gehouden en eerst even vanuit de stuurhut een praatje gemaakt met betreffende dienders…

    Geplaatst door: M. Smitsman op
  • Misschien zal deze zaak eindelijk een begin zijn om heel dat gedoe met die jetskiers te stoppen. Al jaren wordt daar levensgevaarlijk “gesport”. Pas geleden is er nog een jongen overvaren en verdronken. En voor de schipper van de Volharding: haal het landelijke nieuws hier bij, u is gewoon enorm onrecht gedaan.

    Geplaatst door: Rienk abrahamse op
  • De politie heeft een administratief boete politie mensen en een strafrechtelijk politie mensen bevoegdheid. Bij de laatste mogen maar een beperkt aantel politie mensen een procesverbaal uitschrijven. Een vuurwapen bedreiging valt onder dat laatste. Ik blijft het een vreemd systeem vinden wat de met de reorganisatie gemaakt hebben

    Geplaatst door: H. A. van Laak op
  • Je verdient bij de politie niet veel lees ik altijd!

    Nou ze verdienen nog veel te veel als je zulke stomme doet.

    Een echte blunder, niet de eerste en ook niet de laatste!!!

    Geplaatst door: A. le Cessie op
  • Als de schippers stenen door de ruiten of voorwerpen van bruggen worden gegooid op het schip ,wat echt levensgevaarlijk is dan kan je de politie niet bereiken.
    Dan moeten wij foto,s maken om te bewijzen wat er gebeurd is.Tegenwoordig maar tot 1000 tellen i.p.v.10 als je lastig gevallen wordt,anders maar een filmpje maken met je telefoon.
    Wel een machtsvertoning om zo iemand van boord te halen, zal degene zeker een lintje voor krijgen of zo!

    Geplaatst door: Duo Welbekend op
  • Bij mijn weten mag een sluis beambte een schipper niets opdragen zonder een uitdrukkelijk bevel van een officier van justitie. iets soortsgelijk is mij overkomen bij de Parksluis. en heb mijn beklag gedaan bij de kapiteins kamer Rotterdam, die reageerde furieus en zou de sluismeester ontslagen hebben als ik niet had gevraagd het niet te doen ook kon ik een rekening indienen over de gemaakte kosten zoals de stil gelegen uren. ik vraag mij sterk af of hier rechtmatig is gehandeld en of er een officier van justitie was in geschakeld. we leven niet in een bananen republiek.

    Geplaatst door: E.O.P. Lansmeer op
  • Nog een gegeven. Om een rechercheur te spreken te krijgen kan je tot twee weken wachten voor een afspraak. Dat geld ook voor arrestanten dat zij dan geen twee weken maar wel een paar dagen. Ik vind het een schande onze politie moet werken.

    Geplaatst door: H. A. van Laak op
  • Ik denk dat ook meespeelt dat er geen waterpolitie is. De had beter inschatting kunnen maken van die melding. Nu gaat het gelijk naar grote gevallen. Nu heb je geen vakkennis van de waterbewegingen bij de politie.

    Geplaatst door: H. A. van Laak op
  • Het is een justitieel probleem. Het is alk lang bekend dat men in Nederland mensen veel te vlug vastzetten. Dat is internationaal vakmensen al een paar keer op de vingers getikt. Men had wel eerst langzamer kunnen opbouwen de ondervraging.

    Geplaatst door: H. A. van Laak op
  • Het is dan niet zo slim om zo een gebaar te maken, maar om direct een compleet arrestatieteam te sturen naar een onschuldige schipper, gaat wel erg ver.
    Dan ook nog een nacht opsluiten en geen medicijnen geven, denk dat meneer beter een klacht bij de Ombudsman in zal dienen, want naar mijn mening is er iets te verhit gereageerd, men moest toch begrijpen dat het ene woord het andere uit heeft gelokt.
    Natuurlijk begrijpt een ieder dat agenten hun werk moeten doen, naar nu blijkt heeft de aangever een beetje het verhaal overdreven, denk dus dat deze niet alleen een boete moet krijgen, maar ook voor de kosten op moet draaien.
    Maakt deze aangever of een van zijn vrienden een stuurfout en komt onder jouw schip, mag je je ook verantwoorden voor de rechter.
    En zeg niet, dit gebeurd niet, helaas: er zijn tal van voorbeelden, en soms gaat het net goed, en laten we het er maar bij.

    Geplaatst door: J.C Hagens op

Reageer

Arrestatieteam slaat schipper Volharding in de boeien | Schuttevaer.nl

Arrestatieteam slaat schipper Volharding in de boeien

‘We zijn met grof geweld van boord gehaald’, zegt schipper Tinus de Vreeze van het ms Volharding. Hij is nog ontdaan over wat hem en zijn vrouw Ieke vrijdagavond 23 juni is overkomen op de Maas. Een politiecommentaar is toegevoegd aan dit artikel.

Arrestatieteam slaat schipper Volharding in de boeien

‘Ik zou een pistool op jetskiër hebben gericht’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (17)

  • Alles lijkt oververhit te raken in de wereld, ook in dit land. Het ergste is dat de geleden mentale schade onomkeerbaar is. Het feit dat je zo afgevoerd wordt in een welvarend land gaat niet weer uit je hoofd. Dat maakt het nu juist zo onrechtvaardig. Zo’n verwend mannetje met een veel te groot ego wordt op een onvoorstelbare manier beloond. En zoals een collega in een eerdere reactie zei, dat dit het probleem van de jetskiëers zou kunnen oplossen, nou ik denk het niet. En wel om de reden dat de watersportlobby gedreven wordt door mensen die geld hebben( anders kun je dat niet veroorloven) veel machtiger zijn dan alle binnenvaart organisaties bij elkaar. Dus op dat terrein zullen we eerder terrein verliezen dan iets bereiken. Misschien was het wel een verwent zoontje van een advocaat, snapt U wat ik bedoel. Ik wens Tinus en Ike veel sterkte en ik hoop dat ze het een plekje kunnen geven. Recht hebben is ook in dit land lang niet altijd recht krijgen.

    Geplaatst door: A. Hoekstra op
  • Deze jetskiërs denken dat alles maar kan, het zijn gewoon blaaskaken die niet op het water thuishoren, trouwens een klap van een scheepsschroef zou niet erg zijn want een klap van een molenwiek hebben ze volgens mij al gehad.

    Geplaatst door: H.D Steen op
  • Tja, De echte waterpolitie eenheid is enige tijd terug opgeheven. Feit. Wanssum,Maashees is lokale veldwachterij Maas en Peel. Bij het woord vuurwapen schiet de politie ( terecht) in de stress. Een squat( interventie team) wordt opgeroepen. En dan heeft alles zijn beloop. Lering uit het verhaal.:
    Last van een vervelende watersporter ? Bel direct 112. Meld datje denkt een vuurwapen te zien en dan ben je zelf ingedekt. Beter nog : Maak een video filmmet je smartfone of beter met digitale camera. Tip plaats een dashcam voor je stuurhut raam . Ook handig met de komende confrontatie met kano’s , kajakers em andere zelfmoord commando’s die zich op het water begeven.
    Valt nog toe te voegen dat de betreffende ondernemer een persoon van Kaukasisch Ras( blanke Nederlander) is. Dan ben je al gelijk in een nadelige positie. Feiten die u in de dagelijkse in de kritische media zelf kunt vaststellen. Feit Nederland drift weg van rechts staat naar een land waar burger rechten met voeten getreden worden ( Hallo Erdogan)

    Geplaatst door: j Teunisse op
  • Hoe moet je hier op reargeren ten eerste sterkte aan deze schipper en zijn vrouw deze hebben hier maanden slapeloze nachten van .
    Ik heb nu al n dikke nek als ik t lees .ook zo n bekeuring gehad tijdens laden. boek controlere drie van die agenten die overspanne uit de stad komen wile je arresteren on rusttijden nou moet je op tv kijken in zaandam hoe t daar gaat al maanden durf de politie niet te doen bij onze lieve allogtone jongere .
    Maar schipper staat er alleen voor kijk nou die bekeuring reeksen in binnenvaart je wilt eigenlijk meteen stoppen de ASV die noch wat laat probeer staat er alleen voor met te weinig leden wordlid dan kunne samen met advokaten en tegen in gaan

    Geplaatst door: M.L.F Tullemans op
  • Bij zulke akkefietjes: Zelf melden. Bel maar 112. Dan ben je de eerste melder en sta je juridisch een stuk sterker. Onlangs een casus gehad in Mannheim aan de kaai. ’s Avonds om een uur of 9. Ineens een hoop kabaal van stukgegooide bierflessen op het achterdek. Een groepje lichtgetinte heren met mediterrane antecedenten (politiek correcte term voor een stel bezopen makaken) hield een feestje. De hoofdmakaak keek me aan met een tronie van: wat wou je nou? En gaf de Schnapps fles door aan de volgende. Ik wou niks, maar belde de Wasserschutz. Laat die ook maar eens wat nuttigs doen. Even later verstomde het feestgedruis want de boot lag langszij. Met een door mij geleverde bezem mochten de heren de scherven bij elkaar vegen en in een vuilniszak stoppen. Niks overboord vanwege de Umwelt. Ze kamen er goed mee weg, ze mochten eigen vervoer regelen, want zelf waren ze te bezopen om te rijden. Een nachtje in de cel had ik in onderhavig geval ook niet erg gevonden, maar soit. Moraal van dit verhaal: zorg dat je zelf degene bent die als eerste aan de bel trekt.

    Geplaatst door: J.G. Smeding op
  • ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er met die waterscooter bestuurders is gebeurd zijn die ook gearresteerd/verhoord.

    Geplaatst door: J H Boerman op
  • Vraag advies aan een advocaat. Heeft de jetskiër “valse aangifte gedaan”, je had immers geen pistool! Zo ja , dan kun jij aangifte doen en zeker voor gevaarlijke waterhinder. de naam van de jetskiër zal bij de politie bekend zijn.

    Geplaatst door: H.J.M. Arends op
  • Op de foto te zien is er geen AT bij betrokken bij deze overtrokken actie. Alleen normale agenten… Misschien dat onze collega als vuurwapen gevaarlijk te boek stond vanwege het verhaal met de luchtbuks in het verleden en dat men daarom met een dergelijke overspannen actie reageerde… Ik denk dat ik de schuit maar een stukkie van de wal had gehouden en eerst even vanuit de stuurhut een praatje gemaakt met betreffende dienders…

    Geplaatst door: M. Smitsman op
  • Misschien zal deze zaak eindelijk een begin zijn om heel dat gedoe met die jetskiers te stoppen. Al jaren wordt daar levensgevaarlijk “gesport”. Pas geleden is er nog een jongen overvaren en verdronken. En voor de schipper van de Volharding: haal het landelijke nieuws hier bij, u is gewoon enorm onrecht gedaan.

    Geplaatst door: Rienk abrahamse op
  • De politie heeft een administratief boete politie mensen en een strafrechtelijk politie mensen bevoegdheid. Bij de laatste mogen maar een beperkt aantel politie mensen een procesverbaal uitschrijven. Een vuurwapen bedreiging valt onder dat laatste. Ik blijft het een vreemd systeem vinden wat de met de reorganisatie gemaakt hebben

    Geplaatst door: H. A. van Laak op
  • Je verdient bij de politie niet veel lees ik altijd!

    Nou ze verdienen nog veel te veel als je zulke stomme doet.

    Een echte blunder, niet de eerste en ook niet de laatste!!!

    Geplaatst door: A. le Cessie op
  • Als de schippers stenen door de ruiten of voorwerpen van bruggen worden gegooid op het schip ,wat echt levensgevaarlijk is dan kan je de politie niet bereiken.
    Dan moeten wij foto,s maken om te bewijzen wat er gebeurd is.Tegenwoordig maar tot 1000 tellen i.p.v.10 als je lastig gevallen wordt,anders maar een filmpje maken met je telefoon.
    Wel een machtsvertoning om zo iemand van boord te halen, zal degene zeker een lintje voor krijgen of zo!

    Geplaatst door: Duo Welbekend op
  • Bij mijn weten mag een sluis beambte een schipper niets opdragen zonder een uitdrukkelijk bevel van een officier van justitie. iets soortsgelijk is mij overkomen bij de Parksluis. en heb mijn beklag gedaan bij de kapiteins kamer Rotterdam, die reageerde furieus en zou de sluismeester ontslagen hebben als ik niet had gevraagd het niet te doen ook kon ik een rekening indienen over de gemaakte kosten zoals de stil gelegen uren. ik vraag mij sterk af of hier rechtmatig is gehandeld en of er een officier van justitie was in geschakeld. we leven niet in een bananen republiek.

    Geplaatst door: E.O.P. Lansmeer op
  • Nog een gegeven. Om een rechercheur te spreken te krijgen kan je tot twee weken wachten voor een afspraak. Dat geld ook voor arrestanten dat zij dan geen twee weken maar wel een paar dagen. Ik vind het een schande onze politie moet werken.

    Geplaatst door: H. A. van Laak op
  • Ik denk dat ook meespeelt dat er geen waterpolitie is. De had beter inschatting kunnen maken van die melding. Nu gaat het gelijk naar grote gevallen. Nu heb je geen vakkennis van de waterbewegingen bij de politie.

    Geplaatst door: H. A. van Laak op
  • Het is een justitieel probleem. Het is alk lang bekend dat men in Nederland mensen veel te vlug vastzetten. Dat is internationaal vakmensen al een paar keer op de vingers getikt. Men had wel eerst langzamer kunnen opbouwen de ondervraging.

    Geplaatst door: H. A. van Laak op
  • Het is dan niet zo slim om zo een gebaar te maken, maar om direct een compleet arrestatieteam te sturen naar een onschuldige schipper, gaat wel erg ver.
    Dan ook nog een nacht opsluiten en geen medicijnen geven, denk dat meneer beter een klacht bij de Ombudsman in zal dienen, want naar mijn mening is er iets te verhit gereageerd, men moest toch begrijpen dat het ene woord het andere uit heeft gelokt.
    Natuurlijk begrijpt een ieder dat agenten hun werk moeten doen, naar nu blijkt heeft de aangever een beetje het verhaal overdreven, denk dus dat deze niet alleen een boete moet krijgen, maar ook voor de kosten op moet draaien.
    Maakt deze aangever of een van zijn vrienden een stuurfout en komt onder jouw schip, mag je je ook verantwoorden voor de rechter.
    En zeg niet, dit gebeurd niet, helaas: er zijn tal van voorbeelden, en soms gaat het net goed, en laten we het er maar bij.

    Geplaatst door: J.C Hagens op

Reageer