Binnenvaartorganisaties over communicatie

Directeur Erik van Toor van Kantoor Binnenvaart is zich ervan bewust dat de communicatie met zijn leden altijd beter kan. ‘Het probleem van goed communiceren bestaat sinds er verenigingen bestaan. Om beter met onze leden te communiceren, gaan we meer gebruik maken van de nieuwe media zoals mailen, bloggen en twitteren.’

Door Erik van Huizen
Van Toor heeft al een blog waarop hij regelmatig over de achtergronden bij het beleid schrijft. ‘Soms geef ik daar ook nog een persoonlijk tintje aan. Maar je merkt bij het blog ook al, dat mensen vaak niet van het bestaan ervan weten. We hebben het wel gemeld, maar je ziet dan toch dat de mensen het niet lezen. En dat gebeurt vaak. Wij denken iets te hebben gemeld, maar het wordt niet opgepikt.’
De organisaties laten momenteel onderzoek doen naar de wensen van ongeorganiseerde schippers. ‘Daaruit moet blijken wat wij zouden kunnen doen om die grote groep aan te spreken. Maar schippers moeten ook niet vergeten dat wij er wel primair zijn voor onze leden. De schippers die inspraak willen hebben, moeten zich dus aansluiten bij een organisatie. Het is zuur dat nu de aangeslotenen betalen voor de schippers die niets betalen, maar wel meeprofiteren van wat wij bereiken. Daarom hebben we nu ook een nieuw beleid. Eerst gaven we antwoord op vragen van alle schippers. Nu kijken we eerst of iemand lid is. Is hij geen lid, dan krijgt hij geen antwoord. Het klinkt misschien banaal en het leidt soms tot heftige discussies aan de telefoon, maar wij  willen dat ongeorganiseerden gaan nadenken over hun "free rider"-gedrag. Het aantal leden is redelijk op peil gebleven, maar je merkt wel dat het moeilijker is om contributie te incasseren. Wij hebben geen andere inkomstenbron dan de contributies, juist om onze onafhankelijkheid te waarborgen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Binnenvaartorganisaties over communicatie | Schuttevaer.nl

Binnenvaartorganisaties over communicatie

Directeur Erik van Toor van Kantoor Binnenvaart is zich ervan bewust dat de communicatie met zijn leden altijd beter kan. ‘Het probleem van goed communiceren bestaat sinds er verenigingen bestaan. Om beter met onze leden te communiceren, gaan we meer gebruik maken van de nieuwe media zoals mailen, bloggen en twitteren.’

Door Erik van Huizen
Van Toor heeft al een blog waarop hij regelmatig over de achtergronden bij het beleid schrijft. ‘Soms geef ik daar ook nog een persoonlijk tintje aan. Maar je merkt bij het blog ook al, dat mensen vaak niet van het bestaan ervan weten. We hebben het wel gemeld, maar je ziet dan toch dat de mensen het niet lezen. En dat gebeurt vaak. Wij denken iets te hebben gemeld, maar het wordt niet opgepikt.’
De organisaties laten momenteel onderzoek doen naar de wensen van ongeorganiseerde schippers. ‘Daaruit moet blijken wat wij zouden kunnen doen om die grote groep aan te spreken. Maar schippers moeten ook niet vergeten dat wij er wel primair zijn voor onze leden. De schippers die inspraak willen hebben, moeten zich dus aansluiten bij een organisatie. Het is zuur dat nu de aangeslotenen betalen voor de schippers die niets betalen, maar wel meeprofiteren van wat wij bereiken. Daarom hebben we nu ook een nieuw beleid. Eerst gaven we antwoord op vragen van alle schippers. Nu kijken we eerst of iemand lid is. Is hij geen lid, dan krijgt hij geen antwoord. Het klinkt misschien banaal en het leidt soms tot heftige discussies aan de telefoon, maar wij  willen dat ongeorganiseerden gaan nadenken over hun "free rider"-gedrag. Het aantal leden is redelijk op peil gebleven, maar je merkt wel dat het moeilijker is om contributie te incasseren. Wij hebben geen andere inkomstenbron dan de contributies, juist om onze onafhankelijkheid te waarborgen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer