Opinie – Dicht bij een systeemcrisis

Als je liever in file blijft staan moet je vooral geen kilometerheffing invoeren en als je liever voor lage vrachtprijzen blijft varen moet je vooral niets doen en de boel op z’n beloop laten. Sterker nog, misschien kunnen de vrachtprijzen nog wel verder omlaag, als een deel van de nieuwe binnenschepen uit een failliete boedel door anderen weer in de vaart wordt gebracht. Volgens sommigen is dat een noodzakelijke correctie van een oververhitte markt. Ja hoor.

Door C.J. de Vries

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • De schuld van de crisis ligt volgens het artikel bij de Amerikaanse banken en volgens vele schippers vooral bij de nieuwbouw. Volgens mij ligt de schuld bij onze hele generatie mensen tussen 25 en 55 jaar oud, die allemaal te hebzuchtig werden door de illusie dat slechte tijden schaars en mild zijn geworden.Banken, zowel in de VS als in Europa, engeland(ijsland vergeten) werden inhalig door oneindig veel leningen te verstrekken zonder eigen vermogen evenals zonder eigen geld van de schuldenaar.Bovendien konden vele banken frauderen door onbeperkt toezicht.Overheden die de bevolking aanmoedigen zich in de schulden te werken om belastingen te “ontwijken”.De bevolking die geleerd heeft dat geld weg moet omwille van de inflatie die al 60jaar duurt waardoor sparen idioot is. Makelaars die prijzen opdrijven omwille van hun %-uele commissie.De oud voor nieuw regeling die veel te vroeg werd ingevoerd door de overheid waardoor oud nu al weg is en nieuw nog moet komen.Schippers die aan nieuwbouw deden omdat de familie peeters of janssens ook nieuwbouw deden.Schippers met meerdere casco die meer geld zagen in speculeren i.p.v.te varen.Economen met constant rooskleurige toekomstvoorspellingen waardoor er nooit teveel schepen kunnen zijn.De bonden en andere organisaties die geen overcapaciteit konden zien.Geldbeheerders van pensioenen en fondsen die inhalig werden en zwaar hebben gefraudeerd.

    Geplaatst door: het is ook mijn schuld op
  • Onlangs kreeg ik te horen dat mijn vroegere bank tamelijk problemen heeft vanwege de vele gefinancierde nieuwbouwschepen. Mij werd 5 jaar geleden een extra krediet voor een nieuw vlak geweigerd, ondanks voorheen gedane toezeggingen. Toen ik zei: \”jullie kijken nu alleen maar naar nieuwbouw\”, kreeg ik als antwoord: \”nee wij bekijken alle gevallen apart\”. Maar tussen de regels door gelezen was mijn schip van 1914 gewoon te oud, terwijl ik altijd alle rente en aflosverplichtingen netjes heb kunnen betalen en toen de stekker eruit ging zelfs een riant overschot in de zwarte cijfers had. Maar het was een goede gelegenheid om \”die ouwe zooi\” kwijt te raken. Als Donauvaarder heb ik nog geprobeerd om het schip daarheen te verkopen, maar ik was 2 jaar te vroeg. Pas daarna zijn Rumenie en Bulgarije in de EU gekomen en hebben schepen gekocht. Mijn schip maakte zijn laatste reis naar `s-Gravendeel.

    Geplaatst door: jozef op
  • Beste mensen iemand vroeg zich af wie gaat die grote failliete schepen financieren ,wat dacht u van de bank zelf .De bank laat de ondernemer failliet gaan en neemt het schip over in een b.v.,hun zogenaamde op gerichte fonds, voor de uitstaande hypotheek ,met wat kosten, minus de staatsgarantie en de ondernemer koopt het schip in een goede tijd weer terug of een ander uit de markt voor de volle prijs.

    Geplaatst door: jansen op
  • Zo langzamer hand denk ik dat ASV maar eens met concrete maatregelen moeten komen. Want met alle goede plannen die er zijn zie ik er nog geen één die wat de crisis betreft is geregeld.

    Geplaatst door: Brain op
  • Lekker belangrijk hoe ze er uitzien. Je kan ze ook allemaal laten over-ijken naar 2,40. Of nog minder.

    Geplaatst door: Prutsers op
  • lola, leuk idee, maar de grote schepen ( 135×17,10) zien er nu al niet uit, laat staan dat je ze dan 86 x 17,10 maakt.

    Geplaatst door: jan op
  • Hoe komt iedereen er toch bij dat schepen die na een faillisement voor de helft van de prijs verkocht worden de huidige markt nog verder verzieken?
    Iemand met € 3.000.000 hypotheek aan z’n broek zal alles pakken wat er te krijgen is, zelfs als het nauwelijks kostendekkend is. Hij heeft waarschijnlijk geen keus. Degene die zo’n schip voor € 1.500.000 koopt kan gemakkelijker een reis afslaan omdat de financiële druk veel lager is. Hierdoor zullen de prijzen m.i. alleen maar stijgen. Wij hebben dit jaar heel wat (slechte) reizen laten lopen en dus heel wat weken stil gelegen. Toch maken we dit jaar nog winst. Dat kan alleen maar als de hypotheek de werkelijke waarde van een schip niet overtreft. Die waarde is niet wat iemand er in een over zijn toeren gedraaide markt er voor geeft maar de waarde van het materiaal waar het schip uit bestaat met een redelijke winstmarge. Voor een auto betaal je per slot van rekening ook alleen maar de productiekosten plus een winstmarge voor de fabrikant en de dealer ( en natuurlijk BPM, maar dat staat hier los van).

    Geplaatst door: Garfield op
  • als je nu een nieuwbouw schip kunt kopen voor 750.000 en je betaald 250.000 voorschot dat je een halve ton schuld hebt dan kom je er niet ,met deze vrachtprijzen.
    hoe haal je het in je hoofd nog goedkoper te varen.

    Geplaatst door: sjaak op
  • Gerrit .
    Ik geef je gelijk . En haal deze schepen die teveel zijn maar uit de markt . Ze denken met deze prijzen de boel vrij te varen . DREAM ON !!!!!!!

    Roel Koopmans

    Geplaatst door: Roel Koopmans op
  • Beste meneer de Vries,
    De subsidie die de Nederlandse staat gegeven heeft aan het CAB was er voor de hele binnenvaart. Dat heeft niets met leden te maken van welke bond dan ook. Het is tekenend dat u vindt van wel. De opmerkingen van de ASV kwamen overeen met de opmerkingen van alle anderen die aan de hoorzitting hebben deelgenomen. Dat heeft ook niets met aantallen leden te maken, je komt niet voor een specifiek belang op, maar je kijkt of iets kan werken en wat de consequenties zijn en waar de problemen kunnen ontstaan. Misschien bent u degene die teveel in hokjes denkt. Wij hebben gekeken naar de uitkomsten van de enquete en naar Vaartpeiling. Dat zegt meer dan genoeg over wat schippers vinden, wel of geen ASV lid.
    en voor een ieder die duidelijk wil maken dat hij of zij bodemtarieven wil; er is een heel goed initiatief:
    http://www.ipetitions.com/petition/bodemtarievenbinnenvaart?e

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • Aan Heinrich Pumpenickel; Als de zwijgende meerderheid zwijgt, moet de sprekende minderheid spreken. Anders weet je nog niets. Da\\\’s logisch.

    Geplaatst door: prutsers op
  • Hieronder staat een berichtje van Jos Meijer over de LogoS-online calculator.
    Volgens mij is dat een belangrijke link, dames en heren! In plaats van zwammen en met z’n allen net doen alsof we de wijsheid in pacht hebben, zou het naar mijn mening echt slim zijn om alleen nog maar op die site te kijken, en ermee te werken(!) en dan komt op termijn alles goed, i.c.m een oplegregeling. Die zal er wellicht niet komen, maar toch; in de zeevaart wordt dit “zonder meer” toegepast. Ook zo’n calculatortje.

    Geplaatst door: Albert op
  • De binnenvaart is niet schuldig aan de crisis.Maar zij die veel tonnen op de markt dumpten!Zijn wel schuldig aan de prijs dumping in de binnenvaart.Waar om mag de nieuwbouw niet de schuld krijgen?Er word in massa bij gebouwd waarvan al teveel is.EN DAT IS NIEUWBOUW. Deze overdaad schaad de hele binnenvaart.

    Geplaatst door: gerrit op
  • en toen zette ik een linkje onder mijn bericht, maar dat mag kennelijk niet. Verander deze tekst in iets bruikbaars, misschien werkt dat “logoseuropa.eu/forum/img/screens/Reis%20bewerken_1259912392865.png”

    Geplaatst door: Jos Meijer op
  • op zich een plausibel verhaal, en ik ben met mijn kleine schip ook overal voor, zolang ik de rekening er niet voor krijg.
    Maar wat ik mij toch afvraag over al die schepen die na een faillisement goedkoop op de markt komen is: wie gaat ze financieren als de would-be eigenaar met dit ondernemingsplan bij de bankl komt:

    Geplaatst door: Jos Meijer op
  • Alles valt of staat met de persoon achter de onderneming. Gaan de schepen faiiliet en worden ze goedkoper op de markt gezet, ja zeer hoogstwaarschijnlijk wel ja. Gaat die volgende persoon die het lef heeft en een sluitend ondernemingsplan wel proberen kostprijs en bovenal WINST te maken, laten we het hopen… Het probleem zit em in het individu, de drijfveer achter elke onderneming!

    Geplaatst door: Eric op
  • Misschien is het de oplossing om de schepen boven de 86 m alle in te korten tot 86 m.
    De secties leggen we op tot er weer vraag naar is en laten het dan weer gedoceerd tussen bouwen.
    Het mes snijd aan 2 kanten.Werkgelegenheid bij de europese werven blijft in stand en we hebben gelijk een reduktie van de capaciteit.

    Geplaatst door: lola op
  • Dat het crisis is is buiten kijf, maar keek van de week naar een programma over fruittelers, daar werd het fruit verkocht onder de kostprijs, de prijs werd bepaaald door de grotere supermarkten er was een fruitteler die kreeg wat meer als die het verkocht aan kleinere buurtwinkels, nu zult u denken wat heeft dit met dit bovenstaamde artikel te doen.
    Ook in inze markt zijn de spelers groter geworden omdat de cooperaties zich meer samenvoegde dus ook meer controle kregen over de prijs.
    Zelf vaar ik veel op de westduitse kanalen daar zijn een paar van die grote spelers zoals BARO in Bulstringen,
    Deze bepaalt de prijs jij bent al blij dat je mag varen voor die Baro je krijgt de knoppenkast in je handen gedouwd en zoek het maar uit.
    Ook ben ik bang dat de tijd ons in heeft gehaald tenslotte de meeste bevrachters hebben nieuwe contracten afgesloten tegen lagere tarieven, kan je wel mooi een hogere vracht bedingen maar als die bevrachter het zelf niet heeft kan die het niet geven ja vooruit hij kan de winst van reis A naar B weggeven in de hoop aan C weer te verdienen maar lukt dat niet dan krijg op een gegeven moment iemand zijn centjes niet omdat de bevrachter zich failliet laat verklaren en van een kale kip valt niets te plukken.

    Geplaatst door: hagens op
  • Ik denk dat ook dit onzin is staken is voor sloebers ik denk dat we met zijn alle naar de psychiater moeten om weer in dezelfde flow te denken als voor 2009 er wordt gewoon niet goed gehandeld.

    Geplaatst door: doet er niet toe op
  • Waar blijft dat crissisplan dan??
    Komt toch te laat.Aan de wal gaan bedrijven ook failliet.Worden ook niet geholpen.Waarom de scheepvaart dan wel?

    Geplaatst door: Danielle op
  • Als de meerderheid zwijgt hoe weet je dan dat dit de meerderheid is??

    Geplaatst door: heinrich pumpenickel op
  • Er zijn niet te veel schepen.
    Er zijn wel te veel schippers!

    Geplaatst door: Brutuzzz op

Reageer

Opinie – Dicht bij een systeemcrisis | Schuttevaer.nl

Opinie – Dicht bij een systeemcrisis

Als je liever in file blijft staan moet je vooral geen kilometerheffing invoeren en als je liever voor lage vrachtprijzen blijft varen moet je vooral niets doen en de boel op z’n beloop laten. Sterker nog, misschien kunnen de vrachtprijzen nog wel verder omlaag, als een deel van de nieuwe binnenschepen uit een failliete boedel door anderen weer in de vaart wordt gebracht. Volgens sommigen is dat een noodzakelijke correctie van een oververhitte markt. Ja hoor.

Door C.J. de Vries

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • De schuld van de crisis ligt volgens het artikel bij de Amerikaanse banken en volgens vele schippers vooral bij de nieuwbouw. Volgens mij ligt de schuld bij onze hele generatie mensen tussen 25 en 55 jaar oud, die allemaal te hebzuchtig werden door de illusie dat slechte tijden schaars en mild zijn geworden.Banken, zowel in de VS als in Europa, engeland(ijsland vergeten) werden inhalig door oneindig veel leningen te verstrekken zonder eigen vermogen evenals zonder eigen geld van de schuldenaar.Bovendien konden vele banken frauderen door onbeperkt toezicht.Overheden die de bevolking aanmoedigen zich in de schulden te werken om belastingen te “ontwijken”.De bevolking die geleerd heeft dat geld weg moet omwille van de inflatie die al 60jaar duurt waardoor sparen idioot is. Makelaars die prijzen opdrijven omwille van hun %-uele commissie.De oud voor nieuw regeling die veel te vroeg werd ingevoerd door de overheid waardoor oud nu al weg is en nieuw nog moet komen.Schippers die aan nieuwbouw deden omdat de familie peeters of janssens ook nieuwbouw deden.Schippers met meerdere casco die meer geld zagen in speculeren i.p.v.te varen.Economen met constant rooskleurige toekomstvoorspellingen waardoor er nooit teveel schepen kunnen zijn.De bonden en andere organisaties die geen overcapaciteit konden zien.Geldbeheerders van pensioenen en fondsen die inhalig werden en zwaar hebben gefraudeerd.

    Geplaatst door: het is ook mijn schuld op
  • Onlangs kreeg ik te horen dat mijn vroegere bank tamelijk problemen heeft vanwege de vele gefinancierde nieuwbouwschepen. Mij werd 5 jaar geleden een extra krediet voor een nieuw vlak geweigerd, ondanks voorheen gedane toezeggingen. Toen ik zei: \”jullie kijken nu alleen maar naar nieuwbouw\”, kreeg ik als antwoord: \”nee wij bekijken alle gevallen apart\”. Maar tussen de regels door gelezen was mijn schip van 1914 gewoon te oud, terwijl ik altijd alle rente en aflosverplichtingen netjes heb kunnen betalen en toen de stekker eruit ging zelfs een riant overschot in de zwarte cijfers had. Maar het was een goede gelegenheid om \”die ouwe zooi\” kwijt te raken. Als Donauvaarder heb ik nog geprobeerd om het schip daarheen te verkopen, maar ik was 2 jaar te vroeg. Pas daarna zijn Rumenie en Bulgarije in de EU gekomen en hebben schepen gekocht. Mijn schip maakte zijn laatste reis naar `s-Gravendeel.

    Geplaatst door: jozef op
  • Beste mensen iemand vroeg zich af wie gaat die grote failliete schepen financieren ,wat dacht u van de bank zelf .De bank laat de ondernemer failliet gaan en neemt het schip over in een b.v.,hun zogenaamde op gerichte fonds, voor de uitstaande hypotheek ,met wat kosten, minus de staatsgarantie en de ondernemer koopt het schip in een goede tijd weer terug of een ander uit de markt voor de volle prijs.

    Geplaatst door: jansen op
  • Zo langzamer hand denk ik dat ASV maar eens met concrete maatregelen moeten komen. Want met alle goede plannen die er zijn zie ik er nog geen één die wat de crisis betreft is geregeld.

    Geplaatst door: Brain op
  • Lekker belangrijk hoe ze er uitzien. Je kan ze ook allemaal laten over-ijken naar 2,40. Of nog minder.

    Geplaatst door: Prutsers op
  • lola, leuk idee, maar de grote schepen ( 135×17,10) zien er nu al niet uit, laat staan dat je ze dan 86 x 17,10 maakt.

    Geplaatst door: jan op
  • Hoe komt iedereen er toch bij dat schepen die na een faillisement voor de helft van de prijs verkocht worden de huidige markt nog verder verzieken?
    Iemand met € 3.000.000 hypotheek aan z’n broek zal alles pakken wat er te krijgen is, zelfs als het nauwelijks kostendekkend is. Hij heeft waarschijnlijk geen keus. Degene die zo’n schip voor € 1.500.000 koopt kan gemakkelijker een reis afslaan omdat de financiële druk veel lager is. Hierdoor zullen de prijzen m.i. alleen maar stijgen. Wij hebben dit jaar heel wat (slechte) reizen laten lopen en dus heel wat weken stil gelegen. Toch maken we dit jaar nog winst. Dat kan alleen maar als de hypotheek de werkelijke waarde van een schip niet overtreft. Die waarde is niet wat iemand er in een over zijn toeren gedraaide markt er voor geeft maar de waarde van het materiaal waar het schip uit bestaat met een redelijke winstmarge. Voor een auto betaal je per slot van rekening ook alleen maar de productiekosten plus een winstmarge voor de fabrikant en de dealer ( en natuurlijk BPM, maar dat staat hier los van).

    Geplaatst door: Garfield op
  • als je nu een nieuwbouw schip kunt kopen voor 750.000 en je betaald 250.000 voorschot dat je een halve ton schuld hebt dan kom je er niet ,met deze vrachtprijzen.
    hoe haal je het in je hoofd nog goedkoper te varen.

    Geplaatst door: sjaak op
  • Gerrit .
    Ik geef je gelijk . En haal deze schepen die teveel zijn maar uit de markt . Ze denken met deze prijzen de boel vrij te varen . DREAM ON !!!!!!!

    Roel Koopmans

    Geplaatst door: Roel Koopmans op
  • Beste meneer de Vries,
    De subsidie die de Nederlandse staat gegeven heeft aan het CAB was er voor de hele binnenvaart. Dat heeft niets met leden te maken van welke bond dan ook. Het is tekenend dat u vindt van wel. De opmerkingen van de ASV kwamen overeen met de opmerkingen van alle anderen die aan de hoorzitting hebben deelgenomen. Dat heeft ook niets met aantallen leden te maken, je komt niet voor een specifiek belang op, maar je kijkt of iets kan werken en wat de consequenties zijn en waar de problemen kunnen ontstaan. Misschien bent u degene die teveel in hokjes denkt. Wij hebben gekeken naar de uitkomsten van de enquete en naar Vaartpeiling. Dat zegt meer dan genoeg over wat schippers vinden, wel of geen ASV lid.
    en voor een ieder die duidelijk wil maken dat hij of zij bodemtarieven wil; er is een heel goed initiatief:
    http://www.ipetitions.com/petition/bodemtarievenbinnenvaart?e

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • Aan Heinrich Pumpenickel; Als de zwijgende meerderheid zwijgt, moet de sprekende minderheid spreken. Anders weet je nog niets. Da\\\’s logisch.

    Geplaatst door: prutsers op
  • Hieronder staat een berichtje van Jos Meijer over de LogoS-online calculator.
    Volgens mij is dat een belangrijke link, dames en heren! In plaats van zwammen en met z’n allen net doen alsof we de wijsheid in pacht hebben, zou het naar mijn mening echt slim zijn om alleen nog maar op die site te kijken, en ermee te werken(!) en dan komt op termijn alles goed, i.c.m een oplegregeling. Die zal er wellicht niet komen, maar toch; in de zeevaart wordt dit “zonder meer” toegepast. Ook zo’n calculatortje.

    Geplaatst door: Albert op
  • De binnenvaart is niet schuldig aan de crisis.Maar zij die veel tonnen op de markt dumpten!Zijn wel schuldig aan de prijs dumping in de binnenvaart.Waar om mag de nieuwbouw niet de schuld krijgen?Er word in massa bij gebouwd waarvan al teveel is.EN DAT IS NIEUWBOUW. Deze overdaad schaad de hele binnenvaart.

    Geplaatst door: gerrit op
  • en toen zette ik een linkje onder mijn bericht, maar dat mag kennelijk niet. Verander deze tekst in iets bruikbaars, misschien werkt dat “logoseuropa.eu/forum/img/screens/Reis%20bewerken_1259912392865.png”

    Geplaatst door: Jos Meijer op
  • op zich een plausibel verhaal, en ik ben met mijn kleine schip ook overal voor, zolang ik de rekening er niet voor krijg.
    Maar wat ik mij toch afvraag over al die schepen die na een faillisement goedkoop op de markt komen is: wie gaat ze financieren als de would-be eigenaar met dit ondernemingsplan bij de bankl komt:

    Geplaatst door: Jos Meijer op
  • Alles valt of staat met de persoon achter de onderneming. Gaan de schepen faiiliet en worden ze goedkoper op de markt gezet, ja zeer hoogstwaarschijnlijk wel ja. Gaat die volgende persoon die het lef heeft en een sluitend ondernemingsplan wel proberen kostprijs en bovenal WINST te maken, laten we het hopen… Het probleem zit em in het individu, de drijfveer achter elke onderneming!

    Geplaatst door: Eric op
  • Misschien is het de oplossing om de schepen boven de 86 m alle in te korten tot 86 m.
    De secties leggen we op tot er weer vraag naar is en laten het dan weer gedoceerd tussen bouwen.
    Het mes snijd aan 2 kanten.Werkgelegenheid bij de europese werven blijft in stand en we hebben gelijk een reduktie van de capaciteit.

    Geplaatst door: lola op
  • Dat het crisis is is buiten kijf, maar keek van de week naar een programma over fruittelers, daar werd het fruit verkocht onder de kostprijs, de prijs werd bepaaald door de grotere supermarkten er was een fruitteler die kreeg wat meer als die het verkocht aan kleinere buurtwinkels, nu zult u denken wat heeft dit met dit bovenstaamde artikel te doen.
    Ook in inze markt zijn de spelers groter geworden omdat de cooperaties zich meer samenvoegde dus ook meer controle kregen over de prijs.
    Zelf vaar ik veel op de westduitse kanalen daar zijn een paar van die grote spelers zoals BARO in Bulstringen,
    Deze bepaalt de prijs jij bent al blij dat je mag varen voor die Baro je krijgt de knoppenkast in je handen gedouwd en zoek het maar uit.
    Ook ben ik bang dat de tijd ons in heeft gehaald tenslotte de meeste bevrachters hebben nieuwe contracten afgesloten tegen lagere tarieven, kan je wel mooi een hogere vracht bedingen maar als die bevrachter het zelf niet heeft kan die het niet geven ja vooruit hij kan de winst van reis A naar B weggeven in de hoop aan C weer te verdienen maar lukt dat niet dan krijg op een gegeven moment iemand zijn centjes niet omdat de bevrachter zich failliet laat verklaren en van een kale kip valt niets te plukken.

    Geplaatst door: hagens op
  • Ik denk dat ook dit onzin is staken is voor sloebers ik denk dat we met zijn alle naar de psychiater moeten om weer in dezelfde flow te denken als voor 2009 er wordt gewoon niet goed gehandeld.

    Geplaatst door: doet er niet toe op
  • Waar blijft dat crissisplan dan??
    Komt toch te laat.Aan de wal gaan bedrijven ook failliet.Worden ook niet geholpen.Waarom de scheepvaart dan wel?

    Geplaatst door: Danielle op
  • Als de meerderheid zwijgt hoe weet je dan dat dit de meerderheid is??

    Geplaatst door: heinrich pumpenickel op
  • Er zijn niet te veel schepen.
    Er zijn wel te veel schippers!

    Geplaatst door: Brutuzzz op

Reageer