-
Oorderdam vaart van voordeur tot voordeur
Het betrof hier het vervoer van 2.200 tegels, elk één vierkante meter groot, totaal 669 ton. Daarbij nog 74 ton goten en 24 ton boordstenen, 767 ton in totaal. Voldoende om circa 2.000 m² promenade, vlak aan het water, te bevloeren. Om dezelfde hoeveelheid langs de weg aan te voeren, zouden 31 vrachtwagens nodig zijn geweest. De afstand Zutendaal-Temse heen en terug bedraagt 240 km. Door te kiezen voor het schip werd er dus 7.744 km minder over de snelweg gereden.
De 1700 ton metende Oorderdam, van de Belgische rederij Fluviant, laadde in Zutendaal op vrijdag 10 maart en de lading werd de maandag daarop vervolledigd. De reis ging dan over het Albertkanaal en via de haven van Antwerpen. Dinsdag kwam het schip bij hoogtij voor de kade in Temse en zette binnen 7 uur met de eigen kraan, in een ritme van gemiddeld 100 pallets per uur, de vracht op de kade.
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts hoopt dat dit voorbeeld veel andere bedrijven kan inspireren. ‘Staar je niet blind op de files aan de voordeur, maar kijk ook eens naar de blauwe boulevard van water die openligt aan de achterdeur’, aldus Weyts. (JG)