Zware Kees: Working aloft

Working aloft betekent werken op hoogte. Dat doen matrozen regelmatig, of het nu gaat om kraandraden lapzalven of schilderen buitenboord, het werken op hoogte blijft een risicovolle bezigheid. Gelukkig heeft de Arbowet erin voorzien dat tijdens dit werk het dragen van een harnas verplicht is. Dit om niet elke reis een aantal matrozen te verliezen die jammerlijk naar beneden zijn gestort.

Om de zwaartekracht te slim af te zijn hebben we verschillende middelen tot onze beschikking. Natuurlijk is er de tijdelijke reling, een hekwerk dat wordt opgetuigd om naar beneden vallen te voorkomen. Maar op plekken waar dat niet kan, moeten  andere voorzorgsmaatregelen worden genomen. Tot voor kort hadden we de beschikking over een type ‘veiligheidsbelt’ bestaande uit een soort brede riem met daaraan een touw. De bedoeling was die riem strak om je middel te gespen en het touw aan een sterk punt te bevestigen. Als je dan toch uitgleed, viel je natuurlijk wel een meter of drie naar beneden, maar sloeg je niet te pletter; het touw brak je val.
Helaas brak de riem dan ook je rug, want een ruggenwervel is er niet op gemaakt om met een schok tot stilstand te komen met alleen maar een riem om. Smalend werden deze ‘veiligheidsgordels’ door de bemanning dan ook ruggenbrekers genoemd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zware Kees: Working aloft | Schuttevaer.nl

Zware Kees: Working aloft

Working aloft betekent werken op hoogte. Dat doen matrozen regelmatig, of het nu gaat om kraandraden lapzalven of schilderen buitenboord, het werken op hoogte blijft een risicovolle bezigheid. Gelukkig heeft de Arbowet erin voorzien dat tijdens dit werk het dragen van een harnas verplicht is. Dit om niet elke reis een aantal matrozen te verliezen die jammerlijk naar beneden zijn gestort.

Om de zwaartekracht te slim af te zijn hebben we verschillende middelen tot onze beschikking. Natuurlijk is er de tijdelijke reling, een hekwerk dat wordt opgetuigd om naar beneden vallen te voorkomen. Maar op plekken waar dat niet kan, moeten  andere voorzorgsmaatregelen worden genomen. Tot voor kort hadden we de beschikking over een type ‘veiligheidsbelt’ bestaande uit een soort brede riem met daaraan een touw. De bedoeling was die riem strak om je middel te gespen en het touw aan een sterk punt te bevestigen. Als je dan toch uitgleed, viel je natuurlijk wel een meter of drie naar beneden, maar sloeg je niet te pletter; het touw brak je val.
Helaas brak de riem dan ook je rug, want een ruggenwervel is er niet op gemaakt om met een schok tot stilstand te komen met alleen maar een riem om. Smalend werden deze ‘veiligheidsgordels’ door de bemanning dan ook ruggenbrekers genoemd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer