Consument wil duurzame vis

Nieuw wereldwijd onafhankelijk marktonderzoek in 21 landen heeft aangetoond dat duurzaamheid een belangrijke drijfveer is bij de aankoop van vis-, schaal- en schelpdier- producten. Dat meldt de Marine Stewardship Council (MSC), dat onderzoeksbureau GlobeScan opdracht gaf voor het onderzoek.

GlobeScan rapporteert dat duurzaamheid hoger scoort dan prijs en merk bij de aankoop van vis. Bijna driekwart (72%) van de visconsumenten wil liefst vis uit duurzame bronnen eten, om de oceanen te redden. Meer dan de helft (54%) zegt bereid te zijn hiervoor meer te betalen.

Meer dan 16.000 visconsumenten in 21 landen namen deel aan het onderzoek. Bij vier op de vijf huishoudens heerst bezorgdheid over het leven in de oceanen. Maar het zijn vooral oudere consumenten die de daad bij het woord voegen en bij voorkeur duurzaam gevangen vis eten. ‘Deze inzichten laten zien dat consumenten van visproducten de behoefte aan duurzaamheid hebben en bereid zijn om hun koopgedrag te veranderen om de oceanen te beschermen. Burgers voelen dat ze met hun portemonnee kunnen stemmen voor duurzaamheid’, aldus MSC-topman Rupert Howes.

Momenteel komt wereldwijd 10% van de gevangen vis uit MSC-gecertificeerde visserij. Van de mondiale consumenten zegt 37% het MSC-keurmerk herkennen. Dit is 44% in Nederland. (PN)

Consument wil duurzame vis | Schuttevaer.nl

Consument wil duurzame vis

Nieuw wereldwijd onafhankelijk marktonderzoek in 21 landen heeft aangetoond dat duurzaamheid een belangrijke drijfveer is bij de aankoop van vis-, schaal- en schelpdier- producten. Dat meldt de Marine Stewardship Council (MSC), dat onderzoeksbureau GlobeScan opdracht gaf voor het onderzoek.

GlobeScan rapporteert dat duurzaamheid hoger scoort dan prijs en merk bij de aankoop van vis. Bijna driekwart (72%) van de visconsumenten wil liefst vis uit duurzame bronnen eten, om de oceanen te redden. Meer dan de helft (54%) zegt bereid te zijn hiervoor meer te betalen.

Meer dan 16.000 visconsumenten in 21 landen namen deel aan het onderzoek. Bij vier op de vijf huishoudens heerst bezorgdheid over het leven in de oceanen. Maar het zijn vooral oudere consumenten die de daad bij het woord voegen en bij voorkeur duurzaam gevangen vis eten. ‘Deze inzichten laten zien dat consumenten van visproducten de behoefte aan duurzaamheid hebben en bereid zijn om hun koopgedrag te veranderen om de oceanen te beschermen. Burgers voelen dat ze met hun portemonnee kunnen stemmen voor duurzaamheid’, aldus MSC-topman Rupert Howes.

Momenteel komt wereldwijd 10% van de gevangen vis uit MSC-gecertificeerde visserij. Van de mondiale consumenten zegt 37% het MSC-keurmerk herkennen. Dit is 44% in Nederland. (PN)